عکس‌های واقعی مریخ که صحنه‌های فیلم «مریخی» از روی آن‌ها ساخته شده را ببینید

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

تا چند روز دیگر، فیلم «مریخی» (The Martian) روی پرده می‌رود. این فیلم قرار است مثل فیلم «میان ستاره‌ای» (Interstellar) جنبه‌ی علمی خیلی قدرتمندی داشته باشد. داستان این فیلم درباره فضانوردی است که روی سیاره‌ی مریخ گیر می‌افتد و سعی می‌کند به زمین بازگردد. تا کنون تریلرهای مختلفی از این فیلم منتشر شده که صحنه‌هایی را از محیط سیاره مریخ را به نمایش درآورده‌اند. نکته جالب اینجاست که بدانید تمام این صحنه‌ها، از روی تصویر مکان‌هایی واقعی در مریخ ساخته شده‌اند. در ادامه می‌توانید این مکان‌های واقعی را ببینید. بیشتر این عکس‌ها را مدارگرد MRO متعلق به ناسا گرفته است.

صحنه‌های فیلم «مریخی» از روی از تصاویری که ناسا از سطح سیاره مریخ گرفته، ساخته شده است.

سناریوی این فیلم از روی کتابی با همین نام نوشته شده است. کتابی که به شکل بسیار واقع‌گرایانه‌ نوشته شده بود و به همین دلیل به فروش بسیار خوبی داشت. این کتاب به عنوان یکی از بهترین داستان‌های علمی-تخیلی دنیا شناخته می‌شود.
همان‌طور که گفتیم تمام مکان‌هایی که شخصیت واتنی (قهرمان اصلی فیلم) آن‌ها را می‌بیند، بر اساس مکان‌های واقعی ساخته شده‌اند. در ادامه تصاویری از سطح مریخ را مشاهده می‌کنید که داستان فیلم در آن مکان‌ها رخ می‌دهد.

مارک واتنی عضو یک گروه شش نفره است که در کنار حوضچه بزرگی در شمال سیاره مریخ قرار دارند. این حوضچه Acidalia Planitia نام دارد. اینجا محلی است که این گروه شش نفره در آن ساکن می‌شوند و مکانی به نام The Hab را به وجود می‌آورند. تصویر زیر مربوطه به حوضچه Acidalia Planitia روی سیاره مریخ است.

مارک واتنی عضو یک گروه شش نفره است که در کنار جلگه‌ی بزرگی در شمال سیاره مریخ قرار دارند. این جلگه Acidalia Planitia نام دارد. اینجا محلی است که این گروه شش نفره در آن ساکن می‌شوند و مکانی به نام The Hab یا همان مکان اسکان خود را می‌سازند.

ساختمان The Hab مکانی است که واتنی بیشتر وقت خودش را در آن می‌گذارند. حوضچه Acidalia Planitia یک مکان بسیار مسطح است. در تصویر زیر می‌توانید این حوضچه را از نزدیک مشاهده کنید.

ساختمان The Hab یا همان مکان اسکان فضانوردان این فیلم، جایی است که واتنی بیشتر وقت خودش را در آن می‌گذارند. هرچند که جلگه‌ی Acidalia Planitia یک مکان بسیار مسطح است،‌ ولی در این‌جا می‌توانیم یک دهانه‌ی برخوردی بزرگ ببینیم

1-mars-3

در سیاره مریخ، واتنی هیچ نوع فناوری برای ارتباط برقرار کردن با زمین ندارد؛ اما واتنی متوجه می‌شود که یک کاوشگر قدیمی ناسا به نام پتفایندر در نزدیکی او و در منطقه‌ای به نام Ares Vallis قرار گرفته است. در این تصویر مشخص شده که واتنی از چه مسیری خودش را به کاوشگر می‌رساند.

منطقه Ares Vallis یک کانال مخصوص در مریخ به حساب می‌آید که یکی از مکان‌های معروف این سیاره است. با این کانال به راحتی می‌توان مسیرهای مختلف را پیدا کرد. روزگاری در این کانال سیل‌های مصیبت‌باری جاری می‌شده است.

منطقه‌ی Ares Vallis یک بستر قدیمی رودخانه به حساب می‌آید که میلیاردها سال پیش آب مایع در آن جریان داشته است

اگر بخواهید همانند شخصیت واتنی از مسیر کانال Ares Vallis عبور کنید، باید از مسیرهایی بسیار سخت بگذرید. مسیرهایی که از سنگ‌های بسیار بزرگ تشکیل شده‌اند. تصویری که مشاهده می‌کنید مربوط به همین قسمت از سیاره مریخ می‌شود که در سال 1997 گرفته شده است.

اگر بخواهید همانند شخصیت واتنی از مسیر کانال Ares Vallis عبور کنید، باید از مسیرهایی بسیار سخت بگذرید. مسیرهایی که از سنگ‌های بسیار بزرگ تشکیل شده‌اند. تصویری که مشاهده می‌کنید را مریخ‌نورد پتفایندر در سال ۱۹۹۷ از این منطقه گرفته است

پس از اینکه واتنی به Hab باز می‌گردد موفق می‌شود که به وسیله کاوشگر با NASA ارتباط برقرار کند. او متوجه می‌شود که سایر اعضای تیم برای پیدا کردنش به سیاره مریخ بازگشته‌اند. البته آن‌ها نمی‌توانند در منطقه‌ای که واتنی حضور دارد، فرود بیایند و به همین او باید 2000 مایل پیاده به سمت مکانی برود که آن‌ها بتوانند روی آن فرود بیایند. مکانی که واتنی روی آن قرار دارد، یک محیط سنگی است. اولین جایی که او در این مسیر توقف می‌کند، Mawrth Vallis نام دارد که در این عکس به آن اشاره شده است.

پس از اینکه واتنی به Hab باز می‌گردد موفق می‌شود که به وسیله‌ی تجهیزات مخابراتی مریخ‌نورد پتفایندر با زمین ارتباط برقرار کند. او متوجه می‌شود که سایر اعضای تیم برای نجات او در راه بازگشت به مریخ هستند. البته آن‌ها نمی‌توانند در منطقه‌ای که واتنی حضور دارد، فرود بیایند و به همین او باید ۲۰۰۰ مایل پیاده به سمت مکانی که آن‌ها می‌توانند فرود بیایند حرکت کند. مکانی که واتنی روی آن قرار دارد، یک محیط سنگی است. اولین جایی که او در این مسیر توقف می‌کند، Mawrth Vallis نام دارد که در این عکس به آن اشاره شده است.

منطقه Mawrth Vallis یکی از قدیمی‌ترین دره‌های موجود در سیاره مریخ است که حاوی نوعی خاص از خاک رس می‌شود که آب در آن نفوذ کرده است. به همین دلیل احتمال دارد که آب مایع در زیر خاک رس این منطقه وجود داشته باشد. در تصویر زیر شن‌هایی را مشاهده می‌کنید که به شکلی عجیب شکل گرفته‌اند و در زیر دهانه‌های این منطقه که از خاک رس تشکیل شده، قرار گرفته‌اند.

منطقه Mawrth Vallis یکی از قدیمی‌ترین دره‌های موجود در سیاره مریخ است و نوعی خاص از خاک رس دارد. احتمال دارد که آب مایع در زیر خاک رس این منطقه وجود داشته باشد. در این تصویر شن‌هایی را مشاهده می‌کنید که به شکلی عجیب قرار گرفته‌اند.

به دلیل وجود خاک رس در منطقه Mawrth Vallis ، سازمان NASA تصمیم گرفته بود که در سال 2011 کاوشگر کنجکاوی را در این منطقه فرود بیاورد، اما در لحظات پایانی این کار انجام نشد و این کاوشگر در منطقه‌ای به نام Gale Carter فرود آمد. متریال‌های ارگانیک باعث می‌شود که آب در خاک رس این منطقه تزریق شود. به همین دلیل بسیاری از دانشمندان علاقه‌دارند که این روی منطقه تحقیق کنند. تصویر بالا بخش‌های شنی این منطقه را به نمایش در می‌آورد.

به دلیل وجود خاک رس در منطقه Mawrth Vallis ، سازمان ناسا تصمیم گرفته بود که در سال ۲۰۱۱ کاوشگر کنجکاوی را در این منطقه فرود بیاورد، اما در لحظات پایانی این کار انجام نشد و این کاوشگر در منطقه‌ای به نام Gale Carter فرود آمد. مواد ارگانیک باعث می‌شود که آب در خاک رس این منطقه نفوذ کند. به همین دلیل بسیاری از دانشمندان علاقه‌دارند که روی این منطقه تحقیق کنند. این تصویر بخش‌های شنی این منطقه را به نمایش در می‌آورد.

شخصیت فیلم بعد از عبور از Mawrth Vallis به قسمتی به نام دهانه Marth می‌رسد. این دهانه یکی از هزاران دهانه‌ای است که بر اثر برخورد لایه‌های درونی سیاره مریخ به وجود آمده‌اند. این دهانه 61 مایل طول دارد و نام آن از روی دانشمند آلمانی که Alber Marth نام داشت، برداشته شده است. این دانشمند در قرن 19 میلادی زندگی می‌کرده است.

شخصیت فیلم بعد از عبور از Mawrth Vallis به قسمتی به نام دهانه Marth می‌رسد. این دهانه یکی از هزاران دهانه‌ای است که بر اثر برخورد لایه‌های درونی سیاره مریخ به وجود آمده‌اند. این دهانه ۶۱ مایل طول دارد و نام آن از روی دانشمند آلمانی که Alber Marth نام داشت، برداشته شده است. این دانشمند در قرن ۱۹ میلادی زندگی می‌کرده است.

دهانه Marth در منطقه بسیار بزرگی به نام Arabia Terra قرار دارد که یکی منطقه‌های بزرگ خاکی و غبار آلود مریخ به حساب می‌آید. این منطقه 2800 مایل وسعت دارد. در این عکس می‌توانید میزان گرد و خاک این منطقه را مشاهده کنید.

دهانه Marth در منطقه بسیار بزرگی به نام Arabia Terra قرار دارد که یکی از منطقه‌های بزرگ خاکی و غبار آلود مریخ به حساب می‌آید. این منطقه ۲۸۰۰ مایل وسعت دارد. در این عکس می‌توانید میزان گرد و خاک این منطقه را مشاهده کنید.

به دلیل خاکی بودن منطقه Arabia Terra سطح این سیاره بسیار صاف است. به همین دلیل می‌توان کوچک‌ترین برخوردها روی سطح آن را مشاهده کرد. شخصیت واتنی باید از این منطقه عبور می‌کرد؛ اما وقوع طوفان شن در آن باعث شد که او مسیرش را به سمت Terra Meridiana تغییر دهد.

به دلیل خاکی بودن منطقه Arabia Terra سطح آن بسیار صاف است. به همین دلیل می‌توان کوچک‌ترین برخوردهای شهاب سنگی روی سطح آن را مشاهده کرد. واتنی باید از این منطقه عبور می‌کرد؛ اما وقوع طوفان شن در آن باعث شد که او مسیرش را به سمت Terra Meridiana تغییر دهد.

این عکس، تنها تصویر مربوط به منطقه Terra Meridiana می‌شود که واتنی برای فرار از طوفان شن وارد آن می‌شود. در این منطقه یکی از قدیمی‌ترین دره‌های سیاره مریخ قرار گرفته که Samara Vallis نام دارد.

این عکس، تنها تصویر مربوط به منطقه Terra Meridiana می‌شود که واتنی برای فرار از طوفان شن وارد آن می‌شود. در این منطقه یکی از قدیمی‌ترین دره‌های سیاره مریخ قرار گرفته که Samara Vallis نام دارد.

واتنی برای اینکه با طوفان روبه‌رو نشود به مکانی در جنوب جایی که در ابتدا قصد رفتن به آن را داشت می‌رسد؛ اما این موضوع باعث نشد که از رفتن به دره Schiaparelli خودداری کند. این عکس مسیر حرکت واتنی را نمایش می‌دهد.

به دهانه Schiaparelli خوش آمدید. دره‌ای که به شکل یک دایره بسیار بزرگ در مرکز عکس به نمایش درآمده است. عکس زیر از درکنار هم قرار گرفتن 100 تصویر مختلف به وجود آمده است. عکس‌هایی که توسط سفینه‌های ویجر 1 و ویجر 2 گرفته شده بودند. طول این دهانه 286 مایل است. اندازه این دهانه دو برابر بیشتر از بزرگ‌ترین دهانه موجود در کره زمین است که Vredefort نام دارد.

به دهانه Schiaparelli خوش آمدید. دهانه‌ای که به شکل یک دایره بسیار بزرگ در مرکز عکس به نمایش درآمده است. عکس زیر از درکنار هم قرار گرفتن ۱۰۰ تصویر مختلف از فضاپیماهای وویجر به وجود آمده است. اندازه این دهانه دو برابر بیشتر از بزرگ‌ترین دهانه موجود در کره زمین است و Vredefort نام دارد.

دهانه Schiaparelli از ترکیب چند دهانه کوچک‌تر به وجود آمده است. چگونگی شکل گرفتن این دهانه هنوز مشخص نیست.

دهانه Schiaparelli از ترکیب چند دهانه کوچک‌تر به وجود آمده است. چگونگی شکل گرفتن این دهانه هنوز مشخص نیست.

کف دهانه Schiaparelli از شن پوشیده است. شن‌هایی که در این تصویر به رنگ آبی تیره نمایش داده شده‌اند. به‌مرور زمان باد لایه‌های نازک این قسمت را حرکت داده و سنگ بستر این منطقه به نمایش درآمده است.

کف دهانه Schiaparelli از شن پوشیده است. شن‌هایی که در این تصویر به رنگ آبی تیره نمایش داده شده‌اند. به‌مرور زمان باد لایه‌های نازک این قسمت را حرکت داده و در نتیجه سنگ بستر این منطقه نمایان شده است.

این تصویر مربوط به کل مسیری می‌شود که واتنی آن را طی کرده است. سفری 2000 مایلی روی سیاره مریخ که از خانه‌ای که Hab نام داشت شروع می‌شود و به دهانه Schiaparelli خاتمه پیدا می‌کند. سفر واتنی 57روز طول کشید؛ اما آیا او از این سیاره جان سالم به درمی‌برد؟ برای فهمیدن این سوال بهتر است کتاب را بخوانید یا فیلمی که تا مدتی دیگر اکران می‌شود را مشاهده کنید.

این تصویر مربوط به کل مسیری می‌شود که واتنی آن را طی کرده است. سفری ۲۰۰۰ مایلی روی سیاره مریخ که از اقامت‌گاهی که Hab نام داشت شروع می‌شود و به دهانه Schiaparelli خاتمه پیدا می‌کند. سفر واتنی ۵۷ روز طول کشید؛ اما آیا او از این سیاره جان سالم به درمی‌برد؟ برای فهمیدن این سوال بهتر است کتاب را بخوانید یا فیلمی که تا مدتی دیگر اکران می‌شود را مشاهده کنید.

منبع: Business Insider

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه