چگونه از سیل جان سالم به در ببریم

۳ اسفند ۱۴۰۰

متاسفانه عید امسال با یکی از بلایای طبیعی همراه شد و سیل در بسیاری از استان‌های کشورمان خرابی‌های زیادی به بار آورده و تعدادی از هموطنان‌مان هم داغدار شده‌اند.

این وسط اخبار و شایعات غیرموثق زیادی هم در شبکه‌های مجازی به خصوص دست به دست می‌شوند که نه تنها مشکلی برای حل این بحران نیستند که به اضطراب هموطنان‌مان دامن می‌زنند.

در شرایط بحرانی مثل سیل اخیر چند پست منطقی در شبکه‌های اجتماعی چرخیده‌اند که یکی از آنها توصیه‌هایی به شرح زیر است:

۱) غر نزنیم.

۲) اگر متخصص هستیم کار مفیدی بکنیم.

۳) اگر کاری از ما برنمی‌آید سکوت کنیم تا صدای متخصصان به گوش بحران‌زده‌ها برسد.

واقعیت اینجاست که در برابر بلایای طبیعی تا حدی باید به مدیریت مسئولان تکیه کرد و بخش دیگری از مسئولیت هم روی دوش خود شهروندان است که حتی الامکان به توصیه‌های سازمان‌هایی مثل هلال احمر توجه کنند و برای مثال در شرایط جوی خطرناک از سفرهای جاده‌ای خودداری کنند.

ضمن اینکه در مصیبت پیش آمده همدرد هموطنان مصیبت‌زده هستیم تصمیم گرفتیم ویدیویی برای آمادگی با سیل آماده کنیم تا شاید مردم بهتر بتوانند با این پدیده مواجه شوند.

چند نکته اساسی وجود دارد. اول اینکه باید دائم گوش به زنگ رادیو و سایر وسایل ارتباط جمعی بود تا از اطلاعیه‌ها مطلع شد. مدارک مهم شناسایی و لوازم گرانقیمت‌تان را در جای امن بگذارید. اگر دستور تخلیه داده نشد از منازل‌تان خارج نشوید و به خصوص در ماشین پناه نگیرید. اتومبیل موقع سیل پناهگاه مناسبی نیست.

بقیه توصیه‌ها را می‌توانید در این ویدیوی کوتاه که سازمان صلیب سرخ و هلال احمر برای مواقع بحران تدارک دیده‌اند، ببینید.

امیدواریم که این بار هم بتوانیم با همیاری یکدیگر این سانحه را با کمترین تلفات جانی و مالی پشت سر بگذاریم و در آینده برای اتفاقات چنینی گوش به زنگ‌تر عمل کنیم.

سازمان هلال احمر هم اینفوگرافیک‌های مفیدی منتشر کرده که می‌تواند به شما در مقابله با سیل کمک کند.

بیشتر بخوانید: همه با هم برای ایران با همکاری هلال احمر

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه