سوخت‌های فسیلی جان پناهندگان را تهدید می‌کنند

۶ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۲:۲۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

در یک گزارش اعلام شده که استفاده‌ی پناهندگان از سوخت‌های فسیلی ضرر شدیدی بر سلامت و حتی جان آن‌ها دارد.

سوزاندن چوب فقط به قصد پخت‌وپز توسط پناهندگان، سالانه موجب مرگ ۲۰ هزار کودک می‌شود. در حالی که می‌توان با استفاده از اجاق آشپزی یا چراغ‌های خورشیدی به جای آن‌ها جان انسان‌های زیادی را نجات داد و به طور قابل توجهی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

سوزاندن چوب فقط به قصد پخت‌وپز توسط پناهندگان، سالانه موجب مرگ ۲۰ هزار کودک می‌شود.

سازمان Moving Energy Initiative یک کنسرسیوم بین‌المللی است که زیر نظر دپارتمانی از وزارت توسعه‌ی بین‌الملل انگلستان مدیریت می‌شود. هدف این سازمان در حال حاضر پیدا کردن راه‌های پایدار، امن و ارزان برای ۶۰ میلیون پناهنده‌ای استد که ناخواسته از کشورشان آواره شده‌‌اند. (توجه داشته باشید که تعداد جمعیت استرالیا و کانادا روی هم کمتر از ۶۰ میلیون نفر است).

اکثر این پناهندگان از معضل کمبود انرژی رنج می‌برند.

refugee-cook-9

مهاجرت پناهندگان همچنان ادامه دارد و بودجه‌ی کشورهای پذیرا در حال تمام شدن است. این افراد در معرض آسیب‌ها و خطرات فراوانی هستند و باید از آن‌ها و شرافت انسانی‌شان محافظت شود.

در این گزارش تاکید شده که در این اثنا مصرف انرژی توسط این افراد از نظر اقتصادی، محیطی و اجتماعی بسیار گران تمام می‌شود. پناهندگان عمدتا ۷۷ درصد انرژی لازم برای کارهای روزانه‌ی خود را از سوخت‌های فسیلی (معمولا بر پایه‌ی چوب یا زغال) تامین می‌کنند و حدود ۹۰ درصد آن‌ها برق ندارند. از آن‌جایی که معمولا زنان و کودکان برای جمع‌آوری چوب از خانه خارج می‌شوند، همیشه در معرض خطر حیوانات یا سایر افراد متجاوز هستند.

از آن‌جایی که معمولا زنان و کودکان برای جمع‌آوری چوب از خانه خارج می‌شوند، همیشه در معرض خطر حیوانات یا سایر افراد متجاوز هستند.

البته سوخت و دسترسی به منابع انرژی برای پناهندگان و کشورهای پناهنده‌پذیر، تنها بخش بسیار کوچکی از یک معضل بزرگ‌تر است که تمام دنیا را شامل می‌شود. ۲ میلیارد نفر در دنیا هستند که به انرژی کافی دسترسی ندارند و پناهنده‌ها فقط کسری از این گروه هستند. این افراد فعلا در منطقه‌ی به اصطلاح خاکستری به سر می‌برند و تلاش می‌کنند تا خود را زیر چتر حمایت سازمان‌ها و نهادهای بشردوستانه بکشانند. چون به نظر می‌رسد اگر بودجه، سرمایه یا امکاناتی باشد، در همین نهادها و سازمان‌هاست.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد کشورهای مهاجرپذیر هم از زیاد شدن جمعیت و مدت اقامت مهمان‌های ناخوانده چندان راضی نیستند و تعبیر خوبی از پناهگاه‌هایی که جدیدا محکم‌تر ساخته می‌شوند یا زیرساخت‌هایی که تقویت می‌شوند، ندارند.

در گزارش تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته، اعلام شده که ایجاد پیشرفت‌های بنیادی مثل استفاده از اجاق گاز برای پخت‌وپز یا چراغ‌های خورشیدی، سالانه موجب صرفه‌جویی ۳۲۳ میلیون دلار در هزینه‌های سوخت فسیلی می‌شود. به علاوه، بخش‌های خصوصی متعددی هم اقدام به طراحی سیستم‌های انرژی سبز، مانند مینی‌فرهای خورشیدی، مختص اجتماعات کم‌درآمد کرده‌اند.

مساله این‌جاست که انرژی جزو اولویت‌ها سیستم‌ها و سازمان‌های بشردوستانه نیست و آن‌ها بیش‌تر روی موضوعاتی مانند آب، پناهگاه و محافظت تمرکز دارند.

متاسفانه کارآفرینی و دستاوردهای تکنولوژیکی که امروزه وجود دارد، در رفع معضلی که پیش روی کشورهای مهاجرپذیر است، چندان به کار گرفته نشده. مساله این‌جاست که انرژی جزو اولویت‌ها سیستم‌ها و سازمان‌های بشردوستانه نیست و آن‌ها بیش‌تر روی موضوعاتی مانند آب، پناهگاه و محافظت تمرکز دارند. در حالی که تمام این‌ها بر پایه‌ی انرژی هستند.

 

refugee-cook-7

 

منبع: BBC

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه