با فیلم‌های مهم جشنواره فیلم فجر آشنا شوید

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از نام‌های بزرگ مثل داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی یا بهمن فرمان آرا خبری نیست. کارگردانان نسل اول امسال فیلمی ندارند. اما به استقبال یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین جشنواره‌های فیلم فجر می‌رویم.

جشنواره‌ای که می‌تواند بعد از یک سال رکود سینمای ایران که گیشه در تسخیر فیلم‌های کمدی نه چندان خوب بود، دوباره به سینمای ایران رونق بدهد. تقریبا نود درصد فیلم‌های جشنواره کنجکاوی‌برانگیزند اما از بین‌شان چند فیلم هستند که از همین حالا به آنها امید بسته‌ایم. فیلم‌هایی که به‌خاطر سابقه کارگردانان‌شان کنجکاوی برانگیز و از الان مهم جلوه می‌کنند. البته برخی با تجربه‌ها مثل کیومرث پوراحمد هم مدت‌هاست فیلم‌هایی مثل «کفش‌هایم کو؟» می‌سازند که دیگر ما را کنجکاو هم نمی‌کنند. با چند فیلم مهم از فیلمسازان باتجربه و جوان‌تر که در جشنواره باید ببینید آشنا شوید.

آشفته‌گی

فریدون جیرانی از فیلمسازان نسل دو است. او صاحب ذوق و سلیقه و ذائقه ویژه‌ای است. بعد از ساخت چند فیلم متوسط با «خفه‌گی» دوباره نشان داد که چه قریحه ویژه‌ای در ساخت فیلم‌هایی با مایه‌های جنایی عاشقانه و به سبک پاورقی‌هایی دهه ۳۰ و ۴۰ مطبوعات ایران دارد. امسال فیلم «آشفته‌گی» را از فریدون جیرانی می‌بینیم که گویا در فرم اثر متفاوتی است و حتی همه قاب‌ها یک مقدار کج گرفته شده‌اند.

درخونگاه

سیاوش اسعدی را شاید همه نشناسند. او پیش از این فقط دو فیلم ساخته ولی هم «حوالی اتوبان» و هم «جیب بر خیابان جنوبی» آنقدر فیلم‌های خوبی بودند که دلمان بخواهد «درخونگاه» را ببینیم. فیلمی که قاعدتا مثل آثار قبلی اسعدی دیدی سینمایی دارد. از آن مهم‌تر اینکه پیش تولید فیلم خیلی طول کشیده و با یک پروداکشن درست و حسابی طرف هستیم. ستاره نقش اول آن هم امین حیایی است که شنیده می‌شود نقش متفاوتی دارد.

سال دوم دانشکده من

دغدغه‌های رسول صدرعاملی درباره دختران نوجوان و جوان منجر به ساخت بهترین فیلم‌های او شده است. صدرعاملی در دوران اوجش فیلم‌های خوب «دختری با کفش‌های کتانی» و «من ترانه پانزده سال دارم» را ساخت و نمونه متوسط‌ این مدل فیلم‌هایش هم «دیشب باباتو دیدم آیدا» بود. حالا امید می‌رود که «سال دوم دانشکده» من در راستای نمونه‌های خوب فیلم‌های نوجوانانه صدرعاملی باشد. فیلمی که فیلمنامه‌نویس‌اش پرویز شهبازی وسواسی است.

شبی که ماه کامل شد

نرگس آبیار با دو فیلم «شیار ۱۴۳» و «نفس» نشان داد که چه کارگردان قدری است. حالا دیدن هر فیلمی از او کنجکاوی‌برانگیز به نظر می‌رسد. البته که گفته «شبی که ماه کامل شد» با آثار قبلی‌اش متفاوت است. او به خاطر سابقه ادبیاتی‌اش خوب قصه تعریف می‌کند.

طلا

پرویز شهبازی فیلمسازی است که همیشه دوست داریم کارهایش را ببینیم. او فیلمسازی است که به ما فیلم‌های دوست‌داشتنی «نفس عمیق» و «دربند» را هدیه داده. بعد از فیلم ناموفق «مالاریا» حالا سراغ پروژه دیگری رفته و برخلاف رویه معمولش ستاره‌های سینما مثل هومن سیدی و طناز طباطبایی در آن بازی می‌کنند.

تختی

همین که کارگردانی بعد از پروژه ناتمام سال‌ها پیش علی حاتمی و بهروز افخمی دوباره سراغ پروژه جهان پهلوان تختی رفته جالب است. فیلمی که اول قرار بود امیر جدیدی در آن بازی کند و حالا یک بازیگر ناشناس نقش دوران اوج تختی را ایفا می‌کند. بهرام توکلی کارنامه پر فراز و نشیبی دارد و فیلم‌های متفاوتی ساخته از فیلم جنگی «تنگه ابوقریب» بگیرید تا فیلم متفاوت «آسمان زرد کم‌عمق».

قصر شیرین

فیلمسازی که در فیلم‌هایش سعی می‌کند به جزییات فرهنگ سنتی ایرانی بپردازد. نمونه موفقش «یه حبه قند» بود. نمونه بدش فیلم «دختر». برای «قصر شیرین» به یاسوج رفته و به هر حال همیشه امید داریم بعد از «خیلی دور، خیلی نزدیک» یک فیلم درخشان دیگر از او ببینیم.

ماجرای نیمروز ۲: رد خون

محمدحسین مهدویان یکی از بااستعدادترین فیلمسازان حال حاضر سینمای ایران است. با شناخت خوبی از مدیوم سینما فیلم‌هایی می‌سازد که به معنای واقعی کلمه سینمایی هستند. بیگ پروداکشن‌های هیجان‌انگیز. «ماجرای نیمروز ۲» درباره عملیات مرصاد است و احتمالا شاهد یک تریلر سیاسی هیجان‌انگیز دیگر از او خواهیم بود.

متری شش و نیم

همان گروه بازیگران از پیمان معادی تا نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار به علاوه فرهاد اصلانی جلوی دوربین این فیلمساز جوان رفته‌اند. فیلمی که دوباره یک درام اجتماعی است و بعد از تجربه «ابد و یک روز» طبعا می‌خواهیم اثر جدید این فیلمساز را ببینیم. فیلمی که دوباره به معضلات اعتیاد می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: فیلم‌های بخش مسابقه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از دهم تا بیست و دوم بهمن ماه برگزار خواهد شد و هر روز با یک ویدیوی بوم فیلم‌های جشنواره را بررسی خواهیم کرد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه