اصغر قندچی؛ مستند آن مرد با ماک آمد (قسمت دوم)

۱ مهر ۱۳۹۸

اصغر قندچی، موسس شرکت بزرگ ایران کاوه، دیروز در سن ۹۱ سالگی درگذشت. این کارآفرین بزرگ تاریخ ایران، نقشی مهم در ورود صنعت خودروسازی به کشور داشت. دیجی‌کالامگ در قالب دو قسمت از مجموعه‌ی مستند رینگ اسپرت، سراغ اصغر قندچی رفت و از او درباره‌ی صنعت خودروسازی ایران پرسید. در این مستند از زبان اصغر قندچی و شاگردان و همراهان او، از چالش‌های پیش روی آن‌ها در ساخت کامیون در ایران می‌شنویم. از شما دعوت می‌کنیم در راستای زنده نگه داشتن نام اصغر قندچی و به یاد او، مستند جذاب «آن مرد با ماک آمد» را تماشا کنید.

این قسمت از مستند خودرو رینگ اسپرت، بخش دوم روایتی مستند با نام «آن مرد با ماک آمد…» است که داستان اولین روزهای تولید خودرو در ایران را تصویر می‌کند؛ سفری جذاب در زمان که از روزهای تاسیس شرکت ایران‌ناسیونال یا همان ایران‌خودرو امروزی هم عقب‌تر می‌رود و به ماجرای شکل‌گیری کارخانه‌ی ایران کاوه و تولید کامیون‌های ماک آمریکایی در ایران می‌پردازد.

تماشای بخش اول مستند آن مرد با ماک آمد

در بخش اول «آن مرد با ماک آمد…» دیدیم که چگونه تصمیم وزارت اقتصاد ایران در سال ۱۳۴۰ مبنی بر صادر نکردن مجوز مونتاژ خودرو، و سپس رد کردن درخواست نماینده‌ی مرسدس بنز برای دریافت پروانه‌ی مونتاژ از سوی رضا نیازمند (معاون وقت وزارت اقتصاد)، منجر به شکایت نماینده‌ی مرسدس به شاه می‌شود. پس از این شکایت، شاه به رضا نیازمند و وزارت اقتصاد شش ماه فرصت می‌دهد تا در داخل ایران خودرو بسازند. رضا نیازمند پس از جست‌وجوی بسیار، کارگاهی را در دروازه قزوین تهران می‌یابد که فردی به نام اصغر قندچی در آن قطعات زیادی از کامیون‌های ماک آمریکایی مانند اتاق و شاسی را با دست تولید می‌کند. وزارت اقتصاد با کمک اصغر قندچی از خشم شاه خلاصی می‌یابد و پس از این ماجرا به او پروانه‌ی تولید کامیون می‌دهد. اصغر قندچی کارخانه‌ی تولید کامیون خود را تاسیس می‌کند و به دلیل علاقه‌ی زیادی که به ایران دارد نام آن را ایران کاوه می‌گذارد. پس از آغاز تولید کامیون با استفاده از موتورهای کمنز، آمریکایی‌ها برای همکاری با اصغر قندچی پیش‌قدم می‌شوند تا کامیون‌های ماک به طور کامل در ایران تولید شوند.

حال قرار است در بخش دوم «آن مرد با ماک آمد…» ادامه‌ی ماجرا را از زمان نزدیک شدن به پیروزی انقلاب اسلامی ببینیم. با سست شدن حکومت پهلوی، اصغر قندچی به آمریکا سفر می‌کند تا سفارشات خود را باطل کند. در همین دوران انقلاب اسلامی به پیروزی می‌رسد. او بر خلاف اصرار دیگران برای ماندن در آمریکا، خود را به سختی به ایران می‌رساند و به کارخانه می‌رود. اما در نهایت با نامهربانی برخی از کارگرانش روبرو و از کارخانه بیرون رانده می‌شود. با شروع جنگ تحمیلی، ایران به ماشین‌های سنگین برای حمل تانک نیاز پیدا می‌کند و همین موضوع اصغر قندچی را به یکی از چهره‌های مهم جبهه تبدیل می‌کند.اگر دوست دارید ادامه‌ی این ماجرای جذاب را ببینید و شرح سختی‌هایی را که اصغر قندچی تحمل کرده از زبان خودش بشنوید، پیشنهاد می‌کنیم بخش دوم «آن مرد با ماک آمد…» را تماشا کنید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۵ دیدگاه
  1. حمید

    حمید۶_۶
    واقعا کسانی که این مرد میشناختند چه در گذشته وچه در زمان سالهای اخر عمر با عزت این بزرگ مرد حتما خاطره ای ایشون بیاد داره جالبترین ان پوشیدن لباس کاری بود که از بدو تاسیس به تن داشت یکدس و احترامیکه به محیط کار داشت تااواخر عمر با عزتش که دیگه قادر به حرکت نشد. واقعیت من خاطره های از فقط در حدودده سال زیاد دارم فقط یک نمونه از بزرگ مرد تاریخ ساز بگم خدا میدونه که وقتی کامیون در جاده به جهت شکستگی یک دنده سیستم دیفرانسیل اتفاق افتاد .وقتی به ایشون مراجعه کردم وشرح واقعه …با کمال ارامش ومحبت گفت ناراحت نباش بریم تعمیر گاه .باورکسی در این روزهای بی معرفتشاید نشه قطعه ی مورد نظر که از نظر وزنی ۱کیلو گرم شاید میشد از یک قطعه کامل محور که به شکل نو و وکیوم در جعبه بود وهمه ی ارزش ان به نو بودنش بود باز کرد وبه من داد حتی بدون گرفتن وجه ان که قیمت اون قطعه اون زمان ۱۵م تومن بود والان شاید ۳۰۰م ناقص کرد بدون هیچ چشم داشتی!!!بنظرتون الان چقدر ازاین اشخاص سراغ دارید.فقط بگم دیگه کسی در حد واندازه ی انمرحوم نه به چشم بلکه تو خواب هم نخواهد دید.من هم یه جورایی شرمنده و مدیونشم خدا روحش شاد کنه انشاله.

  2. مهران صفری

    سلام
    واقعا مرد بزرگی بود .
    بالاخره بازنشسته شد ..
    روحش شاد …

  3. مهیار

    این مستند عالی بود ممنون و واقعا حیف که چنین ظلمی در حق صنایع ایران شد

  4. امیر

    وجود چنین مستندهایی می تونه جو ناامیدی ایجاد شده در این روزها رو کاهش بده. صد حیف که امروزه از این مردای بزرگ کم استفاده می شه و حتی خیلی کم شناخته هم می شن.

  5. هادي

    سلام
    جناب قندچی از بزرگترین و زحمت کش ترین افرادیه که بنده می شناسم و هنوزم هم در شرکت نرسی در دوراهی قپون میشه خدمت این مرد بزرگ رسید و هنوزم میشه با وجود کسالت از لابه لای حرفاشون درس های بزرگی رو آموخت حق به گردن خیلی ها دارن از جمله بنده

  6. حسن جشنی وند

    من واقعاً از آقای قندچی بخاطر ناسپاسی که در حقش انجام دادم شرمنده ام و امیدوارم که ایشان مرا ببخشند

  7. وحید

    خدا عزتت رو زیاد تر کنه بزرگ مرد و این خاری بشه به چشم اونایی که نتونستن انسان با شرفی مثل شما رو ببینن.
    خلی مستند خوبی بود کاش از مردان بزرگ دیگه که از صنعت حذف شدن هم یادی بکنین.

  8. حسین

    با سلام.
    بسیار ممنون از تیم حرفه ای دیجی کالا برای ساخت این مستند زیبا. درود بر شرف شما که گوشه هایی از پتانسیل های این کشور و ظرفیت های عظیم مدفون شده را به تصویر کشیدید.
    واقعا مسئولینی که این جفا را در حق صنعت و آینده کشور کردند آمرزیده نخواهند شد. ممنون خواهیم شد اگر مستند های دیگری از مردان بزرگ پایه گذار صنایع کشور تهیه کنید تا جوانان بدانند این کشور میتواند به مدارج بالای تکنولوژی و ثروت برسد.
    بامید آن روز

  9. Khodaaaaa

    دلم میخواد داد بزنم
    واااای خدا چی بودیمو چی شدیم
    این مرد باید همه ی مردم ایران ببینن بدون سانسور
    چقدر قوی صحبت میکنه
    این مرد خود تاریخه بدون تحریف و دروغ

    میخواین خدمت کنین به ایران این ادمو به همه بشناسونین

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه