مسلمانان به کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی دعوت شدند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

علمای مذهبی کشورهای اسلامی در بیانیه‌ای از ۱.۶ میلیارد مسلمان در دنیا درخواست کرده‌اند که در راستای حذف سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۵۰ میلادی فعالیت کنند.

رهبران جهان اسلام، مسلمانان دنیا را به استفاده از سوخت‌های تجدید پذیر دعوت کرده‌اند. آن‌ها بیانیه‌ای صادر کرده‌اند که مخاطب‌های اصلی آن، کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس هستند.

«مفتی»‌های بزرگ لبنان و اوگاندا به همراه مدرسین بزرگ دنیای اسلام و محققین بیست کشور مختلف، با گردهم‌آیی در استانبول بیانیه‌ی خود را صادر کردند. در این بیانیه، از قدرت‌های مختلف سیاسی درخواست شده است تا برنامه‌های‌شان را با جدیت دنبال کنند. این بیانیه بیشتر کشورهایی که نفت تولید می‌کنند و قدرت مالی زیادی دارند، مثل کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس را خطاب قرار داده است.

در این بیانیه آمده که باید در کنفرانس اقلیمی پاریس که در آذر برگزار می‌شود، حتما اهدافی برای کم کردن تولید کربن و نصب سیستم‌هایی برای بررسی آن‌ها معین شود. این بیانیه هم‌چنین از کشورهای مرفه می‌خواهد که کمک‌های فنی و مالی زیادی برای کشورهای فقیرتر در نظر بگیرند.

مراکش تنها کشوری در منطقه‌ی خاورمیانه است که تا به امروز برنامه‌های خود را برای کم کردن تولید کربن و استفاده از سوخت‌های فسیلی به گردهمایی پاریس ارسال کرده است.

بیانیه‌ی استانبول چهره‌های مطرح دین اسلام را از بوسنی گرفته تا کشور اندونزی شامل می‌شود. شرکت‌های بزرگ، رهبران سیاسی و تمام مردم در این بیانیه به کمک دعوت شده‌اند. این بیانیه می‌گوید: “خطر تمام شدن زندگی روی سیاره‌مان وجود دارد. امکان جلوگیری از سرعت بالای تغییر هم اقلیم نیست. امکان دارد تعادل زمین به زودی به هم بریزد.”

Islam_Symponuim

بیانیه به‌شدت احساسی است و خود نویسندگان آن هم این موضوع را قبول دارند. آن‌ها می‌خواهند با برانگیختن احساسات مسلمانان، آن‌ها را با خود همراه کنند: “نسل‌های آینده درباره‌ی ما و از اینکه سیاره‌ای نابود شده برای‌شان گذاشته‌ایم چه خواهند گفت؟ چگونه با خدا روبرو خواهیم شد؟”

برخلاف ادیانی مثل مسیحیت، دین اسلام مرکزیت دینی ندارد و بیانیه‌ها و دستورات را رهبران مختلف و با دیدگاه‌های متفاوت اعلام می‌کنند.

منبع: Guardian



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما