هنر تکثیرشدنی نیست؛ گفت‌وگوی سیاوش صفاریان‌پور با وحید ملک

۴ اسفند ۱۴۰۰

دیجی‌کالا در طول نمایشگاه صنایع دستی هر روز یک پادکست ویژه با اجرای سیاوش صفاریان‌پور دارد که با اساتید هنرهای تجسمی و فعالان این حوزه گفت‌وگو می‌کند. در اولین پادکست وحید ملک، موسس مجموعه آرت سنتر مهمان صفاریان‌پور است.

ملک هدف مجموعه آرت سنتر را از حضور در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی چنین بیان می‌کند: «ما با مجموعه خانه ایرانی در نمایشگاه حضور داریم که هدفش تغییر ارائه در ساختار و تولید صنایع دستی است. ما در هنرهای کاربردی سبقه طولانی داریم. از بطری تا لیوان و همه لوازمی که در روزمره استفاده می‌شدند خودشان صنایع دستی به حساب می‌آمدند. در آن زمان هنوز واژه هنر ابداع نشده بود و هر چیزی که درست می‌شد و عموما هم با دست ساخته می‌شدند صنایع دستی محسوب می‌شدند اما امروز این واژه خوشایند نیست. چون همه انبارهایی داریم از صنایع دستی که نمی‌دانیم با آنها چه کنیم. واژه معنای کهنگی و بلااستفاده بودن را پیدا کرده است.»

صفاریان‌پور این بحث را ادامه داد که چرا و چطور صنایع دستی در فرهنگ ما دچار یک‌جور روزمرگی شده و برخورد اجتماعی با آن در مسیر انحرافی قرار گرفته است.

وحید ملک در ادامه از بی‌تفاوتی به صنایع دستی ایران گلایه کرد. او تعریف کرد که چطور زمانی رییس موزه ماکسیم ایتالیا و رییس مونیخ مهمانش بوده‌اند و در استکان‌های کمرباریک و نعلبکی‌هایی با نقوش کاشی‌های ایرانی از آنها پذیرایی شده اما همه آنها در حقیقت ساخت ترکیه بوده‌اند.

ملک در ادامه درباره بداعت در هنر توضیح داده و اینکه چطور اگر از روی یک اثر هنری کپی شود آن اثر تکثیر شده ولی هنر قابل تکثیر نیست.

خانه ایرانی هنوز به صورت دائم ایجاد نشده ولی در شعبات آرت سنتر حضور دارد و قرار است به زودی افتتاح شود.

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی از سوم تا نهم شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود.

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه