رمز ارزها، بازیگران جدید در دنیای اقتصاد (داستان پول – قسمت ۶)

۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

مدت زیادی نیست که مفهوم جدیدی به عنوان رمزارز به شدت بین مردم جذاب شده و دنبالش می‌کنند. اما واقعا این جذابیت چقدر واقعی است و تا کجا می‌تواند پیش برود؟ اصلا رمزارز چرا اینقدر محبوب شده؟

چند سالی است که درباره موضوعی با عنوان بیت‌کوین زیاد صحبت می‌شود و هریک از ما حداقل این کلمه به گوشمان خورده است. اما چیزی که به اسم بیت‌کوین درباره‌اش صحبت می‌کنیم درباره‌ی مفهوم بزرگتری به نام ارز دیجیتال است. ارز دیجیتال، ارز مجازی، رمزارز ، ارز رمزپایه یا ارز رمزنگاری‎شده عبارت‌هایی هستند که تابه حال احتمالا به گوشمان خورده‌اند. اما این‌ها همه مفهوم و ترجمه کلمه انگلیسی کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) هستند.

کریپتوکارنسی از دو عبارت crypto‌ به‌معنی رمز و currency به‌معنی ارز تشکیل شده است. ارزهای مجازی آنقدر در جایگاه اقتصاد مهم شدند و به آن‌ها توجه می‌شود که به عنوان بخشی جدانشدنی از آینده‌ی بشریت به حساب می‌آیند و احتمالا صحبت درباره‌ی این ارز‌ها بیشتر هم خواهد شد.

کریپتوکارنسی یا همان ارز‌ دیجیتال با ارز‌های بانکی که می‌شناسیم متفاوتند و به‌صورت دیتا‌های دیجیتال مبادله می‌شوند.

رمزارزها به‌خاطر سطح بالایی از امنیت و حریم خصوصی طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. تراکنش‌های این مدل از رمزارزها قابل جعل یا برگرداندن به حالت قبل نیست و هزینه جابه‌جایی نسبتا پایینی هم دارند که همه این عوامل آن‌ها را از ارز معمولی قابل اعتمادتر می‌کند.

ماهیت غیرمرکزی این ارز هم به این معنی است که برای همه در دسترس هستند، این در‌حالی است ‌که بانک‌‌ها می‌توانند در رابطه بااین‌که به چه کسی اجازه‌ی بازکردن حساب می‌دهند، محدودیت قائل شوند.

بازارهای رمزارزی، ممکن است با انفجار ناگهانی همراه باشند که نمونه‌هایی از این تغییر و تحول‌های ناگهانی را هم در همین یکی دو سال اخیر دیده‌ایم؛ این تغییرات ناگهانی به‌این‌معنی است که یک سرمایه‌گذاری کوچک می‌تواند در عرض یک روز تبدیل به یک پول بسیار زیاد شود. این موضوع باعث شده‌است که افراد حرفه‌ای و آماتور زیادی در بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزی سرمایه‌گذاری کنند و آن‌ها را یا به‌عنوان سودی سریع یا به‌عنوان سرمایه‌گذاری، تلقی کنند.

اما ازسوی‌دیگر، می‌تواند برعکس این‌ موضوع هم صادق باشد. افرادی که روی رمزارزها سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید از ناپایدار بودن بازار و ریسک‌های خرید این ارزها مطلع باشند.

دیجی‌پی، پرداخت باهوش
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar امیرحسین حاجی

    ممنونم که زمان میزارید و درباره این حوزه مطالب مفید آماده می کنید. فقط ذکر چند مورد رو لازم می دونم
    اولاً که کریپتوکارنسی معادل کلمه ی ارز دیجیتال به هیچ وجه نیست، در حقیقت ارز دیجیتال مفهوم کلی تر وبزرگتری هست که قبل از کریپتوکارنسی ها هم وجود داشته و کریپتوکارنسی ها شاخه ای از اون هستن، مثلاً پی پال یک نوع ارز دیجیتال هست، همین طور بیت کوین! ولی پی پال کریپتوکارنسی نیست!

    موضوع بعدی که خیلی مهم هست و ممکنه برای افراد تازه کار اشتباهاتی رو ایجاد کنه این هست که زمانی که شما از ویژگی های کریپتوکارنسی ها صحبت می کنید، مثل غیر قابل سانسور بودن، غیر متمرکز بودن و … این نکته رو باید در نظر داشته باشید که این صحبت ها فقط در مورد برخی از کریپتوکارنسی ها صادق هست، مثلاً در حال حاضر حدود ۴۰۰۰ نوع کریپتوکارنسی موجوده که فقط ۱-۲ درصد پروژه ها کاملاً و یا تا حدود زیادی غیر متمرکز هستن و ویژگی هایی که شما ذکر کردین رو دارا هستن، مابقی ۹۹-۹۸ درصد پروژه همگی خصوصی هستن و یه سری تیم و شرکت اون ها رو راه اندازی کردن و فعلاً کاملاً متمرکزن و فقط در حد یک ایده هستن.

    با تشکر
    دکتر امیرحسین حاجی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه