معرفی فیلم جایی برای پیرمردها نیست؛ انتخاب درست اسکار

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

یکی از بهترین فیلم‌های هزاره‌ی سوم اقتباسی از رمان کورمک مک‌کارتی است که سال ۲۰۰۵ به همین نام منتشر شد. فیلم جایی برای پیرمردها نیست تریلر جنایی نئو وسترنی است که تامی لی جونز، جاش برولین و خاویر باردم بازیگران اصلی آن هستند.

عنوان اصلی: No Country for Old Men
کارگردان: جوئل و اتان کوئن

سال ۱۹۸۰ در تگزاس آنتون چیگور آدمکش بیرحمی است که اجیر شده تا پول‌هایی را که در نتیجه‌ی یک معامله‌ی نافرجام مواد مخدر گم شده‌اند را پیدا کند. پول‌ها را یک شکارچی پیدا کرده و پنهانشان کرده است. یک کلانتر هم داریم که تامی لی جونز نقش‌اش را بازی می‌کند و نسبت به افزایش خشونت معترض است. این سه مرد یک مثلث را تشکیل می‌دهند و حوادث فیلم را رقم می‌زنند.

فیلم برنده‌ی قاطع اسکار آن سال بود و علاوه بر جایزه‌ی بهترین فیلم اسکار بازیگری و کارگردانی و فیلمنامه را هم به خانه برد. این اولین اسکار کارگردانی برادران کوئن بود. آن‌ها پیش‌تر جایزه‌ی بهترین فیلمنامه‌ را برای فیلم «فارگو» گرفته بودند.

فیلمنامه‌ای که برادران کوئن نوشتند به شدت به کتاب کورمک مک‌کارتی وفادار بود. پیتر تراورس، منتقد رولینگ استون اقتباس ادبی آن‌ها را به شدت ستایش کرد. او معتقد بود که بعد از رابرت آلتمن که داستان‌های کوتاه ریموند کارور را در فیلم «برش‌های کوتاه» اقتباس کرده بود و عالی‌ترین ادغام فیلمساز و نویسنده بود حالا «جایی برای پیرمردها» نیست همان تاثیر کوبنده را دارد.

امتیاز فیلم در سایت متاکریتیک ۹۱ از ۱۰۰ است. منتقدان معتقد بودند که این فیلم هوای تازه‌ای در سینما دمیده است. اتفاقی که به انرژی و شوخ‌طبعی برادران کوئن برمی‌گردد. هنوز هم «جایی برای پیرمردها نیست» شاهکار کارنامه‌ی برادران کوئن محسوب می‌شود.

فیلم با بودجه‌ی ۲۵ میلیون دلاری ساخته شده بود. فیلمبرداری درخشان آن برعهده‌ی راجر دیکنز بود و موسیقی‌اش را کارتر برول ساخت. فیلم در نشان دادن خشونت، عریان و بی‌پرده عمل می‌کرد. فیلم به آثار اول برادران کوئن به خصوص «فارگو» شباهت داشت.

بیشتر بخوانید:
۱۶ فیلم که احتمالا در اسکار ۲۰۲۱ با یکدیگر رقابت خواهند کرد

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه