آیا منتقدان بازی رشوه می‌گیرند؟ (پادکست بازی سری جدید)

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

در قسمت این هفته‌ی پادکست بازی به موضوع چگونگی نقد و بررسی بازی‌ها و اتفاقات پشت پرده‌ی این موضوع پرداخته‌ایم. شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ مثل اکتیویژن و الکترونیک آرتز، روش‌های عجیب و غریبی را پیشه می‌کنند تا نمره‌ی بازی‌های خود را بالا ببرند. از آن طرف هم نقد به معنای ادبی آن، جایی در صنعت بازی ندارد و همه چیز حول یک نمره می‌گردد.

قسمت این هفته‌ی پادکست بازی شامل موضوع‌های مختلفی است، موضوع‌هایی مثل:

  • بررسی و نگاهی به نمایشگاه گیمز کانکشن
  • چگونگی نقد و بررسی بازی در رسانه‌ها
  • اساس نمره دادن به بازی‌ها
  • نگاهی به هدیه‌هایی که به منتقدان داده می‌شود و تدابیر مختلف شرکت‌ها
  • بررسی چند مثال مختلف از نقد بازی‌ها
  • معرفی بازی‌های هفته

پادکست بازی سری جدید:
پول‌شویی در صنعت بازی ایران
تاثیر نداشته‌ی رسانه در صنعت بازی ایران و ماجرای حضرت استاد
بها ندادن به بازی‌سازان زن در کشور و نگاهی به اتفاقات هفته‌ی گذشته
بررسی جامع بازی‌های ایرانی کامپیوتر و وضعیت آن‌ها
جشنواره‌های بازی و حمایت از بازی‌سازان مستقل

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۰ دیدگاه
  1. محمد

    باتشکر فراوان از این مفید ترین کلیپ راجع به بازی ها
    واقعا قبل از دیدن این هم من مطمئن بودم این سیستم نقد بو داره! یه مشکلی داره یه مقاله راجع به سیستم نمره دهی خوندم که از بیخ غلطه ولی اینو دیدم با اینکه اونن نظر رددیت رو خونده بودم اما کاملا متوجه افتضاح به وجوود اومده شدمو یقین پیدا کردم.
    واقعا روش کثیفیه بگو چرا ویچر و انحصاریای پلستیشین اینقدر امتیاز بالا درمیان ولی جز در موارد خاص چیز خاصی نمیدن

  2. بهنام

    برنامه‌تون بی‌نظیره.
    در واقع من هیچ پادکستی، مشابه پادکست شما تو رسانه‌های فارسی ویدئوگیم سراغ ندارم و این بنظرم نقطه‌ی قوت برنامه‌ی شماست که تخصصی‌تر و متمرکزتره و با اینکه معمولا تایم بالایی داره هر قسمت، اما من به هیچ وجه احساس خستگی نمی‌کنم موقع تماشا کردنش. خیلی خوب و جذابه.
    لطفا مرتب ادامه بدید.
    و یه درخواستی هم دارم اونم اینکه سعی کنید بازم مهمان بیارید تو برنامه. از اشخاص با تخصص‌های مختلف که تو حوزه‌ی گیم تو ایران فعالیت می‌کنن دعوت کنید بیان تو برنامه. مثلا خیلی خوشحال می‌شم آقای متین ایزدی یا آقای امیرحسین فصیحی یا حتی آقای کریمی قدوسی یا دیگران رو تو برنامه‌تون ببینم و به سبک برنامه‌ی خودتون باهاشون مصاحبه‌ای داشته‌باشید. از جنس همون ژورنالیزم واچ داگی که گفتید. 🙂

  3. Mohamad

    سلام آقای امیر حسین میرزایی عجب برنامه خوب و کاملی دارین .
    واقعا لنگه ندارین .لطفا از آقای مجید نور دوست نازنین هم در برنامه تون دوباره استفاده کنین .چون شما دوتا عزیز با هم خیلی خوب و بینظیر در مورد بازی ها و کیفیت هایشان صحبت میکنین و لایک فراوان دارید .????????❤????

  4. مهدی

    عالی

  5. سینا

    کاش از منتقدهایی مثل رضا قرالو و آیدین نوری و شایان ضیایی و سعید اینا هم که دستی بر آتیش دارن استفاده کنین و صحبتی بکنین باهاشون راجب گیم ایران اینا..

  6. علی

    سلام خیلی ممنون پادکست عالی بود میشه لطفا لینک یا یک پل ارتباطی با اون شرکت بازی ساز که تو یوتیوب ویدیو میزاره و شما اخر برنامه معرفی کردید بزارید تا از اموزش هاشون بهره مند بشیم؟

    1. حکیمی
  7. pyramid god

    سلام
    بحث جالبی بود
    ولی ای کاش از وضعیت فاجعه بار سایت های ایرانی هم میگفتید…
    خواستم از تجربه ام توی این یک سالی بگم که توی وبسایت های فارسی کار بازی نویسی میکردم، کاری که بهش علاقه دارم همچنان، اما واقعا دل آدم به چی خوش باشه؟؟؟؟ تا کی نمره کپی پیست شده؟؟؟ تا کی مدیریت فاجعه؟؟؟؟ تا کی تبلیغات؟؟؟ تا کی کپی پیست کاری ؟؟؟؟ تا کی قرارگیری اخبار سینما کنار گیم؟؟؟؟؟ یکی نیست بگه بابا شما ها که این قدر ادعا دارین و هزاران وبسایت زدید (رومجی و پردیس و … رو بشمرید ده تایی باید بشن، که برای این کشور زیادی زیاده!!!!!!!!) بیاین با هم جمع شین یه وبسایت بزنین که توش همه چی باشه! کار سختیه واقعا؟ اتحاد با هم دیگه اینقدر سخته؟ من تا کی برای پادکست برام سایت x، برای نقد سایت y ، برای ویدیو سایت z؟؟؟؟؟؟؟؟
    باز شکر خدا شما ها ادعایی ندارید که این خودش نکته خوبیه
    ولی از پول ک نگم…. خداییش با پول یه نقد چکار میشه کرد؟؟؟ پیشنهاد من خرید چند عدد آبمیوه در ماهه!!!! من که کلا آینده ای برای رسانه های گیم متصور نیستم و از وقتی دی بازی مرد، اصالت یک رسانه رو هم با خودش برد… روحش شاد واقعا
    (از مجله بازی نما هم هیچی نمی گم، می دونید چرا؟ آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است…)
    سپاس
    گیمر خسته

    1. AL;//N

      میشه در مورد بازینما شفاف تر صحبت میکنی؟یه مجله خصوصی که رو پایه خودش وایساده و تا جایی که تونسته کیفیت کارش رو فدای تبلیغات و تحریریه کارنابلد نکرده.
      در مورد کپی پیست:بازینما هر شماره یه رو پرونده تالیفی کار میکنه.اگر از طرف سازنده دعوتنامه ای به مجله برای معرفی بازی فرستاده بشه،تا جایی که مقدور باشه،یکی از اعضا تو اون برنامه حضور پیدا میکنه و مطلب اختصاصی مینوسه.(نمونه اخیرش معرفی Shadow of tomb raider).یادم نمیاد به جز بازی رایانه،مجله دیگه ای همچین کاری کرده باشه.نقد ها هم همه بعد از تجربه کامل اثر نوشته میشن.یک سری مطلب ترجمه ای تو مجله قرار داره که منبع همشون هم تو توضیحات نوشته ذکر میشه.میتونم اگه خواستی رو کیفیت نقد ها و مطالب و تعداد تبلیغات در مقایسه با همین دی بازی که مثال زدی با هم بحث کنیم والبته که سلیقه هر کسی یه جوره و تجمیع همه مجله ها وسایت که شما میگی کار عجیبیه!
      در مورد نقد فیلم جواب خیلی ساده است.محوریت مجله بازینما سرگرمیه و طبعا فیلم هم تو همین زیر شاخه است.کما اینکه قبلا هم لگو و اسکیت انگشتی هم تو مجله بررسی شده بود.لازم به ذکره که به جز چند صفحه،باقی صفحات مجله همچنان به بازی اختصاص پیدا کردن.
      در مورد ماهیت نقد:دو چور میشه بازی رو نقد کرد.یکی همون نقد وبررسی معمولی که شما همه جا میبینی و توش صدا گذاری و انیمشن ها و گیم پلی رو بررسی کنیم (تکنیک هایی بازی ساز رو بررسی کنیم)و یه نمره هم بر اساس توایی سازنده تو استفاده از این تکنیک ها بدیم.یه جورش دیگه اش اینه که بازی رو به عنوان یک هنر بشناسیم و به صرفا فرم اون رو نقد کنیم.اینجاست که مشکل پیش میاد و خیلی از بازی های محبوب و البته شاهکار از نظر مخاطب،به خاطر تناقض گویی،نمرات خیلی پاییینی میگیرن.طبیعیه که منتقد با توجه به اینکه حداقل تو ایران،مخاطبش سن و سال پایین تری داره و ممکنه سریع احساسی بشه،به شکل اول بازی رو نقد کنه.
      ممنون

      1. pyramid god

        تشکر بابت کامنت ات
        والا من بازینما رو می خونم و خییییلی وقته آشنام باهاش
        باید بگم که نقدهاش عجیبه… نقد ریمستر دارک سولز ۱ رو بخونید از تو شماره قبلی ها، واقعا نقد خود بازی بود یا مقایسه اش با عنوان اصلی؟! عملا توصیف خود بازی بود، که این برای یه بازی ریمسترشده از بیخ اشتباهه، بازی ریسمترشده باید مقایسه بشه با عنوان اصلی ش و اگه این اتفاق نیفته یعنی نقد، نقد بی ارزشی بوده
        پیش نمایش ها همچنان خوب اند، اما شما برو پیش نمایش اسپایرو رو بخون، خداییش این چی بود؟ اصلا جناب نویسنده سوادی هم داشت واقعا؟؟؟؟؟؟
        پرونده ها خوبن و اینو قبول دارم، ولی نمرات نقدها عملا کپی پیست شدس…
        شایدم من اشتباه می کنم!!!
        به هر حال ممنون بابت کامنت ات

      2. AL;//N

        خواهش میکنم دوست عزیز.مواردی که مثال زدید کاملا درسته مخصوصا پیش نمایش اسپایرو که مشخصه از رو یک سری تریلر اومده بودن پیش نمایش نوشتن.اساسا پیش نمایش ها دچار این مشکل میشن.چون خیلی کم پیش میاد که از کسی تو ایران،به عنوان نماینده رسانه ای، برای تجربه بازی دعوت بشه.یه جور هایی تقصیرِ دبیر تحریریه است که میخواد صفحات رو هر جور شده پر کنه و عملاً کیفیت رو فدای کمیت میکنه.
        تو مورد نقد و بررسی هم حق با شماست.نه فقط تو بازی که تو حوزه فیلم هم همین مشکل رو داریم.منتقد(که البته منتقد نیست).صرفاً جریان بازی(فیلم)رو تعریف میکنه.کمی هم از موسیقی و صداگذاری واین جور چیز ها مینوسه وبعد هم گیم پلی بازی رو شرح میده.عملا نقد محتوا و پیام انجام میشه.خیلی کم میبینیم که فرم یک اثر (که مهم ترین قسمتشه) بررسی بشه و البته تحلیل اثر هم معمولا جایی تو رسانه های داخلی نداره.از حق نگذریم چند تا نویسنده قدیمی تو همین بازینما بودن که کارشون رو خوب بلد بودن.مثلا نقد و بررسی MGS V که بهزاد خرم نوشته بودن یا نقد Wolf2 نوشته کاوه هرندی.بی تعصب بگم بازینما اشکال کم نداره ولی من مطلب خارق العاده هم از دی بازی یادم نمیاد که از نظر کیفیت حتی نزدیک به مطالب متوسط بازینما شده باشن.
        گفتین یه مدت تو این حوزه فعالیت میکردین.اگه فضولی نباشه میشه بگین برای کجا مینوشتین و باز هم اگه جسارت نباشه اسم شریفتون رو بگید تا بتونم مطالبتون رو مطالعه کنم.
        عرض آخر:شما این انتقاداتون نسبت به اوضاع نقد وبررسی در ایران رو تو یکی از سایت های داخلی ننوشته بودین؟(با اسم satan father یا یه چیزی تو همین مایه ها؟).رو گاد او وار و هل بلید هم یه بررسی کوتاهی داشتید و برخورد نسبتا بدی هم باهاتون داشتن.
        ممنون.ببخشید خیلی طولانی شد.

      3. pyramid god

        ن والا من به جز گیم شات و گیمفا جای دیگه کامنت نمی ذارم کلا
        اسم هم نمی گم !!!! چون کلا پنج تا نوشته بیشتر ندارم که دست بر قضا سه تاشون توسط مدیر محترم انگولک شدن(چی بگم والا…)
        برای دی بازی, من عاشق بخش فلش بک بودم و پرونده هاش هم مثل توم ریدر و prince of persia عالی بود(این اخری تو شماره ۸۰ بود و شدیدا هم جالب بودش)
        متاسفانه باید بگم که نقد mgs هم جالب نبود…. یکی نیست یگه متال گیرو چه به اپن ورلد شدن… ای کاش یکم به جنبه سرگرمی بازی یعنی گیم پلی هم میپرداختن که بالانس خوبی نداشت اصلا….
        راستی یک سوال مهم
        طه رسولی کسی میدونه کجاست؟؟ اصلا از وقتی دی بازی ترکید ایشون رو توی هیچ سایتی ندیدم!! حتی با وجود اینکه عملا توی سایت گیمی سرک میکشم
        یاشار ذوالفقاریان هم همینطور متاسفانه

      4. حکیمی

        سلام. آقای رسولی دیگه کار رسانه ای نمی کنن. در شرکت آواگیمز کار بازی سازی انجام می دن.

    2. fanOf

      اتفاقا سایتی بنام گیم اسکن هست که سایتهای اینطوری که میگی رو تجمیع کرده همه اطلاعات بازیشون رو. خیلی باحاله

  8. ali_shayan

    عالی و آموزنده بود دستتون درد نکنه

  9. Yavar

    یه سوال دارم از شما جناب حکیمی، به نظر شما با این وضعیت بازی سازی نباید درسش رو بخونیم؟ به نظر شما این رشته اصلا فایده ای هم داره خوندنش؟ یا وقت تلف کردنه

    1. حکیمی

      سلام. درس بازی سازی باید خوند. ولی کجا؟ من توصیه ام درسهای آنلاینه.

  10. امیر

    رو میله رو خوب اومدی

  11. سیدعلی

    خیلی بد بود حال نکردم

  12. Preity Zinta

    خسته نباشی امیر حسین جان!

    چقد تو خوبی

    فقط باش

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه