هنرمندی که بومیان جزیره هرمز را به جهان معرفی کرد؛ گفت‌وگوی سیاوش صفاریان‌پور با احمد نادعلیان

در پادکست جدید دیجی‌کالا از نمایشگاه صنایع دستی، سیاوش صفاریان‌پور میزبان دکتر احمد نادعلیان بود. دکتر نادعلیان هنرمند حوزه هنرهای محیطی و زمینی است و بخاطر کنده‌کاری روی سنگ‌های رودخانه‌ها مشهور است. علاوه بر آن کارهای حجاری و ویدیو آرت هم انجام می‌دهد. احمد نادعلیان در عرصه بین‌المللی هم هنرمند شناخته‌شده‌ای است.

بحث صفاریان‌پور و نادعلیان از هنرنادعلیان شروع می‌شود. از اینکه چطور او هیچ‌وقت در تلاش برای جاودانه کردن هنرش نبوده است. روی سنگ‌های رودخانه حکاکی می‌کرده و بعد دوباره آنها را به رودخانه می‌انداخته. نادعلیان در این‌باره می‌گوید: «آن پروژه زمانی اتفاق افتاد که تازه دکترایم را گرفته بودم و به ایران بازگشتم. تصمیم گرفتم مثل اجدادم در طبیعت زندگی کنم. ابتدا از نقاشی کردن شروع شد ولی خیلی زود به استفاده از مواد و مصالح بومی سوق پیدا کردم. چند جریان به شکل همسو کمک کرد که این کار در طبیعت رها بشود. یک ریشه‌اش کارهایی بود که در ایران باستان از زمان هخامنشی و ساسانی و بعد قاجار در طبیعت رها می‌شد که مثل نقش رستم یا تنگه واشی نمونه‌اش در ایران زیاد است. دلیل دیگرش هم این بود که تا حدودی با جریان هنر زمینی و وابسته به طبیعت آشنا شده بودم و تدریجا یک معنای زیست محیطی پیدا کرد که وقتی یک سنگ را در طبیعت رها می‌کنی هم سوال ایجاد می‌کند و هم تخیل.»

نادعلیان مدت‌ها در جزیره هرمز زندگی می‌کرد و در آنجا کارآفرینی هم کرده است. صفاریان‌پور از موزه نادعلیان و زندگی او در هرمز و خانم‌هایی که شاگردش بوده‌اند، سوال کرد. نادعلیان پاسخ داد: «رابطه من با هرمز از سال ۱۳۸۵ شروع شد که یکی از دانشجویان قدیمی‌ام مرا به جزیره هرمز دعوت کرد. جشنواره مجسمه‌های شنی و کار روی سنگ بود. آن جشنواره موفق نبود و بعد از آن در فرآیند کار با چشم‌انداز رنگین جزیره هرمز و خاک رنگی آن به عنوان ماده خامی برای رنگ‌آمیزی آشنا شدم.»

با کارهای نادعلیان و رابطه او با هنر و طبیعت در این پادکست بیشتر آشنا خواهید شد.

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه