سه تار عزیزی به تردیدتان برای خرید سه تار پایان می‌دهد

۱۳ شهریور ۱۳۹۸

سه تار یکی از محبوب‌ترین سازهای ایرانی است که در دسته سازهای زهی و مضرابی قرار می‌گیرد و عموما با ناخن انگشت اشاره دست راست نواخته می‌شود. در سال‌های اخیر نوازندگانی مثل حسین علیزاده نشان داده‌اند که این ساز چه قابلیت صوتی تحسین برانگیزی می‌تواند داشته باشد. اگر علاقمند به فراگیری ساز سه تار هستید باید با خرید سه تار با قیمت مناسب و در عین حال تمیز شروع کنید. سه‌تار عزیزی سازی ارزان‌قیمت است که می‌تواند انتخابی مناسب برای شروع نوازندگی در علاقه‌مندان به سه‌تار باشد.

این سه‌تار کیفیت ساخت و صوتی متناسب و به ‌جرات بهتر از قیمت خود را دارد. سه‌تار عزیزی مانند بیشتر سازهای سه‌تار از کاسه‌ با جنس چوب توت ساخته‌ شده است. این چوب در بازه‌های متفاوت قیمتی ساز سه‌تار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما آنچه در این زمینه منجر به تفاوت در قیمت ساز می‌شود نام متریال به‌ کار رفته نیست بلکه کیفیت آن است. چوبِ سازهای گران‌قیمت با دقت از میان انبوه چوب‌ها انتخاب می‌شوند و حساسیت بسیاری در رابطه با محیط رشد آن‌ها وجود دارد همچنین پس از قطع درخت، مدت زیادی برای خشک شدن چوب نیاز به نگهداری در شرایط کنترل‌شده خواهند داشت. درنتیجه ممکن است چوب مورداستفاده در یک ساز گران‌قیمت عمری بسیار زیاد از چند سال تا ده‌ها سال داشته باشد. این امر و نگهداری چوب در شرایط کنترل‌شده یکی از عوامل افزایش قیمت نهایی و تمام‌شده‌ی ساز به شمار می‌رود. گره‌دار نبودن چوب مورد استفاده و برخورداری از رگه‌هایی که بهترین کیفیت آکوستیکی را برای ساز به ارمغان بیاورند یکی از دلایل دیگر افزایش قیمت ساز خواهد بود.

کاسه‌ی سه‌تار به دو شکل کاسه‌ای و ترکه‌ای ساخته می‌شود. در شکل کاسه‌ای سازنده ابتدا شکل تقریبی کاسه را از چوب ایجاد می‌کند و سپس به خالی کردن درون کاسه‌ی ساز می‌پردازد. این نوع ساخت ساز به دلیل مصرف بالای چوب در کیفیت صوتی یکسان قیمت بالاتری را برای ساز نهایی رقم خواهد زد. در ساخت ترکه‌ای قطعات بریده‌شده از چوب با شکل گرفتن در گیره و سپس کنار هم چیده شدن مانند یک پازل تشکیل ساختمان کاسه‌ی ساز را می‌دهند. به‌طور تقریبی از یک کنده‌ی چوب می‌توان ۴ ساز کاسه‌ای یا ۱۲ ساز ترکه‌ای ساخت. به همین دلیل قیمت گران‌تر سازهای کاسه‌ای به دلیل مصرف بالای متریال اولیه توجیه می‌شود. البته نمی‌توان این امر را تضمینی صد در صد برای بهبود کیفیت صدای ساز دانست و بسیاری از سازهای ترکه‌ای ممکن است کیفیت صوتی بهتر از ساز کاسه‌ای داشته باشند. صفحه‌ی رویی این سه‌تار هم از چوب توت ساخته‌شده است. کیفیت چوب صفحه نقش مؤثری در پخش صدای ساز دارد و سالخورده بودن آن منجر به تولید صدای بیشتر از ساز خواهد شد. برخی از سازندگان سازهای ارزان‌قیمت برای جبران این امر ضخامت صفحه را کاهش می‌دهند که به‌مرور ممکن است منجر به فرورفتن صفحه‌ی سه‌تار شود. در سه‌تار عزیزی این امر دیده نشد و سازنده بین صدای بلند و کیفیت ساخت صفحه مسیر کیفیت را دنبال کرده است. درنتیجه اگرچه این سه‌تار صدای بلند و گیرایی ندارد اما کیفیت ساخت خود را کم نکرده است. دسته‌ی سه‌تار عزیزی مانند اغلب سه‌تارها از چوب گردو ساخته‌شده است که به دلیل مقاومت بالا برای ساخت در دسته انتخاب می‌شود.

سه‌تار عزیزی سازی معجزه‌گر نیست که توقعات یک نوازنده‌ی حرفه‌ای را برآورده کند اما برای کسی که قصد دارد نوازندگی با ساز سه‌تار را به شکل نامطمئن شروع کند و نمی‌داند که این مسیر را ادامه خواهد داد یا نه ایده‌آل خواهد بود. در ابتدای خرید این ساز مانند تمام سه‌تارهای دیگر نیاز به تنظیم دقیق پرده‌ها خواهید داشت که مسئولیت آن را مدرس شما بر عهده خواهد گرفت. پس‌ازآن به‌راحتی می‌توانید مسیر جذاب و دل‌نشین نوازندگی یک ساز سنتی را دنبال کنید. اگر برای مدت‌ها به خاطر قیمت خرید سه‌تار شک و تردیدی در انتخاب خود داشته‌اید سه‌تار عزیزی این شک را برطرف کرده است. حالا نوبت شماست. این گوی و این میدان!

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه