شبیه‌سازی غروب خورشید در سیارات مختلف؛ دنیاهایی با غروب‌های رنگارنگ

۵ تیر ۱۳۹۹

غروب خورشید یکی از زیباترین مناظر طبیعی است که دیدنش هیچ وقت تکراری نمی‌شود. هر بار نمایشی متفاوت پیش روی ما ساکنان زمین قرار می‌گیرد که برای دقایقی هر چند کوتاه ما را مسحور خود می‌کند. اما آیا تا کنون فکر کرده‌اید که منظره غروب خورشید در سیارات دیگر به چه شکل است؟

Geronimo Villanueva، دانشمند سیاره‌شناس مرکز گادرد ناسا به تازگی و با مدل‌سازی‌های کامپیوتری شبیه‌سازی جذابی را از منظره غروب خورشید در سیارات مختلف انجام داده است. این پروژه مدل‌سازی کامپیوتری در اصل با هدف بررسی شرایط جوی سیاره اورانوس انجام شد. ناسا در حال بررسی طرحی برای ارسال یک فضاپیما به سیاره اورانوس است. در صورت تایید این طرح و ارسال فضاپیما به اورانوس این شبیه‌سازی می‌تواند به دانشمندان در بررسی ترکیبات شیمیایی جو این سیاره کمک کند.

شبیه‌سازی منظره غروب خورشید در سیارات مختلف با استفاده از اطلاعات موجود از جو این سیارات انجام شده است. همان‌طور که در ویدئو می‌بینید تفاوت قابل توجهی در رنگ آسمان هر سیاره وجود دارد. رنگ‌هایی متنوع که به دلیل تفاوت در انرژی فوتون‌ها و همچنین مولکول‌های جو سیارات ایجاد می‌شود.

نور خورشید پس از گذر از جو هر سیاره به شکل خاصی پراکنده می‌شود. نحوه پراکندگی فوتون‌ها در جو هر سیاره به میزان انرژی آن‌ها و نوع مولکول‌های جو سیاره بستگی دارد. و به همین دلیل آسمان هر سیاره رنگ مخصوص به خود را دارد.

به طور مثال احتمالا تصاویر واقعی مریخ‌نوردها از آسمان مریخ را پیش از این دیده‌اید. تصاویری که در آن خورشید در زمان غروب به رنگ مایل به آبی دیده می‌شود. رنگ مایل به آبی نواحی اطراف خورشید در زمان غروب در مریخ به دلیل وجود ذرات ریز غبار در جو این سیاره است. اما در زمانی که خورشید ارتفاع بیشتری از افق دارد آسمان غبارآلود مریخ به رنگ قرمز دیده می‌شود. چیزی شبیه به اتفاقی که در زمان وقوع طوفان شن در زمین شاهد آن هستیم.

غروب خورشید در مریخ

تصویر مریخ‌نورد روح (Spirit) از غروب خورشید در سیاره مریخ. نواحی اطراف خورشید رنگ مایل به آبی و دیگر بخش‌های آسمان رنگ مایل به قرمز دارند.
Credit: NASA/JPL/Texas A&M/Cornell

در سیاره اورانوس اما ماجرا متفاوت است. هیدروژن، هلیوم و متان موجود در جو سیاره اورانوس طول موج‌های بلندتر نور مرئی (یعنی رنگ قرمز) را جذب می‌کنند. به این ترتیب طول موج‌های کوتاه‌تر نور مرئی (یعنی رنگ‌های سبز و آبی)‌ در آسمان پراکنده می‌شوند که رنگ مایل به فیروزه‌ای آسمان این سیاره را پدید می‌آورد. مشابه این اتفاق در آسمان سیاره زمین (در زمانی که آسمان صاف و شفاف است) نیز رخ می‌دهد و رنگ آبی آسمان را ایجاد می‌کند.

در ویدئو بالا منظره غروب خورشید در سیارات زمین (در شرایط آسمان صاف، غبارآلود و ابری)، مریخ، زهره، اورانوس و قمر تایتان سیاره زحل شبیه‌سازی شده است. همچنین شبیه‌سازی منظره غروب ستاره مادر سیاره فراخورشیدی TRAPPIST-1e را نیز می‌توانید در این ویدئو ببینید.

Video Credits: Geronimo Villanueva/James Tralie/NASA’s Goddard Space Flight Center

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه