معرفی فیلم کتاب مرجع؛ متفاوت با فیلم‌های ضد تبعیض‌نژادی معمول

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

کمدی درام بیوگرافیک پیتر فارلی درباره‌ی تبعیض نژادی بود و طبیعی است در سال‌هایی که این موضوع دوباره روی بورس است مورد توجه قرار بگیرد. اما فیلم فارلی با ظرافت زیادی ظلم‌هایی را که در آمریکا در حق سیاهپوستان می‌شد نشان می‌دهد. از این نظر فیلم کتاب مرجع با بقیه‌ی فیلم‌های ضد تبعیض نژادی این سال‌ها تفاوت دارد.

عنوان اصلی: Green Book
کارگردان: پیتر فارلی

سال ۱۹۶۲ نیویورک برای سیاهپوستان شهر آزادی است. دکتر دان شرلی سیاهپوست یک موزیسین برجسته و پیانیستی مشهور است که تصمیم به حرکتی خطرناک گرفته است. او می‌خواهد برای مدت هشت هفته در جنوب آمریکا کنسرت برگزار کند. جایی که هنوز احساسات نژادپرستانه قوت و شدت زیادی دارد. دکتر شرلی به یک راننده نیاز دارد که در عین حال بتواند گاهی نقش بادیگاردش را هم بازی کند. تونی واللونگا که در یک کلوب کار می‌کرده برای این کار انتخاب می‌شود.

فیلم براساس یک داستان واقعی ساخته شده و پسر تونی واللونگا مشهور به تونی لیپ، بادیگارد ایتالیایی آمریکایی دان شرلی، در نوشتن فیلمنامه مشارکت داشته است. او گفت‌وگوهایی با پدرش و شرلی داشته و همچنین از نامه‌هایی که آن دوره پدرش خطاب به مادرش نوشته بود برای نوشتن فیلمنامه استفاده می‌کند.

پیتر فارلی کارگردان این فیلم برای ساختن کمدی‌هایی مثل «یه چیزی درباره‌ی مری هست» و «احمق و احمق‌تر» مشهور بود و «کتاب مرجع» که با نام «کتاب سبز» هم ترجمه شده است اولین فیلم اوست که مورد توجه منتقدان جدی هم قرار گرفت. فارلی ناگهان با «کتاب مرجع» به فصل جوایز وارد شد و دو جایزه‌ی اسکار فیلمنامه و فیلم را گرفت.

کتاب مرجع یا کتاب سبز به کتابی می‌گویند که در دهه‌ی ۵۰ و ۶۰ در آن دستورالعمل‌هایی برای سیاهپوستان مشخص شده بود که مثلا در کدام هتل‌ها می‌توانند اقامت کنند یا در کدام رستوران‌ها غذا بخورند.

ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی بازیگران اصلی فیلم «کتاب سبز» بودند و هر دو هم بازی‌ جذاب و کاریزماتیکی از خودشان نشان دادند.

بیشتر بخوانید:
۷ بازی برتر برد پیت؛ ستاره‌ای بدرخشید

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه