روز هشتم جشنواره فیلم فجر ۹۸؛ از بهترین فیلم نیکی کریمی تا تجربه‌های جدید جوانان

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

در ویدیوی بوم روز هشتم جشنواره فیلم فجر ۹۸ فیلم «آتابای» آخرین اثر نیکی کریمی را مورد نقد و بررسی قرار دادیم. «آتابای» بدون شک بهترین فیلم کارنامه‌ی نیکی کریمی است و البته نقش هادی حجازی‌فر را به عنوان بازیگر نقش اول و فیلمنامه‌نویس نباید در فیلم نادیده گرفت. فیلمی که یکی از دلایل جذابیت آن انتخاب شهر خوی به عنوان لوکیشن فیلم است. دوربین کریمی از شهر خارج می‌شود و به دل طبیعت جذاب خوی می‌رود. رنگ و نور و فیلمبرداری سامان لطفیان چشم‌نواز است. موسیقی حسین علیزاده هم روی صحنه‌های فیلم می‌نشیند. موسیقی که البته از آن زیاد هم استفاده نشده است. «آتابای» داستان مردی است که با خودش درگیری‌های زیادی دارد و کم‌کم می‌خواهد خودش را از کشمکش‌های درونی‌اش رها کند. رابطه‌های مردانه‌ی فیلم خوب از کار درآمده‌اند اما یکی از مشکلات فیلم نشان ندادن روند تغییر شخصیت آتابای و رابطه‌ی او با زن است. هادی حجازی‌فر در فیلم بازی درخشانی دارد و حقش است که نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره شود. حضور مکمل جواد عزتی هم یکی از بهترین حضورهایش در جشنواره‌ی امسال است. بدون داد و هوار.

به جز فیلم «آتابای» دو فیلم را هم معرفی کردیم. یکی «تعارض» اولین ساخته‌ی محمدرضا لطفی که البته پیش از این فیلم «ناپدیدشدن مریم» را با مجوز ویدیویی ساخته بود. لطفی از همان فیلم نشان داد که دنبال تجربه‌های تازه است. فیلمش یک‌جور دغدغه‌ی معاصر در خودش دارد. زیر نظر دوربین‌ها بودن. رضا بهبودی قهرمان اصلی فیلم است. «تعارض» جزو فیلم‌هایی است که می‌شود به آینده‌ی کارگردانش امید بست. مردی که دائم حس می‌کند دوربین‌ها او را کنترل می‌کنند و روابطش عقیم می‌مانند. البته طرح فیلم کمی لاغر است و بیشتر مناسب یک فیلم کوتاه است اما در کل لطفی تلاش می‌کند ریتم فیلمش را حفظ کند. گاهی با شوخ‌طبعی و گاهی با وارد کردن کاراکترهایی جدید.

آخرین فیلمی که معرفی شده «پدران» است که باز هم ساخته‌ی یک فیلم اولی است. فیلم سالم صلواتی نتوانست نظر منتقدان را به خودش جلب کند. فیلم «پدران» داستان تقابل و رویارویی دو نسل است. بازی گلاره عباسی در فیلم «پدران» جزو نکات متمایزش بود. هدایت هاشمی و علیرضا ثانی‌فر هم از دیگر بازیگران فیلم بودند. فیلمی که داستان ساده‌ای دارد و در کارگردانی‌اش هم نکته‌ی خاصی دیده نمی‌شد.

آخرین اخبار و اطلاعات درباره‌ی فیلم‌های مختلف جشنواره را در صفحه‌ی ویژه‌ی جشنواره فیلم فجر ۹۸ بخوانید.

بیشتر بخوانید:
در روزهای جشنواره‌ی فیلم فجر ۹۸ نویسنده‌ی دیجی کالا مگ بشوید

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه