عشق فیلم به روایت تارانتینو؛ با ارجاعات سینمایی فیلم روزی روزگاری در هالیوود آشنا شوید

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» ساخته‌ی کوئنتین تارانتینو درباره‌ی سینما در دهه‌ی شصت است و یکی از دو فیلم مهم اکران امسال در کنار «مرد ایرلندی» مارتین اسکورسیزی. مثل همیشه فیلم تارانتینو صدها ارجاع سینمایی و فرهنگی و تاریخی دارد. می‌گویند کاراکترهای اصلی‌اش را از روی بازیگران تلویزیون در دهه‌ی شصت آمریکا برداشته و علاوه بر آن ارجاعات سینمایی فیلم روزی روزگاری در هالیوود هم تعدادشان کم نیست. برای این که حال و هوای ارجاعات سینمایی روزی روزگاری در هالیوود دستتان بیاید آقای تارانتینو خودش گفته چه فیلم‌هایی را باید ببینید.

گل کاکتوس

عنوان اصلی: Cactus Flower
کارگردان: جین ساکس
بازیگران: والتر ماتئو، اینگرید برگمن، گلدی هاون
محصول ۱۹۶۹

یک کمدی رمانتیک بامزه درباره‌ی دندانپزشکی که وانمود می‌کند ازدواج کرده تا از زیر بار تعهد شانه خالی کند. اما وقتی عاشق دختری می‌شود که از دروغ متنفر است و می‌خواهد به او پیشنهاد ازدواج بدهد باید کسی را به عنوان همسر خودش جا بزند.

یک مثلث عاشقانه‌ی پیچیده که یک نکته‌ی مشترک هم با فیلم «باب و کارول و تد و آلیس» دارد: مدیر فیلمبرداری هر دو چارلز لانگ است که در هر دو فیلم نماهایش به شدت تاثیرگذار و زیباست. فیلم در گیشه فوق‌العاده عمل کرد و تبدیل به هشتمین فیلم پرفروش آن سال شد. فیلمنامه‌ی آی.ای.ال دایموند و کارگردانی منعطف جین ساکس از عوامل موفقیت فیلم بودند.

ایزی رایدر

عنوان اصلی: Easy Rider
کارگردان: دنیس هاپر
بازیگران: دنیس هاپر، جک نیکلسون، پیتر فاندا
محصول ۱۹۶۹

درام مستقل و برجسته‌ی دنیس هاپر در حقیقت آغازی بر موج نوی هالیوود بود که بعدتر فیلم‌های این جریان سلاطین بلامنازع سینمای دهه‌ی هفتاد آمریکا شدند. هاپر و فاندا نقش دو موتورسوار را بازی می‌کردند که بعد از یک معامله‌ی موفق قاچاق کوکایین به امید زندگی آزاد و رها به دل جاده‌های آمریکا می‌زدند. اتفاقا در راه به یک هیپی هم برخورد می‌کنند و او هم همسفرشان می‌شود. فیلم شمایلی برای آثار آنارشیستی و ضدساختارگرایانه شد. در حالی که بودجه‌ی فیلم کمتر از ۵۰۰ هزار دلار بود فیلم ۶۰ میلیون دلار فروش کرد.

فیلم اولین جایزه‌اش را از جشنواره‌ی کن دریافت کرد و بعد نامزد دو جایزه‌ی اسکار برای جک نیکلسون به عنوان مرد مکمل و بهترین فیلمنامه‌ی اریجینال شد. «ایزی رایدر» سومین فیلم پرفروش سال ۱۹۶۹ شد. فیلم به لحاظ تاثیر فرهنگی و تاریخی و زیبایی‌شناسی توانست نام خودش را در فهرست فیلم‌های ملی آمریکا ثبت کند.

مهاجمان آریزونا

عنوان اصلی: Arizona Raiders
کارگردان: ویلیام ویتنی
بازیگران: مایکل دانته، اودی مورفی
محصول ۱۹۶۵

از آن فیلم‌های وسترن مهجور دهه‌ی شصت که کمتر کسی به آن توجه کرده است. فیلم داستان مردی به نام کلینت است که قهرمان جنگ داخلی بوده و به غرب می‌رود و به گروهی خلافکار می‌پیوندد. در نهایت سر و کارشان با قانون می‌افتد و دستگیر می‌شوند. کلینت به زندان فرستاده می‌شود و در آن جا با دوستش تصمیم می‌گیرند تحت پوشش به گروه سوارکاران آریزونا بپیوندند تا ماموریت‌شان را به اتمام برسانند.

فیلم با بودجه‌ی ۴۰۰ هزاردلاری ساخته شد و فقط دستمزد اودی مورفی ۴۵هزار دلار بود. با وجود این که ممکن است خط داستانی فیلم در نظر اول ساده باشد اما به گفته‌ی منتقدان فیلمنامه‌اش پر از جزییات و خطوط داستانی پیچیده است.

درک روشن

عنوان اصلی: Getting Straight
کارگردان: ریچارد راش
بازیگران: الیوت گولد، کندیس برگن
محصول ۱۹۷۰

یک ارتشی کهنه‌کار جنگ ویتنام که پیش‌تر فعال دانشجویی تندرو بوده بین تمایلش برای معلم شدن و احساس همدردی‌اش با دانشجویان در تظاهرات ضد ساختاری در تعارض است.

تارانتینو احتمالا به دلیل این که فیلم بازتاب حال و هوای اواخر دهه‌ی شصت آمریکاست از آن خوش‌اش آمده. فیلم چندان به مذاق منتقدان خوش نیامده بود هر چند همگی بازی درخشان و اجرای چالاک الیوت گولد را تحسین کردند اما معتقد بودند که برای نجات فیلم کافی نیست. فیلم شوخ‌طبعی خاص خودش را هم دارد که از گزندگی موضوعات مورد بحث می‌کاهد.

«درک روشن» بیست و یکمین فیلم جدول فروش سینماها در دهه‌ی هفتاد شد. فیلم همان حال و هوای «ایزی رایدر» را دارد.

خدمه کشتی متلاشی

عنوان اصلی: The Wrecking Crew
کارگردان: فیل کارلسون
بازیگران: دین مارتین، الکه سومر، شارون تیت
محصول ۱۹۶۸

یک کمدی ماجراجویانه‌ی بامزه درباره‌ای کنتی که آن‌قدر طلا دزدیده که باعث بحران اقتصادی در بازار جهانی شده است. در نتیجه یک سازمان امنیتی جاسوسی را می‌فرستد تا او را متوقف کند. هلم به دانمارک می‌رود و در آن جا زنی نقش راهنمایش را برعهده می‌گیرد در حالی که دستیاران کنت از هر فرصتی برای کشتن آن‌ها استفاده می‌کنند.

با توجه به این که در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» تارانتینو، مارگو رابی نقش شارون تیت را بازی می‌کند که یکی از داستانک‌های فرعی مهم فیلم است، عجیب نیست که تارانتینو به هوادارانش پیشنهاد داده که فیلم «خدمه کشتی متلاشی» را با بازی شارون تیت ببینند. این آخرین فیلم شارون تیت است که در زمان حیاتش روی پرده‌ی سینماها رفت. سال بعد او به قتل رسید. فیلم آخرش «سیزده صندلی» بعد از مرگش اکران شد.

کله چکشی

عنوان اصلی: Hammerhead
کارگردان: دیوید میلر
بازیگران: ونس ادواردز، جودی گیسون
محصول ۱۹۶۸

در حالی که همه‌ی فیلم‌های دیگری که تارانتینو دیدن‌شان را پیش از «روزی روزگاری در هالیوود» توصیه کرده است آمریکایی بودند با انتخاب تریلر انگلیسی «کله چکشی» شگفت‌زده‌مان کرد. ونس ادواردز نقش مزدوری را بازی می‌کند که توسط سازمان اطلاعات و امنیت بریتانیا استخدام شده تا جلوی مغر متفکر جنایتکاران را از دزدیدن اسرار ناتو بگیرد. ادواردز در دهه‌ی شصت پیش از آن که به سینما بیاید بازیگر نقش اصلی سریال «بن کیسی» شبکه‌ی ABC بود. به نظر می‌رسد او همان کسی است که الهام‌بخش نقش لئوناردو دی‌کاپریو در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» است.

قدم زدن تفنگدار

عنوان اصلی: Gunman’s Walk
کارگردان: فیل کارلسون
بازیگران: ون هفلین، کاترین گرانت
محصول ۱۹۵۸

وسترن کارلسون درباره‌ی گله‌دار قدرتمندی است که همیشه پسر نوجوان وحشی‌اش را از خرابی‌هایی که به بار می‌آورد محافظت می‌کند. به شاهدان کارهای او رشوه می‌دهد اما پسر کم‌کم درگیر جرایمی می‌شود که جدی‌تر از آن است که پدر بتواند رفع و رجوعش کند. این فیلم یکی از چند اثر مطرح در حوزه‌ی وسترن‌های تکنی کالر سینمااسکوپ است و احتالا به همین دلیل هم تارانتینو توصیه‌اش می‌کند. می‌گویند هری کوهن رییس کمپانی کلمبیا بعد از دیدن فیلم به گریه افتاد. خودش دو پسر داشت و این هم فیلمی درباره‌ی رابطه‌ی پدر و پسری بود.

بیشتر ببینید: پنج فیلمسازی که کوئنتین تارانتینو را عاشق سینما کردند

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar Rasool

    سلام اگه اسم اهنگ ها مخصوصا اخری هم میگفتید خیلی خوب میشد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه