بررسی و تست صدای باغلاما High Neck- P03؛ سازی برای علاقه‌مندان به موسیقی ترکی

۳۰ آذر ۱۴۰۰

ساز باغلامای ترکی که در این ویدیو بررسی شده از نوع High Neck یا به عبارتی دسته بلند است چون ساز ترکی باغلاما در دو گروه دسته بلند و دسته کوتاه ساخته می‌شود. این ساز بیشتر در کشورهای ترک‌زبان و البته برخی کشورهای حوزه‌ی بالکان و ترکمن‌های عراق رایج است. اگر به موسیقی ترکی علاقه دارید این جزو سازهایی است که از صدایش لذت خواهید برد. نوازنده‌ی مهمان این ویدیو آقای سجاد حق‌گو هستند.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

این ساز از اواخر قرن یازدهم در آناتولی رواج پیدا کرد و هم‌خانواده‌ی ساز دوتار ترکمنی است. باغلاما هفت سیم دارد که به سه ردیف تقسیم می‌شوند. ردیف دوم و سوم سیم‌های دوتایی دارند و ردیف اول شامل سه سیم است. ساز باغلاما کوک‌های مختلفی هم دارد اما رایج‌ترین کوک این ساز ر-سل-لا است. یک نوع باغلامای کوچک هم در یونان رواج دارد. جنس دسته‌ی این باغلامای دسته‌ بلند از چوب راش است که ۲۲ پرده روی آن قرار گرفته و جنس این پرده‌ها از پلاستیک است. کاسه‌ی ساز رنگ نشده و خرک آن از جنس شمشاد است که ارتفاع کمی دارد و درنتیجه ارتفاع سیم‌ها هم پایین است که نکته‌ی خوبی در نواختن ساز محسوب می‌شود. نکته‌ی منفی ساز گوشی‌هایی هستند که در بالای دسته قرار دارند و از لحاظ اندازه و زیبایی مشکل دارند.

دیجی‌کالا مگ تَلِنت بستری برای کشف و پرورش، کسب درآمد و مشهور شدن استعدادهای تولید محتوای ویدیویی است. بستری برای افرادی که توانایی ساختن انواع ویدیو را برای دیجی‌کالا در «استاندارد حرفه‌ای محتوا و تصویر» دارند. افراد حاضر در پروژه‌ی تَلِنت، با ساختن ویدیو برای دیجی‌کالا، به طور مستقیم از دیجی‌کالا کسب درآمد می‌کنند.

دیجی‌کالا به سادگی امکان دسترسی به کالا را برای افرادی که توانایی ویدیوسازی حرفه‌ای دارند، فراهم می‌کند. اگر فکر می‌کنید استعداد، توانایی، امکانات، انگیزه و اشتیاق ویدیوسازی دارید، به دیجی‌کالا مگ تَلِنت بپیوندید.

برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه‌ی زیر کلیک کنید.

درباره‌ی دیجی‌کالا مگ تَلِنت

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. سعید

    عزیز من ساز باغلاما، یک ساز ترکی هستش لطفاً دیدگاه متعصبانه نداشته باشین

  2. بهنام

    تاریخچه ساخت این ساز برمیگرده به کوردستان ترکیه و به هیچ وجه یک ساز ترکی نیست فقط به خاطر استفاده و کاربرد زیاد در موسیقی ترکی که اون هم مدیون موسیقی منطقه هلال طلایی هستش وارد فرهنگ ترکی شده و متاسفانه ریشه پان‌ترکیسم همه جا رسید کرده و بسیاری از فرهنگ ها و تاریخ رو به اسم خودشون میدونن

    1. امیر

      باغلاما با قدمتی حدودا ۴۵۰ سال سازی با اصالت کاملا ترکی بوده و فقط در بخشی از موسیقی های کردی به کار گرفته میشود.این ساز در اوایل جنگ های عثمانی پدید آمده و از آن زمان در موسیقی های ترکی به گار گرفته می شود.ولی متاسفانه امروزه باور های غلط و اطلاعات نا کافی منجر شده افراد بدون هیچگونه اطلاعی از نژاد این ساز آن را سازی کردی مینامند و درباره آن نظر های کاملا اشتباه میگویند. در حالی که با کمی اطلاعات تاریخی میتوان متوجه شد که باغلاما سازی اصیل ترک زبانان و ترکی میباشد.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه