روز نهم جشنواره فیلم فجر ۹۸؛ بهزادی موفق در تصویر طبقه‌ متوسط، کیمیایی ناموفق در ارجاع به خودش

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

در آخرین ویدیوی بوم جشنواره که مربوط به فیلم‌های روز نهم جشنواره فیلم فجر ۹۸ است پویان عسگری به نقد و بررسی فیلم «من می‌ترسم» آخرین ساخته‌ی بهنام بهزادی پرداخته است. «من می‌ترسم» با بازی امیر جعفری، الناز شاکردوست، پوریا رحیمی سام و ستاره پسیانی باز هم نگاه بهنام بهزادی به طبقه‌ی متوسط است. بهزادی با اولین فیلمش «تنها دو بار زندگی می‌کنیم» در جشنواره‌ی فیلم فجر سال ۱۳۸۶ مورد توجه قرار گرفت اما با دومین فیلمش «قاعده تصادف» بود که لحن و سبک زیبایی‌شناسانه‌اش را پیدا کرد. فیلم «من می‌ترسم» آرام و باطمانینه شروع می‌شود و اگر مخاطب باحوصله‌ی سینمای نباشید ارتباط‌تان با فیلم شکل نمی‌گیرد. دو قصه‌ی موازی در فیلم وجود دارد که جایی به هم می‌رسند. یکی قصه‌ی زن و مردی که زن می‌خواهد از ایران برود و مرد نگران از دست دادن مغازه‌اش است و دومی قصه‌ی یک مهندس پولدار متنفذ که چشم‌چرانی می‌کند و با این حال دخترش را بسیار دوست دارد. بیشتر نماهای فیلم به صورت پلان سکانس هستند. اتفاقی که در «قاعده تصادف» هم افتاده بود. فیلم کارگردانی خوبی دارد و در نهایت جزو آثار قابل توجه جشنواره‌ی امسال بود.

فیلم دومی که معرفی کردیم «خون شد» آخرین ساخته‌ی مسعود کیمیایی است. قرار است چیزی شبیه «قیصر» باشد اما در حقیقت شبیه هیچ چیزی نیست حتی سینما. مردی بعد از مدت‌ها از راه می‌رسد و می‌فهمد پدر و مادرش می‌خواهند خانه را خراب کنند و جایش آپارتمان چند طبقه بسازند. او راه می‌افتد و خواهر و برادرهایش را جمع می‌کند تا سند را پس بگیرد. سعید آقاخانی بازیگر نقش اول فیلم است که بازی بدی هم دارد. نسرین مقانلو و لیلا زارع هم تعریفی ندارند. جزو فیلم‌های هدر رفته در کارنامه‌ی پربار مسعود کیمیایی است.

فیلم «پوست» ساخته‌ی برادران ارک اما فیلم جالبی است. این دو برادر که این اولین فیلم بلندشان است با فیلم «حیوان» که فیلم کوتاهشان بود مورد توجه قرار گرفتند و حتی جایزه‌ای هم از بخش سینه فونداسیون جشنواره‌ی کن گرفتند. فیلم‌شان به زبان آذری است و بازیگر سرشناسی ندارد. فیلمی برگرفته از افسانه‌های فولکلور که کمی با مایه‌های وحشت تلفیق شده است. یک تجربه‌ی جدید در سینمای ایران که تجربه‌ی جذابی از کار درآمده است.

فیلم «دشمنان» را هم معرفی کرده‌ایم که اولین فیلم علی درخشنده است. فیلمی درباره‌ی تنهایی زنی که شوهرش او را ترک کرده و گرفتاری‌هایی هم برایش پیش آمده است. رویا افشاری بازیگر نقش اول فیلم درخشنده است. فیلم نکته‌ی خاصی نداشت و چندان هم مورد توجه قرار نگرفت.

آخرین اخبار و اطلاعات درباره‌ی فیلم‌های مختلف جشنواره را در صفحه‌ی ویژه‌ی جشنواره فیلم فجر ۹۸ بخوانید.

بیشتر بخوانید:
در روزهای جشنواره‌ی فیلم فجر ۹۸ نویسنده‌ی دیجی کالا مگ بشوید

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه