چهره‌های آشنا در بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر مخصوص فیلمسازان فیلم اولی است. بخشی که سال گذشته از جشنواره حذف شد و امسال خوشبختانه با تدبیر ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به آن بازگشته است. اگر در سال‌های اول بخش نگاه نو جدی گرفته نمی‌شد اما به تدریج متوجه اهمیت آن در سینمای ایران شدیم. چند سال پیش از دل همین بخش نگاه نو به کارگردانانی مثل محمدحسین مهدویان و سعید روستایی رسیدیم.

قاعده‌اش این است که اسامی کارگردانان بخش نگاه نو چندان به گوش آشنا نباشند. تازه قرار است اول راه فیلمسازی و سینما باشند. اما امسال در بخش نگاه نو اسامی آشنایی حضور دارند که در ویدیوی این هفته بوم ویژه جشنواره فیلم فجر نگاهی به این اسامی انداخته‌ایم.

مثلا تورج اصلانی که با فیلم «حمال طلا» در جشنواره فجر حضور دارد مدیر فیلمبرداری باسابقه‌ای است که در بخش سودای سیمرغ فیلمبرداری فیلم «درخونگاه» سیاوش اسعدی را برعهده دارد.

میلاد صدرعاملی پسر رسول صدرعاملی است که اولین‌بار او را در فیلم «من ترانه پانزده سال دارم» دیدیم و مدت‌ها در پشت صحنه سینمای ایران فعال بوده است.

همایون غنی‌زاده کارگردان مولف تئاتر با فیلم «مسخره‌باز» وارد سینما شده است. یادمان باشد که قبل‌تر دنیای تئاتر کارگردانی مثل دکتر علی رفیعی را به سینمای ایران هدیه کرد که فیلم دوست‌داشتنی «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» را ساخت.

مسعود بخشی پیش‌تر یک فیلم به نام «یک خانواده محترم» ساخته بود که در جشنواره کن به نمایش درآمد و البته برای همیشه توقیف شد. به همین دلیل او هم با فیلم «یلدا» در بخش نگاه نو جشنواره حضور دارد.

«روزهای نارنجی» کار آرش لاهوتی است که با مستندهایش جوایز بین‌المللی زیادی کسب کرده است. هدیه تهرانی در فیلم او بازی می‌کند. از لاهوتی شاید فیلم «راننده و روباه» را در گروه هنر و تجربه دیده باشید.

پولاد کیمیایی را همه به عنوان بازیگر می‌شناسند. پسر مسعود کیمیایی با فیلم «معکوس» در جشنواره امسال حضور دارد.

و درنهایت جواد رضویان هم اولین فیلمش را کارگردانی کرده است. بازیگر فیلم‌ها و سریال‌های کمدی امسال با فیلمی که ساخته در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده است.

این‌ها اسامی آشنای بخش نگاه نو بودند. اما با توجه به سوژه‌ها به نظر می‌رسد باید کنجکاو دیدن بقیه فیلم‌های نگاه نو حتی ساخته کارگردانان ناشناس هم باشیم.

از آخر هفته آینده هر روز در بوم نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره فجر را به ترتیب نمایش در سینمای رسانه‌ها خواهیم داشت.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه