بررسی بزرگ‌ترین هرم مصر وجود راهروهای ناشناخته‌ای را در آن نشان داده است

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

اسکن حرارتی «هرم بزرگ جیزه» (The Great Pyramid of Giza)، یکی از عجایب هفت‌گانه‌ی جهان، تغییری را در پشت این دیوارهای ۴۵۰۰ ساله گوش‌زد کرده‌اند؛ یعنی احتمالا پشت دیوارها پدیده‌ای کشف نشده وجود دارد.

هرم جیزه پیچیده‌ترین راهروهای درونی را در بین تمام هرم‌ها دارد و احتمالا به هنگام ساخت ‌آن، طراحی راه‌ها بارها تغییر کرده است.

«مهدی طیوبی»، موسس سازمان Heritage Innovation Perservation در پاریس، هرم‌ها را با استفاده از حسگرهای فروسوخ، پرتونگاری و هم‌چنین بازسازی سه‌بعدی بررسی کرده است. او در این باره می‌گوید: “این تغییر پیدا شده بسیار جالب است و دقیقا در مقابل ما، زیر زمین قرار دارد.”

تغییر پیدا شده در شرق هرم جیزه است. عکس پایین موقعیت آن را نشان می‌دهد:

Egypt1

اسکن سنگ‌ها در زمان‌های مختلف روز، زمانی که سنگ‌ها گرم یا سرد شده بودند دوباره صورت گرفته بود. در حالی که سنگ‌های کنار یکدیگر اختلاف دمایی بین ۰.۱ تا ۰.۵ درجه داشتند، این بخش شش درجه با اطراف خود تفاوت داشت.

Egypt2

طیوبی می‌گوید که در حال حاضر نتوانسته‌اند دلیل این موضوع را کشف کنند. «ممدوح الدماطی»، وزیر سازمان باستان‌شناسی مصر به خبرگزاری Ahram Online گفته است: “ممکن است این قسمت فضا، فشار یا هیچ راهی نداشته باشد. ولی نظر دیگری نمی‌توان داد.”

«بث ان جوداس» (Beth Ann Judas)، از مصرشناسانی که روی این موضوع تحقیق می‌کند می‌گوید که در این قسمت هرم، مقبره‌های زیادی قرار دارند. او می‌گوید: “رود نیل شرق هرم بود و بیشتر افراد از شرق به سمت هرم می‌آمدند.” او می‌گوید که هرم جیزه پیچیده‌ترین راهروهای درونی را در بین تمام هرم‌ها دارد و احتمالا به هنگام ساخت ‌آن، طراحی راه‌ها بارها تغییر کرده است.

Egypt3

برای مثال، مدفن اصلی فرعون زیر زمین طراحی شده بود، اما او را در بالاترین نقطه‌ی هرم قرار دادند. جوداس می‌گوید که در کمترین حالت، این کشف جدید می‌تواند نحوه‌ی ساخت راه‌های داخلی هرم‌ها را بهتر مشخص کند.

منبع: Huffington Post

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. ترانه

    کاش میشد به گذشته برگشت و اهرام مصر رو در زمان اوجشون دید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه