خلیج فارس تا پایان قرن ۲۱ غیرقابل زیستن خواهد بود

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
افزایش دما خلیج فارس

محققان دانشگاه MIT در مطالعه‌ی جدیدشان پی بردند که تا پایان این قرن دمای منطقه‌ی خلیج فارس بیش از اندازه بالا خواهد رفت؛ به قدری که برای بدن غیرقابل تحمل خواهد بود.

“وقتی که دمای محیط اطراف به شدت بالا برود، مردمی که در معرض چنین دمایی قرار دارند، خواهند مرد.”

براساس یافته‌های یک مطالعه‌ی جدید، اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای مثل کربن دی‌اکسید به همین منوال ادامه داشته باشد، تا پایان این قرن، خلیج فارس در بعضی از اوقات سال بیش از اندازه گرم و برای بدن انسان غیرقابل تحمل می‌شود.

براساس شبیه‌سازی‌های متعددی که توسط کامپیوترها انجام گرفته، درجه حرارت هوا در خلیج فارس (ترکیبی از دما و رطوبت) به مدت حداقل شش ساعت ممکن است به ۷۴ تا ۷۷ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد. این میزان حرارت به حدی زیادی است که بدن انسان نمی‌تواند از شر آن خلاص شود. کارشناسان می‌گویند در حال حاضر افراد سالخورده و بیمار از موج‌های گرمایی آسیب می‌بینند، اما در آینده هوا به حدی گرم خواهد بود که افراد سالم و سرحال هم در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

الفاتح الطاهر، یکی از نویسندگان این رساله و استاد دانشگاه MIT، می‌گوید: “شما می‌توانید به یک سونا بروید و دمای آن را روی ۳۵ درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید. این دما را می‌توانید برای مدتی تحمل کنید، اما حالا فرض کنید که برای مدت طولانی‌تری یعنی شش ساعت یا بیشتر در معرض چنین حرارتی قرار بگیرید.”

خلیج فارس

الطاهر گفت از زمان پیدایش انسان‌ها، زمین، چنین ترکیب آسیب‌رسانی از حرارت و رطوبت را تجربه نکرده است. اما اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای به همین سرعت ادامه داشته باشد، تا پایان این قرن، خلیج فارس به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوای منحصر به فردش دچار چنین پدیده‌ خطرناکی خواهد شد. میزان گرمای هوا در چنین دمایی به قدری زیاد خواهد بود که باعث می‌شود موج گرمای اروپا که در سال ۲۰۰۳ بیش از ۷۰ هزار نفر را کشت، یک روز خوب و خنک به نظر به برسد.

«کریس فیلد» (Chris Field)، محقق موسسه‌ی علوم هواشناسی «کارنگی» (Carnegie) می‌گوید: “بعضی از خطرناک‌ترین عواقب تغییرات وضعیت آب و هوا، خارج از محدوده‌ی تجربه‌ی انسان قرار دارد. اگر ما مانع از تغییر وضعیت آب و هوا نشویم، افرادی که در این منطقه قرار دارند باید مکان دیگری برای زندگی بیابند.”

دکتر هاوارد فرامکین (Howard Frumkin)، مدیر دانشکده‌ی بهداشت عمومی دانشگاه واشنگتن می‌گوید: “وقتی که دمای محیط اطراف به شدت بالا برود، مردمی که در معرض چنین دمایی قرار دارند، از بین خواهند رفت. پیش‌بینی‌های این رساله‌ی تحقیقی برای خلیج فارس واقعا ترسناک هستند.”

اما اگر در آینده، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان کاهش یابد، قاعدتا دمای هوا هم به اندازه‌ای غیرقابل تحمل افزایش نخواهد یافت.

منبع: Huffingtonpost

دیدگاه شما

۱۲ دیدگاه
  1. amirhossein

    چیزه تازه ای نیست برای ما! عادت داریم دیگه

    1. امیر

      شما به دمای ۷۷ درجه هم عادت داری یعنی؟

      1. علی

        ???????

  2. فرزاد شریف زاده

    شاید از همین نظرات هم بشه فهمید که چرا در آنسوی دنیا در مورد مسائلی اینچنینی تحقیق می کنند، در حالیکه این ماییم که بیشتر باید نگران باشیم !

    احتمالا چون ما در این حوالی بیشتر وقتمان به تولید طنز در هر زمینه ای اختصاص میابد، بیشتر مسائل از سیاست و دانش و نجوم گرفته، تا مسائل اجتماعی و زیست محیطی را هم صرفا از همین دیدگاه مورد توجه قرار می دهیم.

    مطلب جالبی بود. با تشکر از سرکار خانم غلامی.

  3. navid

    یکی از کشورهایی که باعث تولید گاز گلخانه ای میشه همین کشورخودمونه
    الودگی هوا که بسیار بالاست
    بنزین با کیفیت پایین
    نداشتن فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه(وسایل نقلیه ای که خودش الوگی رو چندبرابر میکنه مثل اتوبوس ها)
    خودروهای بی کیفیت
    جدا کی به فکرایندگان و حتی خودماست؟؟؟
    خودمون هم به فکرخودمون نیستیم

  4. armin

    ولی من هرگز قشم رو ترک نمیکنم

  5. Mohammad3861

    ? فک کنم اگه تا اون موقع زنده باشم باید دنبال یه جا باشم که بهش مهاجرت کنم! ? آقا کی حاضره من بیام شهرشون؟ ?

  6. پژمان

    خونه تو کیش ارزون میشه

  7. حسین

    به این دانشجویان باید گفت برید به بدبختی خودتون فکر کنید ! خلیج فارس رو چه کاری داری !!
    فعلا که همین منطقه جز بهترین منطقه های استراتژی جهان محسوب میشه !
    والا

    1. MoE!N

      همین هست که کمی نگران کننده هست.

    2. امیر

      والا دنیا فقط تو همین دورانی که خودت زندگی میکنی بوجود نیومده یه آینده ای هم هست ما ها دیگه وجود نداریم, این تحقیق راجب آیندس و مردمی که قراره اونجا زندگی کنن ,به قول خودت این منطقه “فعلا” جزو بهترین منطقه ها حساب میشه و این مطالعه هم راجب “فعلا” نیست.

    3. مجید

      جواب جالبی بود اینا محققان و استادان دانشگاه MIT هستند یکی از بهترین دانشگاه های دنیا که در ضمینه زیست محیط ،اقتصاد و مدیریت، و بهتره بدونید برای انجام برخی تحقیقات در داخل دانشگاه راکتور هسته ای هم دارن و مطمئن باشید اگه بدبختی داشته باشن دولتشون براشون مرتفع میکنه چون تحقیقاتشون ارزش داره و آرزوی خیلی از دانشجوها تحصیل در همچین دانشگاهی هست .ما در مقابل منابع طبیعی وطبیعت مسئولیم و باید این منابع رو به نسل بعد منتقل کنیم متاسفانه خیلی از افراد مثل شما فکر میکنن و مطمئن باشید تا ۲۰ سال دیگه چیزی از این مناطق مهم و به قول شما استراتژی باقی نمیمونه که بهش بنازیم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه