تصویر ۴۶ میلیارد پیکسلی از کهکشان راه‌شیری را ببینید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

بزرگ‌ترین عکس نجومی تاریخ با حجم ۱۹۴ گیگابایت ساخته شده است. این عکس، کهکشان راه شیری را به تصویر می‌کشد.

عکس نجومی گرفته شده ۴۶ میلیارد پیکسل وضوح تصویرش است و حجمی ۱۹۴ گیگابایتی دارد.

رصدخانه‌ی دانشگاه Ruhr در صحرای «آتاکاما» شیلی پنج سالی است که از بخش‌های مختلف کهکشان عکسبرداری می‌کند. آسمان جنوبی به‌قدری بزرگ است که این محققان مجبور شده‌اند آن را به ۲۶۸ قسمت جداگانه تقسیم کنند و از هر کدام از این بخش‌ها، تصاویر مختلفی بگیرند. تیم دانشگاه Ruhr سپس ۲۶۸ بخش مختلف را برای ساخت یک تصویر بزرگ با هم ادغام کرده‌اند. این عکس ۴۶ میلیارد پیکسل وضوح تصویرش است و حجمی ۱۹۴ گیگابایتی دارد.

MilkyWay

می‌توانید این تصویر بزرگ را در وب‌سایت رسمی آن ببینید و در آن گشت و گذار کنید. امکان جست و جو برای اجسام مختلف هم توسط مختصات آن وجود دارد. البته در نظر داشته باشید که با توجه به حجم بسیار بالای عکس، بارگذاری‌اش کمی طول خواهد کشید.

ممکن است به این نکته هم توجه کنید که رنگ عکس‌های گرفته شده، کمی با تصاویر نجومی دیگری که می‌بینیم فرق دارد. این موضوع بدین دلیل است که عکس‌ها با یک فیلتر Narrow band گرفته شده‌اند که نمی‌گذارد رنگ‌ها از آن عبور کنند. با استفاده از این فیلتر، تیم تحقیقاتی می‌تواند اطلاعات بیشتری از نور اجسام دریافت کند.

منبع: Cnet

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. امیتیس امامی

    قطعا آفرینش اسمان ها و زمین بسیار شکوهمندتر (و بزرگ تر)از افرینش مردم است ولی بیشتر مردم این را درک نمی کنند.
    سوره ی غافر

    خدایا شکرت

  2. هادی افتخاری فر

    ممنون ار نظر و پاسخ مفیدتان.از شما یک سوال داشتم اگه پاسخ بدید خیلی ممنون میشم.در بالای صفحه زیر تیتر مقاله “تصویر ۴۶ میلیارد پیکسلی از کهکشان راه‌شیری را ببینید” عکس گهکشان راه شیری از خارج کهکشان گرفته شده!!! با توجه به موقعیت دوربین در این عکس میتوان گفت برای گرفتن چنین عکسی حداقل چندین هزار سال نوری از کهکشان دور شد!!!!!! به موقعیت دوربین در عکس توجه کنید!!! این چطور ممکنه دوست عزیز؟ لطفا مستند Cosmic Voyage را تماشا بفرمایید تا منرا بیشتر درک کنید.منتظر نظر با ارزشتان هستم. دکترهادی افتخاری از شهر آنکارای ترکیه.

    1. فرزاد شریف زاده

      با سلام،
      در کامنت قبلی در خصوص برخی موارد مرتبط با چنین عکس هایی توضیحاتی دادم. در کل باید توجه کنیم که منظرو از یک عکس در ابعاد کهکشانی بسیار با آنچه ما از یک عکس تصور داریم متفاوت هست. در اینگونه عکسها، قسمتهایی از فضا که قابلیت رصد شدن و عکس برداری از روی زمین یا ایستگاه های فضایی و یا فضا پیماها دارن رو به طور دقیق تصویر برداری کرده و آنالیز می کنند. فضای اطراف زمین رو به قسمتهای شمالی، جنوبی و سایر قسمتها تقسیم و تصاویر مختلفی تهیه میشه. اما درصد بسیار کمی از آنچه مشاهده می کنید توسط تصویر برداری به آنصورتی که در ذهن ما مرسوم هست شکل میگیره.
      در حقیقت بسیاری از ستاره ها و سیارات حتی در کهکشان شیری قابل رویت با قوی ترین تلسکوپ ها هم نیستند و با توجه به قوانین فیزیکی، امواج گرانشی و عدسی های گرانشی، تکنیکهای محاسبه خمیدگی نور در فضا-زمان و سایر شیوه ها موقعیت دقیق ستاره ها و سیارات و سایر اجرام مشخص میشه.
      نتایج آنالیز شده به صورت دقیق به ابر رایانه ها داده میشه.
      توجه شود که با وجود اینکه گفتم بسیار از اجرام با تلسکوپ ها هم قابل رویت نیستند، اما با کمک شیوه ها و روشهایی که در بالا به برخی از اونها اشاره کردم تصویر دقیق اون اجرام و حتی میزان درخشش و روشنایی و رنگ و نور اونها هم بدست میاد و عملا فقط یک نقطه فرضی نخواهد بود !

      نتیجتا وقتی موقعیت دقیق و تصویر دقیق تمام اجرام رو در هر گوشه از فضا محاسبه و به تصویر می کشیم در ابر رایانه ها مجموعه این نقاط تشکیل تصویر کامل از کهکشانی که خودمون هم جزوی ازش هستیم رو میده.
      دیدن این عکس در ابعاد کوچک اشتباها تصور غلطی از یک طرح نقاشی مانند یا عکس تلسکوپی میده و حتی دوستی اشاره کردند این تصویر بر اساس کهکشانهایی که به نظر می رسه به کهکشان ما شباهت دارند درست شده و تصویر حقیقی نیست که بسی جای شگفتی داره !!! چراکه این نقاشی نیست که جایی از اون رو پر رنگ کنیم یا رنگ آمیزی کنیم و مثلا به اون شکل خاصی بدیم. در حقیقت اصلا خطی وجود نداره، این تصویر از نقاط ساخته شده، نقاطی که هر کدومش جای دقیق یک ستاره یا سیاره یا سیارک یا سایر اجرام رو نشون میدن. چطور ممکنه از روی کهکشان دیگری کپی کرد ؟؟!!! مثلا بیایم و به تصویر نقطه و رنگ اضافه کنیم (:
      در حقیقت علت اینکه این تصویر سایز ۱۹۴ گیگی داره و از ۴۶ میلیارد پیکسل ساخته شده همینه که هر چقدر زوم کنیم نقاط بیشتری دیده میشه و هر نقطه دقیقا یک جرم در کهکشان هست و موقعیت هیچ ۲ جرمی در اون نمیتونه تصادفی یا تخیلی انتخاب شده باشه و دقیق هست. قسمتهایی که در این تصویر به نظر رنگی می رسن و شبیه نقاشی شده در حقیقت بخشهای پر تراکم تر هستن که وقتی نقاط(اجرام فضایی) در اون محدوده ها بیشتر میشه و با توجه به نوری که ساطع میکنن توی این عکس شبیه به یک نقاشی از خطوط آبی یا سرخ به نظر می رسه.
      در تصویر فوق هیچ نقطه ای تخیلی یا فرضی قرار داده نشده و همه فاصله ها و قسمتها دقیق هستن و ۴۶ میلیارد پیکسل برای همین هست.
      وقتی تمام نقاط در جای خود قرار بگیرند شما تصویر کاملی از کهکشان خواهید داشت، گویی کسی از چندین یا چندصد هزار سال نوری آنسو تر از کهکشان ما عکسی گرفته باشد.

      با تشکر

  3. فرزاد شریف زاده

    چندین نفر از دوستان گرامی اینجا نظر دادن که تصویر فوق یک تصویر مجازی و مدل شده بر اساس ساختار سایر کهکشان هاست !!!
    با احترام فراوان باید گفت این نگرش به طور کاملا از یک دید صرفا ۲ بعدی میاد. در حالیکه ما در مورد فضا صحبت میکنیم. خیلی سادست.
    اگر تصور این باشه که ما یک نقطه(به عنوان سیاره خودمون) را با مداد روی یک کاغذ بسیار بزرگ(به عنوان کهکشان) رسم کنیم، حق با دوستان هست که این نقطه توان دیدن و عکس برداری از کهکشان رو نداره که از یک دید ۲ بعدی ساده برگرفته شده !!!
    حالا بیاین به جای این تصور یک سالن بسیار بزرگ مکعبی رو در نظر بگیرید با میلیونها تیله و توپ و گوی و حباب های نورانی که در فضای سالن معلق هستن. حالا در یکی از قسمتها یکی از گوی ها رو به عنوان سیاره ما در نظر بگیرید، خواهید دید که از اون نقطه میشه قسمتهای زیادی از محیط، شکل و فاصله و موقعیت دقیق سایر گوی ها و تیله ها رو در پاین، بالا، مقابل و پشت سر و همه جهات بدست آورد. مشکل نرسیدن نور برخی گویها به علت مخفی ماندن در پشت سایر گویهای بزرگ وجود خواهد داشت که به طبع با ارسال فضا پیماها در نقاط دور دست و تلسکوپهای فضایی و حتی مباحث فیزیکی خمیدگی نور و … میشه اونها رو هم به شکل دقیق موقعیتشون رو محاسبه کرد، درست مثل اینکه دیده شده باشن (در حالیکه حتی نور مستقیمشون به ما نمی رسه)
    به طور خلاصه دوستانی که اینجا فرمودن نمیشه از کهکشان عکس گرفت باید بدونن که اولن کهکشان یه بشقاب نیست که بریم از جایی در دوردست ازش عکس بگیریم. دومن چون ما وقتی به آسمون نگاه میکنیم و صرفا یک خط از کهکشان در امتداد آسمون می بینیم هیچ ارتباطی به عکس برداری فضایی نداره. و سوما در علم فضا و نجوم ماجرا بدین شکل است که موقعیت دقیق ستاره ها، کهکشان ها، سحابی ها و هر شی در آسمان محاسبه شده و آنها رو دقیقا در جای خود که قرار دهیم تصویر کامل کهکشان بدست میاد. به عبارتی عکس کاملا درست و حقیقی می باشد و دوستان تصور نقطه و صفحه کاغذ که ۲ بعدی هست رو کنار بزارن و خودشون رو یک نقطه در وسط فضا تصور کنن و حالا می بینید که زیر و بالا و مقابل و پشت و سر و همه اطراف قابل مشاهده و اندازه گیری و به تصور کشیده شدن هست.
    خواهشن دوستان تجربه دیدن آسمان در شب، عکاسی آماتوری از آسمان، نجوم آماتوری، نگاه کردن با تلسکوپ به آسمان و سایر موارد اینچنینی رو با عکسهای نجومی در ابعاد اینچنینی به هیچ وجه اشتباه نگیرن که حتی ذره ای شبیه هم نیستن. در عکاسی نجومی خیلی از ستاره ها و سیارات حتی نورشون هم مشاهده نمیشه و بررسی امواج و تکنیکهای بسیار پیچیده مورد نیاز است و به طبع دوستی که اشاره کردن برید و در بیایان به آسمان نگاه کنید یا عکسهای “کهکشان راه شیری در شب” رو جستجو و ملاحظه کنید، کلا این دو مقوله رو اشتباه تصور کردن. عکس فوق هیچ ارتباطی با دانش نجوم آماتوری یا نگاه به آسمان شب نداره.
    با تشکر از آقای میرزایی بابت انعکاس این خبر جالب که البته اولین بار در سایت ناسا دیدم و بعدا مقالش در CNET قرار داده شد.

  4. مسعود

    بله , من هم تعجب کردم که این عکس از راه شیری چطور گرفته شده . ما چون خود , در کهکشان را شیری قرار گرفته ایم قادر به دیدن کل کهکشان نیستیم . مثل این است که در یک اتاق باشیم و بخواهیم کل ایران را ببینیم . آنچه ما از راه شیری میبینیم یکی از بازوهای مارپیچ آن است که در شبهای تاریک مثل یک جاده غبار آلود دیده میشود . بازویی که ما در آن قرار نداریم و به این خاطر است که آنرا میبینیم .

  5. امين

    سلام.
    میدونید که تا حالا هیچکس نتونسته کهکشان راه شیری رو دقیقاً از بالا، اونطور که یه دایره‌ی کامل باشه ببینه. در یه شب تاریک، دور از شهر و وسط یه بیابون، دقیقاً نیمه شب به آسمون بالای سرتون نگاه کنید. یه امتداد سفید از این ور تا اون ور آسمون هست. کهکشانی که در اون هستیم، حالت صفحه‌ای داره و وقتی داخل صفحه باشیم، فقط ضخامت اون رو میبینیم، که مثل یه خط میشه.
    هیچ سفینه و تلسکوپ و ماهواره‌ای هم اونقدر دور نرفته که بتونه از خارج از این کهکشان تصویری برامون بفرسته.
    این تصاویر از یه کهکشان صفحه‌ای مارپیچ که به اسم شیری بهمون نشون میدن، درواقع تصویری از کهکشان‌های دیگه‌ایه که حدس میزنن خیلی به کهکشان ما شبیه باشه. همین. این موضوع رو دانشمندا بارها تأکید کردن.
    در بخش تصویری گوگل دنبال «عکس کهکشان راه شیری در شب» یا «Milky-way Galaxy at Night» بگردید، که عکاس‌های حرفه‌ای در نقاط دور از شهر و در شب گرفتن، اونوقت حساب دستتون میاد. خیلی جالبه.

    در این عالم، ما خیلی کوچیکیم.
    موفق باشید.

    1. آذین

      کاملا درست میفرمایید جناب
      با تشکر

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه