داستان پول؛ از مبادله‌ی کالا به کالا تا بیت‌کوین

۱۹ بهمن ۱۳۹۸

می‌خواهیم دعوت کنیم در مجموعه‌ای با نام «داستان ‌پول» در سفری تاریخی از ابتدای شکل‌گیری پول تا امروز با دیجی‌کالا مگ همراه شوید. در این سری برنامه‌های ویدیویی سیر تحول و تاریخچه پول در جهان و ایران را مرور و آینده‌ی پول را پیش‌بینی می‌کنیم.

اوایل قرن ۱۶ میلادی زمان حمله لشکری از ارتش اسپانیایی‌ها به قبیله‌‌ی آزتک‌ها، کسی از اهالی این قبیله تصوری از علاقه‌ی ارتش مهاجم به نوعی فلز زردرنگ آن منطقه نداشت. چیزی که آن‌ها برای ساخت مجسمه‌ها و جواهرات به کار می‌بردند حالا برای غریبه‌هایی جذاب شده بود که به خاطر آن رنگ و جلا، افراد قبیله را می‌کشتند و از بین می‌بردند.

افراد مهاجم به قبیله‌ای حمله کرده بودند که مردمش برای داد و ستد خودشان از کاکائو، تیر و کمان یا پارچه استفاده می‌کردند و حالا یک سوال برایشان به وجود آمده بود و آن چیزی نبود جز این که چرا این بیگانه‌ها اینطور به این فلز غیرقابل خوردن و آشامیدن و بافتن علاقه نشان می‌دهند؟

سال‌ها است که مردم ارزش پولشان را با اتفاق‌های سیاسی و اقتصادی و حتی طبیعی، در نوسان می‌بینند و به محض این که اتفاقی در دنیا می‌افتد، ارزش پولشان را با قیمت طلا می‌سنجند. در واقع باوری وجود دارد که ذخیره‌ای از طلا، در خزانه‌ی یک بانک در گوشه‌ی کشورشان یا حتی گوشه‌ای از دنیا وجود دارد که پشتوانه‌ی فیزیکی پول کاغذی یا سکه‌ای است که در دستشان گرفته‌اند.

داستان پول
اما اصلا پول‌ چیست و چطور اختراع شده است؟ چرا پول‌ برای ما این قدر مهم و حیاتی است؟ پول‌ چه نقشی در اقتصاد بازی می‌کند و چه انواعی دارد؟ تاریخچه پول در ایران چگونه است؟ پول در آینده چه مفهومی خواهد داشت و به چه شکلی در خواهد آمد؟

از زمانی که پول مفهوم و تعریفی برای مردم نداشت و مبادله‌ی کالا با کالا نقش اصلی را در تجارت بازی می‌کرد تا امروز و حالا که پول تعریف عجیب و جدیدی پیدا کرده و پول‌های رمزنگاری شده یا همان ارز دیچیتال (رمزارز) پا به عرصه‌ی تجارت گذاشته‌اند، سیر تحول پول در جهان داستان و روایتی را رقم زده که مروری بر آن می‌تواند جذاب و پر از شگفتی باشد.

دیجی‌پی، پرداخت باهوش
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. حسین

    مطمعنا در پایان این برنامه دیجی کالا ارز مجازی خود رو معرفی میکنه که اگه از راه درستش باشه بسیار خوبه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه