روز چهارم جشنواره فیلم فجر ۹۸؛ فیلمی که خودش را هنری جا می‌زند

۱۶ بهمن ۱۳۹۸

در ویدیوی بوم روز چهارم جشنواره فیلم فجر ۹۸ با معرفی و نقد و بررسی فیلم «تومان» آخرین ساخته‌ی مرتضی فرشباف شروع کردیم. پویان عسگری منتقد مهمان برای فیلم «تومان» بود. مرتضی فرشباف با اولین فیلمش «سوگ» مورد توجه منتقدان قرار گرفت اما فیلم دومش «بهمن» جز در میان عده‌ای خاص از منتقدان نتوانست توجه‌ها را جلب کند و حتی بازی فاطمه معتمدآریا هم در آن فیلم بحث‌برانگیز بود و تعریفی نداشت. فیلم آخرش «تومان» یک فیلم ضدپیرنگ است درباره‌ی چند جوان که جنون شرط‌بندی دارند. فیلمی که خوب شروع می‌شود و فضای جالب و متفاوتی می‌سازد اما از این حد پیش نمی‌رود و در نهایت فیلمی درباره‌ی هیچ است. فیلمی که موفق نمی‌شود با استفاده از روایت سینمایی به مقصودش برسد. در حالی که همین امسال فیلم «جواهرات تراش نخورده» ساخته‌ی برادران سفدی مضمونی مشابه «تومان» داشت و به دلیل روایت درست و شخصیت‌پردازی قوی توانست تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌های سال شود.

در ادامه فیلم «آن شب» اولین ساخته‌ی کوروش آهاری را معرفی کرده‌ایم. فیلمی که اولین محصول کمپانی فیلمسازی شهاب حسینی در آمریکا محسوب می‌شود و البته آن‌طور که در تیتراژ ابتدای فیلم آمده چندین کمپانی فیلمسازی دیگر هم درگیر ساخت آن بوده‌اند در حالی که به نظر نمی‌رسد فیلم بودجه‌ی تولید زیادی داشته باشد. اصولا فیلم‌های ترسناک این مدلی با بودجه‌ی کم ساخته می‌شوند. فیلم تلاش‌اش را برای ساختن فضایی متفاوت در ژانری کمتر دیده شده در سینمای ایران انجام می‌دهد اما واقعیت این جاست که «آن شب» در هدفش شکست می‌خورد. فیلم کلیشه‌های آثار ترسناک را رعایت می‌کند اما در نهایت در حد یک اثر باسمه‌ای باقی می‌ماند.

آخرین فیلمی که معرفی کرده‌ایم «دو زیست» برزو نیک‌نژاد است. نیک‌نژاد را احتمالا با سریال «دردسرهای عظیم» به یاد می‌آورید. این‌بار فیلمی جدی ساخته که چهره‌هایی چون مانی حقیقی و پژمان جمشیدی در آن جلوی دوربین رفته‌اند. فیلم با ماجرای سرقت از یک گاو صندوق آغاز می‌شود.

آخرین اخبار و اطلاعات درباره‌ی فیلم‌های مختلف جشنواره را در صفحه‌ی ویژه‌ی جشنواره فیلم فجر ۹۸ بخوانید.

بیشتر بخوانید:
در روزهای جشنواره‌ی فیلم فجر ۹۸ نویسنده‌ی دیجی کالا مگ بشوید

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه