برترین هاردهای اکسترنال رومیزی (تابستان ۹۴)

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

احتمالا تا این لحظه دیگر همه می‌دانند که هارددیسک چیست و چه کاری انجام می‌دهد و فرق بین نوع اینترنال و اکسترنال آن در چیست. بنابراین نیازی به طولانی کردن مقدمه نمی‌بینم و یک‌راست می‌روم سراغ اصل مطلب. می‌خواهیم چند مدل از بهترین هارددیسک‌های اکسترنالی که رومیزی هستند را معرفی کنیم. احتمالا باز هم می‌دانید که هاردهای اکسترنال رومیزی، آن‌هایی هستند که در قید و بند آداپتورهای برق‌اند و مشابه انواع پرتابل، نمی‌توانند بدون وجود یک منبع تغذیه‌ی مجزا کار کنند. این هارددیسک‌ها معمولا با ظرفیت‌های بالاتری در مقایسه با برادران پرتابل خود تولید می‌شوند تا دست‌وپاگیر بودن خود را با ظرفیت بالاتری که ارایه می‌دهند جبران کنند. پس به‌سادگی می‌توان نتیجه گرفت که خرید هارد اکسترنال رومیزی در ظرفیت یک ترابایت منطقی نیست. تا اینجای کار مشکلی ندارید؟ پس برویم ببینیم روی کدام مدل‌ها می‌توان برای خرید حساب باز کرد. راستی! این نکته را هم بگویم که تمایل چندانی به استفاده از کلمه‌ی پرتابل، آن هم با این نوع تلفظ ندارم؛ اما تا به این لحظه کلمه‌ی معادلی برای آن پیدا نکرده‌ام که به این ‌راحتی، مقصود را انتقال دهد. اما قصد دارم به‌جای واژه‌ی «پرتابل» (Portable)، از کلمه‌ای دیگر برای «رزیدنت» (Resident) استفاده کنم و آن کلمه، «مستقر» است. در این راهنمای خرید می‌ببینیم چه هارددیسک‌های مستقری را می‌توانیم انتخاب کنیم.

‌‌‌‌

مستقر اول – وسترن دیجیتال مای‌بوک

Computer-HDD-Western-Digital-My-Book-2TB444bcd

Western Digital My Book

اولین و مهم‌ترین هارددیسک رومیزی که درخور معرفی است، «وسترن دیجیتال مای‌بوک» (Western Digital My Book) است. این هارددیسک در کمال سادگی طراحی شده و هیچ‌گونه جزییات درگیرکننده‌ای در خود ندارد؛ مثال بارزی بر مفهوم وصل کن و بخوان (همان Plug & Play). بدنه‌ای که برای مای‌بوک ساخته شده، یک‌دست مشکی براق است و تنها در قسمت پیشانی محصول می‌توان لوگوی نقره‌ای‌رنگ شرکت وسترن دیجیتال را مشاهده کرد. این هارددیسک تنها یک درگاه USB 3.0 دارد و یک آداپتور خارجی برق مورد نیاز برای فعالیت‌اش را تامین می‌کند. از نکات مثبتی که می‌توان برای این هارددیسک برشمرد، مصرف بهینه‌ی برق آن است؛ به‌گونه‌ای که اگر هارددیسک به کامپیوترتان وصل باشد و مدتی از آن استفاده نکنید، به‌صورت خودکار به حالت استندبای خواهد رفت و وقتی بعد از مدتی بیکاری به سراغ‌اش بروید بلافاصله آماده‌به‌کار خواهد شد. مای‌بوک مدت‌ها است روانه‌ی بازار شده و بازخورد کاربران به آن عالی بوده است. اطلاعات بیشتر در مورد «وسترن دیجیتال مای‌بوک»

2

‌‌‌‌       ‌‌‌

مستقر دوم – اِی‌دیتا نوبیلیتی NH03

Computer-HDD-Adata-NH03-4TB0640e4

ADATA Nobility NH03

«ای‌دیتا نوبیلیتی ان‌اچ ۰۳» (ADATA Nobility NH03) از لحاظ ظاهری، کمی بالاتر از مای‌بوک شرکت وسترن دیجیتال قرار می‌گیرد. ای‌دیتا با تعبیه‌ی شیارهایی در بدنه‌ی این هارددیسک سعی کرده است هم اندکی جذابیت ظاهری به محصول خود تزریق کند و هم گامی در جهت تهویه‌ی مناسب‌تر آن بردارد. البته هنوز از درک این نوع نام‌گذاری ای‌دیتا عاجزم. تا حدودی به این نتیجه رسیده‌ام که از ابتدا قرار بوده این هارددیسک، موبیلیتی (Mobility) نام بگیرد؛ اما پس از تولید، مسوولان شرکت دیده‌اند موبیلیتی اسم آن‌چنان مناسبی برای این محصول نیست و در جریان یک گردش باریک و ظریف، موبیلیتی را به نوبیلیتی تغییر داده‌اند! این هارددیسک در چهار ظرفیت یک، دو، سه و چهار ترابایت تولید شده است. نوبیلیتی در زمینه‌ی سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها آن‌قدر خوب عمل می‌کند که شاید به جرات بتوان گفت از تمام رسانه‌های ذخیره‌سازی هارددیسک‌داری که از درگاه USB 3.0 استفاده می‌کنند، سریع‌تر است. با در نظر گرفتن متوسط سرعت انتقال ۱۳۰ مگابایت بر ثانیه‌ای این هارددیسک، ادعای ما ادعای گزافه‌ای نیست. نقد و بررسی «ای‌دیتا نوبیلیتی NH03»

‌‌‌3‌‌‌

مستقر سوم – لسی پورشه دیزاین P9230

Computer-HDD-Lacie-Porsche-Design-P9233-8TBef6c37

LaCie Porsche Design P9230

اگر این روزها سری به بازار کامپیوتر زده ‌باشید، حتما با محصولات عجیب‌وغریبی روبرو شده‌اید که عنوان LaCie روی آن حک شده است. خود من در اولین مواجهه، با انداختن بادی در گلو و با تکیه به دانش زبانی‌ام، مبنا را بر Lace گذاشتم و با اطمینان گفتم تلفظ این برند، لِیسی (به کسر لام) است. جهل من در تلفظ LaCie تا آنجا ادامه پیدا کرد که نماینده‌ی شرکت نقش (وارد کننده‌ی محصولات LaCie) در جریان تماسی تلفنی، اعلام کرد تلفظ صحیح نام این برند لسی (به فتح لام) است. مدل «پورشه دیزاین پی۹۲۳۰» (Porsche Design P9230) محصولی است که به‌راستی درخور چنین نامی است. کمتر محصولی است که در گروه محصولات پورشه دیزاین قرار بگیرد و جای بسی تعجب است که شرکت لسی سهم قابل‌توجهی از این محصولات را در اختیار دارد. پورشه‌ دیزاین P9230، ظاهری تمام‌فلزی دارد و از لحاظ حس‌وحال، کاملا سرد و بی‌روح است. اما مگر خوره‌های سخت‌افزار دقیقا چنین محصولی نمی‌خواهند؟ از توزیع ظرفیتی هم می‌توان به این نکته پی برد که قشر حرفه‌ای کاربران برای این هارددیسک در نظر گرفته شده‌اند. سه، چهار و پنج ترابایت، ظرفیت‌هایی هستند که برای این محصول موجود است. اطلاعات بیشتر در مورد «لسی پورشه دیزاین P9230»

1

‌‌‌‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar آیدین

    مقاله ی خوبی بود. ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه