امروز را جشن بگیریم، به بهانه روز جهانی فیدل (ویولن)

۴ شهریور ۱۳۹۸

در سال ۲۰۱۲ فردی به نام «Caoimhin Mac Aoidh» امروز  را به عنوان روزی برای احترام به سازندگان ویولن نامید. ماه می به این دلیل انتخاب شد که همزمان با سالگرد فوت ویولن‌ساز معروف ایتالیایی «Antonio Stradivari» در سال ۱۷۳۷ است. استراویداری مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین سازنده ویولن در تاریخ است. برخی از سازهای ساخته دست او هنوز سالم مانند و به نوعی با ارزش‌ترین ویولن‌های ساخته شده محسوب می‌شوند. امروز تنها چندصد ساز او باقی مانده است که برخی از آن‌ها توسط ویولن نوازان حرفه‌ای نواخته شده‌اند.

فیدل در واقع همان ویولن است که قسمتی از موسیقی فولک یا محلی را شامل می‌شود. مانند ویولن یک ساز زهی با ۴ سیم است که در سایزهای مختلف ساخته می‌شوند. نوازندگان فیدل نوازندگان سبک موسیقی فولک هستند که بیشتر بداهه نوازی است تا موسیقی تنظیم و نوشته شده. اگرچه ویلون و فیدل هر دو یکی هستند اما می‌توان برخی از جزییات را با توجه به نوع موسیقی تغییر داد؛ مانند تغییراتی در آرشه، برای کاهش دامنه حرکت آرنج.

در برخی از نقاط دنیا نوزدهم می (May 19) را برای احترام به نوازندگاه و سازندگان فیدل که فیدلر (Fiddler) نامیده می‌شوند جشن می‌گیرند. فیدلرها به چندین دسته مختلف تقسیم می‌شوند که هرکدام سبک خود را در نواختن موسیقی فولک دارند. نوازندگان انگلیسی، ایرلندی، سوئدی، نروژی، رومانیایی، فرانسوی، ایتالیایی و همچن نوازندگانی در شمال آمریکا نوازندگان سنتی فیدل هستند. اما نوازندگان مدرن فیدل شامل نوازندگان سبک کانتری می‌‌شوند و همچنین نوازندگانی در کانادا و آمریکای لاتین نیز به جمع فیدلرها پیوسته‌اند.

اگر شما ویولن مینوازید، امروز بهترین زمان برای بیرون آوردن سازتان است. امروز را با نواختن ویلون به یاد نوازندگان و سازندگان بزرگ این ساز جشن بگیرید. همچنین می‌توانید انواع ویولن‌ حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای را در دیجی‌کالا مشاهده کنید:

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar سیدحسین هاشمی رهق

    نواختنش واقعا سخته
    یک عمر ممارست علاوه بر استعداد لازم داره

  2. Avatar شاهین

    خانم قهرمانی شما فقط تبلیغ میکنید؟ یکم هم بدون تبلیغ پست بگزارید بد نیست

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه