پول چطور کار می‌کند و چطور از کالا به نقره یا طلا رسیدیم؟ (داستان پول – قسمت ۳)

۱۹ بهمن ۱۳۹۸

همه ما فکر می‌کنیم پشتوانه پولی که در دستهایمان داریم، طلا یا نقره‌ای است که جایی ذخیره شده. اما اگر بدانیم چنین چیزی نیست و فقط اعتماد است که کار می‌کند، چه نظری پیدا می‌کنیم؟

وقتی درباره پول صحبت می‌کنیم، باید به اینکه پول فقط یک برگ کاغذ یا یک سکه فلزی است دقت کنیم. در واقع خود این‌ها به ذات ارزشی ندارند و کاری از پیش نمی‌برند. این مفهومی که ما به این تیکه‌ کاغذ رنگی یا سکه دادیم برای همه مردم کار می‌کند. در واقع پول یک ساختار روان‌شناختی دارد که عملکردش را از یک عملکرد مادی به یک عملکرد ذهنی تبدیل کرده است. خیلی ساده شما حساب بانکی خودتان را هر چند وقت یکبار چک می‌کنید به این امید که صفرها و رقم‌های حساب بانکیتان تغییر کند و بیشتر شود. وقتی این اتفاق می‌افتد خوشحال می‌شوید و خرید می‌کنید. بعد که دیدید صفرها کمتر و کمتر می‌شود، حالتی از استرس به شما دست می‌دهد و دست از خرید برمی‌دارید و دوباره شروع می‌کنید به کارکردن تا این صفرها و رقم‌‌ها بیشتر و بیشتر شود. این چرخه تقریبا همیشه ادامه دارد.

پول
قدیمی‌ترین سکه‌‌‌ی طلا که خیلی شبیه به سکه‌های امروزی ما می‌شود، متعلق به سناخریب، پادشاه آشور است که حدود ۲۷۰۰ سال قبل ساخته شده بود. اما یکی از معروفترین و پذیرفته شده‌ترین سکه‌ها، مربوط بود به سکه رومیان که معروف بود به سکه دناریوس. این معروف شدن از اعتمادی می‌آمد که به این پادشاه و درست‌کردار بودنش نسبت داده بودند. آنقدر این اعتماد در دادوستد و سرزمین‌های مختلف زیاد بود که حتی پادشاه‌های دیگر هم تصویر دناریوس را روی سکه‌های خودشان ضرب می‌کردند و اسم خودشان را زیر آن می‌نوشتند. اسم دناریوس هنوز هم در بسیاری از کشورهای عربی استفاده می‌شود. دناریوس قدیمی اینروزها اسم دینار را برای خود انتخاب کرده و وجه رایج کشورهای مختلف عربی شده است.

دیجی‌پی، پرداخت باهوش
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar محمد

    به نظرم جا داره که تخصصی تر صحبت بشه! یک حالتیه انگار برای بچه های دبستان یا نهایتا راهنمایی دارید صحبت میکنید و در ضمن به نظرم زمانش کمه (طول قسمت ۳ دقه؟) کله محتوا رو تو یه پادکست نهایتا دو قسمت میشه گنجوند ۳ دقه ۳ دقه کش دادن خارج از عرف هست به نظر من.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه