ویدیویی جذاب از زنجیره‌ی ماهواره‌های استارلینک در آسمان

۴ شهریور ۱۳۹۸

دو روز پیش شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) شصت ماهواره‌ی استارلینک (Starlink) را با موشک فالکون ۹ راهی مدار زمین کرد. یک روز پس از پرتاب این ماهواره‌ها Marco Langbroek، جوینده‌ی ماهواره‌ها از هلند، توانست ویدئویی جذاب از زنجیره‌ی ماهواره‌های استارلینک را ثبت کند.

در این ویدئو ماهواره‌های استارلینک به صورت نقاطی درخشان و متحرک در پیش‌زمینه‌ی ستاره‌های آسمان شب دیده می‌شوند. ارتفاع این ماهواره‌ها در حال حاضر ۴۴۰ کیلومتر است. البته ماهواره‌های استارلینک به مرور به مدار اصلی خود در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری نقل مکان خواهند کرد.

Langbroek برای ثبت این ویدئو محاسباتی را انجام داد تا موقعیت و زمان گذر ماهواره‌ها از آسمان رصدگاهش را به دست آورد. پیش‌بینی‌های او تا حدود زیادی درست بود و این جوینده‌ی ماهواره‌ها توانست با کمک یک دوربین با حساسیت بالا و یک لنز پنجاه میلی‌متر این ویدئو را ثبت کند.

زنجیره‌ی ماهواره‌های استارلینک در شب‌های پیش رو نیز در آسمان دیده خواهد شد. هر چند که با توجه به مانورهای مداری آن‌ها فاصله‌ی ماهواره‌ها از یک‌دیگر به مرور افزایش خواهد یافت و ماهواره‌ها پراکنده خواهند شد.

نکته‌ی قابل توجهی که Langbroek به آن اشاره کرده درخشش زیاد این ماهواره‌ها است. هنوز معلوم نیست هزاران ماهواره‌ی استارلینک چه تاثیری بر منظره‌ی آسمان شب خواهند گذاشت. به خصوص در شرایطی که به نظر می‌رسد ماهواره‌های استارلینک پرنورتر از تخمین‌های قبلی در آسمان دیده می‌شوند.

ماهواره‌های استارلینک با هدف ایجاد پوشش جهانی اینترنت به مدار زمین ارسال می‌شوند. اسپیس ایکس قصد دارد نزدیک به دوازده هزار ماهواره‌ را به فضا ارسال کند. در ماموریت اخیر اولین مجموعه از این ماهواره‌ها وارد مدار زمین شدند. ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس، پس از پرتاب ماهواره‌ها در صفحه‌ی توئیتر خود از موفقیت‌آمیز بودن ماموریت و سلامت ماهواره‌ها خبر داد.

اسپیس ایکس در مسیر رسیدن به اینترنت جهانی تنها نیست و شرکت‌های دیگری همچون وان‌وب (OneWeb)، تله‌ست (Telesat) و آمازون نیز قصد دارند تا با انتقال ابرمجموعه‌هایی از ماهواره‌ها به مدار زمین تمام نقاط زمین را تحت پوشش اینترنت قرار دهند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۸ دیدگاه
  1. Avatar جعفر

    ما امروز ساعت ۸ شب در آسمان خلخال دیدیم ۴۰ تا ۵۰ تا بصورت ردیفی بعد چند دقیقه یکی یکی غیب شدن ۱۴۰۲/۶/۱۵

  2. Avatar علی

    درود یکشنبه شب حدودساعت ۲۰/۲۵دقیقه درآسمان کرج منهم دیدم که بشکل یک قطارنورانی از جنوب به شمال ردشدند، خیلی جالب بود دقیقا از سمت پارک نبوت تا کوه عظیمیه حدودا از روی آسمان مزارشهدای گمنام،،،این آدرس به این خاطرنوشتم علاقمندان بتوانند ببینند چون این عبور درفواصل مشخصی قابل رصداست

    1. Avatar پریسا

      دیشب یعنی در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ هم در آسمان گیلان دیده شد که با سرعت بالایی در حال حرکت بودند. منظره زیبایی بود.

    2. Avatar الهه

      امشب حدود ساعت ۸ من توی آسمون کرج دیدم. نمیدونم چی بود

  3. Avatar حسین

    سلام ۱۰ شهریور اسمان بجنورد هم چیزی شبیه قطار البته نورانی درحال حرکت بود، دقیقا ماهواره استارلینک بود

  4. Avatar مژگان

    سلام امشب ۲۹ مرداد ماه ساعت ۱۹:۴۲ در مشهد بلوار توس قطاری از نور دیدم ک خیلی قشنگ‌و جالب بودن تمام شون پشت سر هم و باسرعت حرکت میکردن واقعا شگفت انگیز بود

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه