حیات احتمالا ۳۰۰ میلیون سال زودتر از آنچه تصور می‌شد شکل گرفته است

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دانشمندان توانسته‌اند عنصر کربنی را پیدا کنند که علائم زنده بودن دارد. این کربن در کریستالی پیدا شده که در دوره‌ی Hadean به‌جود آمده است. این دوره از زمین که به دلیل ریشه‌های جهنمی‌اش Hades نام گرفته، به ۳۰۰ میلیون سال پیش برمی‌گردد.

تا به امروز تصور می‌شد که به دلیل وضعیت بسیار بد زمین در دوره‌ی Hadean، امکان شکل‌گیری حیات در آن وجود نداشته است

سیاره‌ی زمین چیزی حدود ۴/۵ میلیارد سال پیش شکل گرفته است، با این حال، هنوز زمان مشخص شکل‌گیری حیات روی این سیاره را نمی‌دانیم. قدیمی‌ترین فسیل‌های پیدا شده، متعلق به ۳/۴۳ میلیارد سال پیش هستند. با این حال، نشانه‌هایی که در صخره‌های قدیمی‌تر پیدا شده‌اند، خبر از شکل‌گیری حیات در ۳/۸ میلیارد سال پیش می‌دهند.

تا به امروز تصور می‌شد که به دلیل وضعیت بسیار بد زمین در دوره‌ی Hadean، امکان شکل‌گیری حیات در آن وجود نداشته است. اما «الیزابت بل» و «مارک هریسون» از دانشگاه کالیفرنیا معتقدند که زندگی در این دوره هم وجود داشته است. این دو دانشمند و گروه‌شان، بیش از ۱۰ هزار کریستال «زیرکن» (Zircon) که اندازه‌ای کمتر از یک میلیمتر دارند و متعلق به دوره‌ی Archaean و Hadean هستند را بررسی کردند.

آن‌ها توانسته‌اند در یک کریستال، مقدار بسیار کمی گرافیت پیدا کنند که احتمالا در زمان شکل‌گیری این کریستال و در ۴/۱ میلیارد سال پیش شکل گرفته است.

محققان سپس ایزوتوپ‌های کربن در گرافیت‌ها را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که هر دو کریستال، کربن ۱۲ دارند. این کربن ریشه‌های زیستی دارد.

ساختار شیمیایی کریستال‌های زیرکن، می‌تواند به این موضوع اشاره داشته باشد که مواد مذابی که این کریستال‌ها از آن ساخته شده‌ند، حاوی گل بودند. در چنین محیطی، امکان رشد زندگی وجود دارد. البته از سوی دیگری، ممکن است که این کربن سبک پیدا شده، توسط واکنش‌های شیمیایی Fischer-Tropsch شکل گرفته باشد که توسط آن، کربن مونوکسید و هیدروژن به هیدروکربن مایع تبدیل می‌شود.

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه