فیلم‌های مبتنی بر خیانت خوب می‌فروشند

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

فیلمسازان ایرانی بعد از آزادی‌های نسبی که در حوزه‌ی تولید فیلم‌ها کسب کردند، چیزی حدود یک دهه است که عاشق تم خیانت میان زوج‌ها شده‌اند. از «سعادت آباد» که احتمالا مهم‌ترین فیلم در این حوزه است بگیرید تا «هزارتو» که این روزها پدیده‌ی اکران سینماهای ایران است. خیانت در سینمای ایران در این سال‌ها یکی از پررنگ‌ترین سوژه‌ها بوده است. به بهانه‌ی اکران «هزارتو» با هم ۳ فیلم سینمایی ایرانی با موضوع خیانت را مرور می‌کنیم.

البته تم خیانت همیشه برای سینما جذاب بوده است. وودی آلن در فیلم «امتیاز نهایی» (Match Point) سراغ آن رفت یا نمونه‌ی خیلی مشهورش فیلم «بی‌وفا» ساخته‌ی آدریان لین است.

در سینمای ایران آمار درام‌های مبتنی بر خیانت حسابی بالا رفته است و به نظر می‌رسد که تا حد زیادی موفقیت این فیلم‌ها حداقل در گیشه تضمین شده است.

چهارشنبه سوری

  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: ترانه علیدوستی، هدیه تهرانی، حمید فرخ‌نژاد، پانته‌آ بهرام

اصغر فرهادی در سومین فیلمش بالاخره سراغ طبقه‌ی متوسط رفت و چالش‌هایی را که میان خانواده‌های این طبقه وجود دارد از نظرگاه دختری که به عنوان خدمتکار به خانه‌ی آن‌ها می‌رفت به تصویر کشید. «چهارشنبه سوری» سرآغاز سبک ویژه‌ی اصغر فرهادی در فرم و محتوا بود.

روح‌انگیز کارگری است که شب چهارشنبه سوری برای تمیز کردن خانه‌ی مژده (با بازی هدیه تهرانی) آمده است. مژده سراپا سیاهپوش و عصبی است و معلوم می‌شود که به رابطه‌ی همسرش با زن همسایه شک دارد. مرد اما خیلی از خود مطمئن ظاهر می‌شود. روح‌انگیز کنجکاو شده اما با دیدن رفتارهای مرد فکر می‌کند زن اشتباه کرده که در دقایق آخر ورق برمی‌گردد.

از فیلم‌های خوب اصغر فرهادی است که نکته‌های جذاب زیادی دارد. از بازی‌های درخشان بازیگرانش بگیرید تا آن حس تعلیقی که خیلی خوب درآمده و در تمام طول فیلم رهایتان نمی‌کند. به علاوه‌ی تنشی که صدای ترقه‌ها و آن خیانت سرپوشیده که هر لحظه منتظر انفجارش هستیم، ایجاد می‌کند.

«چهارشنبه سوری» یکی از بهترین فیلم‌های سینمای ایران است که بر محور تم خیانت ساخته شده است.

سکانس گریه‌ی هدیه تهرانی در حمام و فروپاشی عصبی‌اش مخاطبان را تحت‌تاثیر قرار داد. به خصوص که هدیه تهرانی در سینمای ایران شمایل زن قوی بود که انگار هیچ‌وقت در هم نمی‌شکست.

سعادت‌آباد

  • کارگردان: مازیار میری
  • بازیگران: لیلا حاتمی، حامد بهداد، مهناز افشار، امیر آقایی، هنگامه قاضیانی، حسین یاری

«سعادت آباد» مهم‌ترین و نمونه‌ای‌ترین فیلم سینمای ایران در باب خیانت است. در حقیقت به نوعی نقطه‌ی آغاز و مرجع همه‌ی فیلم‌هایی است که در دهه‌ی نود در فیلمنامه‌شان خیانت موضوع کلی یا حاشیه‌ای بوده است.

فیلم هم در گیشه فروش فوق‌العاده‌ای داشت و یک و نیم میلیاردتومان فروخت و چهارمین فیلم پرفروش سال بعد از «اخراجی‌ها ۳»، «جدایی نادر از سیمین» و «شیش و بش» شد.

قهرمان فیلم یاسی است که به نظر می‌رسد در زندگی زناشویی‌اش دچار تردید شده است. او تصمیم گرفته برای شوهرش جشن تولدی بگیرد که دوستان‌شان در آن حضور پیدا کنند. در حین مهمانی تولد متوجه روابط ضربدری میان رفقا می‌شویم. یاسی و بهرام به هم علاقه داشته‌اند. محسن به یاسی خیانت می‌کند. لاله دور از چشم علی بچه‌اش را سقط کرده و هر کدام به نوعی در زندگی‌شان مشکلاتی دارند.

در نسخه‌ای از فیلم که به شبکه‌ی نمایش خانگی آمد سکانسی که در آن خیانت محسن محرز می‌شود حذف شده بود.

سکانس آواز خواندن فیلم یکی از بهترین قسمت‌هایش بود که در اینترنت و فضای مجازی حسابی چرخید و نظرها را جلب کرد.

هزارتو

  • کارگردان: امیرحسین ترابی
  • بازیگران: شهاب حسینی، ساره بیات، غزال نظر

پدیده‌ی اکران پاییز شده است. فیلمی که در عرض دو هفته چند میلیاردتومان فروخته. به خاطر زوج شهاب حسینی و ساره بیات است که یادآور «جدایی نادر از سیمین» هستند یا قصه‌ی پرکشش خیانت؟ هر کدام که باشد مهم این است که الان «هزارتو» موفق‌ترین فیلم اکران است اما در این که خودش هم فیلم موفقی باشد جای شک و شبهه وجود دارد.

همه به هم خیانت می‌کنند. شوهر به زن، دوست به دوست، مادر به دختر و این تازه خیانت‌هایی است که ما از آن‌ها سردرمی‌آوریم وگرنه رشته‌ی این خیانت‌ها سر دراز دارد. نکته‌ی بامزه این که مشاور کارگردان مازیار میری است که خودش در فیلم «سعادت آباد» خیانت‌های متعدد را به تصویر کشیده بود.

بعد از بیست دقیقه با برملا شدن هزارتوی روابط کاراکترهای اصلی عملا فیلم از دست می‌رود. درام معنایش را از دست می‌دهد و هر پنج دقیقه فقط اطلاعات جدیدی از لجنزار زندگی کاراکترها به مخاطب داده می‌شود. کارگردانی محلی از اعراب ندارد و فقط دوربین دنبال شخصیت‌ها راه می‌افتد که با یکدیگر حرف می‌زنند و درباره‌ی روابط‌ و احساسات‌شان برای هم توضیح می‌دهند.

از حجم خیانت مخاطب سرسام می‌گیرد. با این حال جلوی موفقیت را نمی‌شود گرفت. «هزارتو» از لحاظ سینمایی فیلم موفقی نیست اما توانسته مخاطب را به سینما بکشاند.

ساخت فیلم سینمایی ایرانی با موضوع خیانت هنوز هم جواب می‌دهد.

تماشا کنید:
بوم؛ فیلم‌هایی که این روزها ارزش سینما رفتن دارند

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه