چرا یوبی‌سافت اسپلینتر سل جدید نمی‌سازد؟

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
اسپلینتر سل

قبل از موفقیت مجموعه بازی‌های «اساسینز کرید» (Assassin’s Creed) و «جاست دنس» (Just Dance) بدون شک مجموعه بازی‌های «تام کلنسی» بزرگترین موفقیت شرکت «یوبی‌سافت» بودند. بازی «رینبو سیکس» با دشواری بی‌وقفه و نیاز به طرح‌ریزی مداوم انقلابی در شوترهای تاکتیکی ایجاد کرد و «گوست ریکان» اکشن واقعی را برای خلق یک تجربه‌‌ی پرتنش و دقیق در محیطی بزر‌گتر ارائه کرد. با این حال، مجموعه بازی «اسپلینتر سل» بود که یوبی‌سافت را به‌عنوان استاد ساخت بازی‌های نظامی- تکنولوژیک هیجانی به ما معرفی کرد.

این مجموعه ایده‌ی اکشن مخفی‌کاری نظامی نابی که توسط مجموعه بازی معروف «متال گیر سالید» معرفی و اجرا شده بود را برگزید و سعی کرد آن را تا حد بی‌نقص شدن ارتقا دهد. حتی در کنار عنوان اولین قسمت این مجموعه عبارت «اکشن مخفی‌کاری بازتعریف‌شده» دیده می‌شد. در سال‌های‌ بعد، این مجموعه با اضافه‌ کردن عناصر اکشن بیشتر، تأکید روی داستان شخصی و تاریک و بخش چندنفره‌ی خلاقانه تکامل ‌یافت و بیش از پیش به شکل‌گیری خاص خود دست یافت. برای مدت زیادی به‌ نظر می‌رسید که مشکل خاصی وجود ندارد و حتی وقتی «مایکل آیرون‌ساید»، صداپیشه و بازیگر نقش سم فیشر، از سرطان رنج می‌برد و یوبی‌سافت مجبور شد برای بازی «اسپلینتر سل بلک ‌لیست» به دنبال بازیگر جدید باشد، استودیو سازنده بازی یعنی «یوبی‌سافت تورنتو» همچنان توانست ترکیبی خوب از مخفی‌کاری سنتی و اکشن مرگبار ارائه دهد.

اسپلینتر سل Chaos Theory

سپس، اسپلینتر سل ناگهان ناپدید شد. البته، نه به آن شیوه‌ی هیجان‌انگیزی که سم‌ فیشر خود را در تاریکی شب ناپدید می‌کند. بلکه بی‌خبری آزاردهنده‌ی این بازی باعث شده تا برای مدت زیادی شاهد قسمت جدیدی از این مجموعه نباشیم. حدود ۸ سال از عرضه‌ی بازی اسپلینتر سل بلک‌لیست (Splinter Cell Blacklist) سپری شده است و یوبی‌سافت تاکنون تقریبا هیچ علاقه‌ای به ادامه دادن این مجموعه با ساخت قسمت جدیدی از آن نشان نداده است. در عوض، ما انیمیشن سریالی اسپلینتر سل را خواهیم داشت که توسط نت‌فلیکس ساخته و پخش خواهد شد. همچنین شاهد شمایل سم فیشر را در بازی‌هایی مثل گوست ریکان یا رینبو سیکس و یک بازی مخصوص وی‌آر برای هدست آکیولس خواهیم بود. در حالی که این‌ها چیزی نیستند که طرفداران به دنبال آن هستند. البته، من نمی‌گویم این بسته‌های الحاقی که برای گوست ریکان یا رینبو سیکس منتشر شده‌اند، جالب و سرگرم‌کننده نیستند یا اینکه برای انیمیشن سریالی نت‌فلیکس و بازی در نقش سم فیشر در یک عنوان واقعیت مجازی هیجان‌زده نیستم اما هیچ‌کدام از این‌ها نمی‌توانند جایگزین یک قسمت جدید اصلی از مجموعه بازی اسپلینتر سل را بگیرند. این چیزی است که طرفداران مدت زیادی منتظر آن هستند.

آیا یوبی‌سافت از اسپلینتر سل واهمه دارد؟ بر اساس گفته‌های ایو گیلموت، مدیرعامل شرکت یوبی‌سافت، ممکن است واقعا چنین چیزی مطرح باشد. او در سال ۲۰۱۹ میلادی اشاره کرد که تیم‌های توسعه‌دهنده‌ی شرکت به خاطر شور و اشتیاق طرفداران و گاه واکنش‌های خشمگینانه‌ی طرفداران از کار روی «اسپلینتر سل» اضطراب دارند. او می‌گوید که چگونه می‌توان اثری ساخت که جدید باشد در حالی که بازیکنان مصمم هستند که تغییری در آن نمی‌خواهند؟

اگرچه اظهار نظر ایو گیلموت بسیار عجیب است و شاید اگر آن‌ها جسارت خطر کردن را به جان می‌خریدند، این قضیه امکان‌پذیر می‌شد. چه بسا اینکه استودیوهایی دیگری هم کما‌بیش با عناوین خود چنین کاری را کرده‌اند. حتی یوبی‌سافت هم در گذشته در حالی که ذات سری را حفظ کرده بود، تغییرات بزرگی را هم در این مجموعه ایجاد کرد. Splinter Cell: Double Agent اگرچه بهترین و تحسین‌شده‌ترین قسمت این مجموعه نیست، اما یک سیستم «اعتماد» جدید معرفی کرد که تعادلی میان حمایت از آژانس امنیت ملی (NSA) و یک گروه تروریستی داخلی به نام «ارتش جان براون» ایجاد کرد. Splinter Cell: Conviction بر قوی‌تر و مرگبار‌تر بودن سم فیشر در هنگامی که توسط دشمن شناسایی نشده، تمرکز داشت و Splinter Cell: Blacklist سیستمی را پیاده‌سازی کرد که بتوان از طریق آن به‌شیوه‌ی دلخواه خود بازی را دنبال کرد تا هم طرفداران مخفی‌کاری خالص و هم طرفداران اکشن از بازی لذت ببرند. در واقع، اگر بخواهیم به گذشته‌ نگاه کنیم، دقیقا برخلاف ادعای مدیر یوبی‌سافت مجموعه بازی اسپلینتر سل یکی از آن مجموعه‌هایی بوده که اکثرا در قسمت‌های مختلفش شاهد تغییرات کوچک و بزرگی بوده‌ایم و همواره طرفداران از این مجموعه استقبال بسیار خوبی به عمل آورده‌اند. شاید بهتر باشد صحبت مدیریت یوبی‌سافت را این‌گونه تعبیر کنیم که با توجه به سیاست‌ها و ساختار فعلی یوبی‌سافت آن‌ها جسارت این کار را ندارند.

اسپلینتر سل Double Agent

با وجود حفظ کیفیت بالای مجموعه و دریافت نقدهای مثبت، بازی اسپلینتر سل بلک‌لیست از نظر فروش نتوانست انتظارات یوبی‌سافت را برآورده کند و به نظر می‌رسد که پس از آن یوبی‌سافت برای ادامه‌ی سری با تردید مواجه شد و حال برای مدتی آن را متوقف کرده است. اسپلینتر سل بلک‌لیست حتی دوباره روی ایکس‌باکس وان یا پلی‌استیشن ۴ منتشر نشد و فقط بعدها از طریق قابلیت پشتیبانی از نسل قبل روی کنسول ایکس‌باکس وان قابل اجرا شد.

از آن زمان، مجموعه آثار «تام کلنسی» با بازی‌های دیگری ادامه داشته است. ۲ بازی جدید از مجموعه‌ی «گوست ریکان» منتشر شده است و همچنین شاهد عرضه‌ی بازی «رینبو سیکس سیج» بوده‌ایم که اکنون به یکی از بازی‌های پرطرفدار چندنفره و یکی از مهم‌ترین بازی‌های «ای‌اسپورت» تبدیل شده است. در کنار این‌ها، دو قسمت از بازی «دیویژن» هم عرضه شده که این دو بازی هم در میان بازی‌های سرویس‌محور یوبی‌سافت قرار گرفته است. با این حال، در این مدت تقریبا هر تابستان طرفداران بازی اسپلینتر سل این امید را داشتند که قسمت جدیدی از این مجموعه معرفی شود و همیشه در نهایت با گفتن یک بیانیه‌ی ساده توسط ایو گیلموت مبنی بر اینکه «یوبی‌سافت این مجموعه را فراموش نکرده است»، با ناامیدی مواجه روبه‌رو شده‌اند.

شکست تجاری بازی‌های بزرگ قطعا عامل مهمی است که می‌تواند برای شرکت‌های بازی‌سازی نگران‌کننده باشد اما در رابطه با فروش اسپلینتر سل بلک‌لیست چندین عامل مهم دیگر هم دخیل بوده‌اند. بازی اسپلینتر سل بلک‌لیست فقط چند ماه قبل از عرضه‌ی کنسول‌های نسل هشتم و در حالی که هیاهو برای کنسول‌های جدید وجود داشت، برای کنسول‌های نسل هفتم منتشر شد. از طرفی دیگر، بازی با انجینی ساخته‌ شد که متأسفانه قدیمی و کهنه شده بود. علاوه بر این موضوع، بازی اسپلینتر سل بلک‌لیست دقیقا در روزی عرضه شد که چند بازی بزرگ دیگر هم از جمله Saints Row 4 و The Bureau: XCOM Declassified منتشر شده بودند که همین امر اوضاع را برای بلک‌لیست بدتر هم کرد.

از طرف دیگر، شرایط بیماری مایکل آیرون‌ساید هم ناخواسته در دید عمومی برای یوبی‌سافت گران تمام شد. مایکل آیرون‌ساید در آن زمان اشاره‌ای به بیماری خود نکرده بود و البته مجبور هم نبود این کار را کند. طبیعی است که یوبی‌سافت هم برای حفظ حریم شخصی او سکوت پیشه کرد و همچون آیرون‌ساید چیزی درباره‌ی این موضوع نگفت. در دید طرفدارانی که از واقعیت امر آگاه نبودند، به نظر می‌رسید که یوبی‌سافت یکی از چهره‌هایی را که در شکل‌دهی شخصیت سم فیشر و بازی اسپلینتر سل نقش مهمی ایفا کرده است، به‌صورت ناگهانی کنار گذاشته است. این در حالی بود که در واقعیت مایکل آیرون‌ساید از بیماری سرطان رنج می‌برد و شرایط همکاری را در آن زمان نداشت.

اسپلینتر سل Conviction

البته، خوشبختانه بیماری او رو به بهبودی پیدا کرد و او برای ایفای نقش در بازی جدیدی از این مجموعه مشکلی نخواهد داشت. حتی او بار دیگر نقش و صدای سم را در ماموریت ویژه‌‌ای که در بازی گوست ریکان برای این شخصیت در نظر گرفته شده بود، باز پس گرفت. در مصاحبه‌ی دیگری هم آیرون‌ساید ادعا کرد که همچنان سم فیشر است و برای بار دیگر از علاقه‌ی شدید خود برای ایفای نقش دوباره در قالب این شخصیت محبوب سخن گفت.

این نگرانی گیلموت درباره‌ی خواسته‌ی «تغییر ندادن بازی» توسط طرفداران با توجه روند این چند سال اخیر یوبی‌سافت شاید عجیب هم نباشد. به‌خصوص اگر چند اشتباه بزرگ یوبی‌سافت برای بازی‌های مختلف فرنچایز تام کلنسی را به خاطر بیاوریم. اگرچه بازی Ghost Recon Wildlands ممکن بود در بعضی بخش‌هایش کاملا صیقل‌خورده به نظر نرسد اما دنیای عظیم بازی و رویکرد بی‌مهابا و شلوغ آن در همکاری کردن در اکشن آن را به یک موفقیت بزرگ تبدیل کرده بود. به نظر می‌رسید که یوبی‌سافت از خوبی‌ها و اشتباهات و ضعف‌های آن بازی درس گرفته و قصد دارد در قسمت بعدی یعنی بازی Ghost Recon Breakpoint به موفقیت قسمت قبلی بیفزاید. با این حال، در کمال تعجب یوبی‌سافت اثری پر باگ‌تر و با ضعف‌های ساختاری در سیستم‌های گیم‌پلی‌اش عرضه کرد که این بار گوست ریکان را بیشتر به دیویژن شبیه کرده بود. در نهایت، چندین ماه بعد از عرضه‌ی بازی طول کشید تا یوبی‌سافت دوباره به مشکلات بریک‌پوینت پرداخت و با برطرف کردن آن‌ها دوباره حس بازی گوست ریکان را در این اثر جاری کرد.

اگرچه بریک‌پوینت فروش کمی را تجربه کرد، با این حال، به طرز عجیبی این اتفاق می‌تواند درس و نتیجه‌ی خوبی برای یک بازی جدید احتمالی از اسپلینتر سل داشته باشد. در این سال‌های اخیر یوبی‌سافت تلاش عجیبی داشته که مجموعه بازی‌های مختلف خود را به اثری با جهان بزرگتر و با المان‌های نقش‌آفرینی تبدیل کند. مشکل اینجاست که این فلسفه برای همه‌ی آثار جواب نمی‌دهد و قطعا یکی از این بازی‌هایی که با این فلسفه جور در نمی‌آید، اسپلینتر سل است.

شکی وجود ندارد که اسپلینتر سل می‌تواند تکامل پیدا کند اما این در شرایطی است که بازی به حس و ذات اصلی خود وفادار و پایبند باشد. اتفاقا این خواسته‌ای است که طرفداران خواهانش هستند. آن‌ها به دنبال دوری از هرگونه تغییری نیستند، بلکه آن‌ها می‌خواهند اطمینان داشته باشند که اثر محبوبشان همچنان به اصل خود وفادار بماند. محیط‌های بزرگتر و وجود روش‌های گوناگون برای دسترسی به اهداف یا زوایای منحصر‌به‌فردتری از داستان چیزهایی است که می‌توانند برای طرفداران قدیمی همچنان جذاب و سرگرم‌کننده باشد. فقط کافی است هسته‌ی اصلی بازی اسپلینتر سل یعنی پنهان ماندن در موقعیت‌های بسیار خطرناک و استفاده از تجهیزات ویژه و جذاب سم فیشر، حفظ شود و آنگاه همه‌چیز به‌خوبی پیش خواهد رفت. این رویکرد چندان با کاری که کوجیما در متال گیر سالید ۵ انجام داد، متفاوت نیست. او توانست هسته‌ی گیم‌پلی را حفظ کند اما آن را به شکل فوق‌العاده‌ای گسترش داد و جنبه‌های مختلف جدیدی را به آن اضافه کرد تا یکی از بهترین تجربه‌های مخفی‌کاری در نسل قبل و به‌صورت کلی بازی‌های این ژانر صورت بگیرد.

اسپلینتر سل Blacklist

در حال حاضر، نام مجموعه‌ی تام کلنسی به خاطر موفقیت عظیم رینبو سیکس بیش از همیشه درخشان ظاهر شده است و این اتفاق می‌تواند در آینده با ساخت یک بازی جدید از اسپلینتر سل بیشتر هم شود. برخلاف کاری که در این سال‌ها انجام داده، یوبی‌سافت مجبور نیست که اثری خلق کند که برای همه جذابیت داشته باشد و در واقع چنین چیزی هیچگاه امکان‌پذیر نخواهد بود. تنها کاری که یوبی‌سافت باید انجام دهد، این است که دوباره همان اسپلینتر‌ سل را بازگرداند. مشخص است که بعد از ۸ سال از آخرین قسمت منتشر شده، طرفداران این مجموعه مشتاق عرضه‌ی قسمت جدیدی از این بازی هستند. این دقیقاً بهترین موقعیتی است که یوبی‌سافت باید به دنبال آن باشد. اکنون که به دلایل مختلفی شاهد غیبت مجموعه بازی متال گیر سالید هستیم و طرفداران بازی‌های این ژانر در عطش تجربه‌ی جدید و برجسته‌ای در ژانر مورد علاقه‌ی خود هستند، یوبی‌سافت می‌تواند با خلق یک بازی ممتاز از مجموعه‌ی اسپلینتر سل، بازی را به نفع خود برگرداند و علاوه بر آن طرفداران این مجموعه را به‌شدت خوشحال کند.

این احتمال وجود دارد که یوبی‌سافت با پروژه‌هایی مثل بازی واقعیت مجازی اسپلینتر سل یا حتی انیمیشن سریالی این اثر قصد داشته باشد که اشتیاق و علاقه‌ی طرفداران را برای قسمت‌های بعدی احتمالی این سری حفظ کند. امیدواریم این حدس و گمان صحیح از آب در آید و حداقل در وضع فعلی که رقیب این بازی یعنی متال گیر سالید به وضع عجیبی دچار شده، اسپلینتر سل بتواند شعله‌های هیجان و جذابیت‌های بازی‌های ژانر مخفی‌کاری نظامی را روشن نگه دارد. همان‌طور که سم فیشر در بسته‌ی الحاقی گوست ریکان وایدلندز در واکنش به بازنشستگی سالید اسنیک می‌گوید، به نظر می‌رسد که اکنون تنها فقط خودش باقی‌مانده است.

ما هم می‌توانیم بگوییم که به احتمال زیاد حق با سم فیشر است و فقط او اکنون باقی‌مانده است، اما بقای او هم به شرطی است که خالقان این مجموعه در یوبی‌سافت به خاطر بیاورند که دلیل محبوبیت سم فیشر و مجموعه‌ی اسپلینتر سل چه بوده است و در راستای آن به فکر خلق قسمت‌های بعدی این مجموعه باشند.

منبع: این مطلب بر اساس نوشته‌ی در سایت Gamespot ترجمه‌شده است

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Mehdi

    من از کاراکتر اون ایرانی کچله خوشم میومد اسمش چی بود سعید چی چی

  2. علی

    انگاری Ubisoft هر چه بس بگوی splinter cell هی بیشتر لج کنه نسخه بعد رو نفشنه سیمون

  3. سامان

    بهتره این بازیه دوست داشتنیو بزاریم کنار بازیه قشنگیه ولی باید به آینده ی جهان گیم بپردازیم دوستان ????
    خیلی چیزا هستن که تموم شدن ولی فراموش نمیشن

  4. محمد رضا مسرور

    ولی خب به هر حال باید یه نسخه جدید بسازن من خودم همه نسخه هاش رو بازی کردم و واااااقعا بازی قشنگیه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه