بالاخره یک فیلم درست درباره تبعیض نژادی ساخته شد

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

در قسمت جدید ویدیوکست سینمایی بوم درباره فیلم کتاب سبز ساخته پیتر فارلی صحبت کردیم.

فیلم «کتاب سبز» برمبنای خاطرات نیک واللونگا از پدرش تونی واللونگا ساخته شده است. تونی واللونگا کاتولیک ایتالیایی‌تبار بزن بهادر بادیگارد یک کلوب معروف در نیویورک بود. برای مدتی کلوب بسته می‌شود و او که دنبال کار می‌گردد به عنوان راننده دکتر دان شرلی استخدام می‌شود.

دونالد شرلی پیانیست بااستعداد سیاهپوست از سنین پایین در نواختن پیانو چنان اعجوبه‌ای بود که او را در همان سال‌های جنگ سرد به لنینگراد فرستادند تا آموزش ببیند. درنهایت تریوی او با دو نوازنده از روسیه شکل گرفت. شرلی بعد از بازگشت به آمریکا در یک اقدام متهورانه تصمیم گرفت توری در ایالت‌های جنوبی آمریکا برگزار کند تا شاید بتواند افکار مردم را اصلاح کند.

طبعا در آن دوران هنوز حضور سیاهپوستان در جنوب آمریکا آزاد نبود و درنتیجه نیاز به راننده‌ای داشت که در حکم بادیگاردش هم عمل کند و به همین دلیل تونی واللونگا را استخدام کرد.

بعد از اینکه فیلم جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم در بخش کمدی و موزیکال و بهترین فیلمنامه را در این بخش دریافت کرد امید زیادی می‌رفت که اسکار بهترین فیلم را هم کسب کند. جایزه‌ای که واقعا استحقاق آن را دارد.

فیلم «کتاب سبز» که اشاره به کتاب مرجعی دارد که در دهه ۵۰ و ۶۰ سیاهپوستان باید به آن رجوع می‌کردند تا ببینند که در جنوب کدام رستوران‌ها و هتل‌ها پذیرایشان هستند، اثری شیرین و دوست‌داشتنی از کار درآمده که برخلاف سایر فیلم‌ها همرده‌اش درباره تبعیض نژادی شعار نمی‌دهد.

فیلمنامه فیلم نشانه‌هایی از مدل کمدی وایلدری در خودش دارد. با دیالوگ‌نویسی درخشان و به شدت طعنه‌آمیز. بازی ماهرشالا علی و ویگو مورتنسن درخشان است و حیف که شانس فیلم برای دریافت اسکار کمتر شده و شانس «روما» بالاتر رفته است وگرنه این فیلمی بود که استحقاق دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم را داشت.

بیشتر بخوانید: پرتره یک بازیگر؛ علی مرزهای تبعیض نژادی را شکست

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه