نقد و بررسی iOS 9

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه

سیستم عامل iOS 9 دیدگاه اپل در زمینه سیستم عامل‌های مخصوص تلفن‌های همراه و تبلت‌ها را به نمایش درآورده است. سیستم عاملی که به نظر اپل آینده دستگاه‌های موبایل را نشان می‌دهد. نسخه جدید سیستم عامل iOS چند ویژگی جدید و تغییر را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. میزان مصرف باتری بهبود پیدا کرده و حالتی به نام Low Power برای آن در نظر گرفته شده که می‌تواند مصرف باتری دستگاه را در زمانی که میزان باتری کم است، به حداقل برساند. به دستیار صوتی سیری ویژگی‌های جدید اضافه شده و در برنامه Notes هم تغییراتی به وجود آمده که باعث می‌شود کاربران بتوانند کارهای بیشتری به وسیله آن انجام دهند. همچنین اپل سعی کرده که کاربرد برنامه‌های News و Maps را افزایش دهد تا افراد بیشتری از آن‌ها استفاده کنند.

اگر شما از جمله افرادی هستید که یکی از محصولات اپل مانند آیفون و آیپد را در اختیار دارید، حتما ویژگی‌های جدید iOS 9 شما را هیجان‌زده می‌کند. این سیستم عامل جدید برای گوشی‌های آیفون ۴s به بعد، آیپد ۲ به بعد، آیپد مینی به بعد و نسل پنجم و ششم آیپاد تاچ عرضه شده است. پس اگر این دستگاه‌ها را در اختیار دارید، هم اکنون می‌توانید این سیستم عامل را روی آن‌ها نصب کنید. برای دریافت iOS 9‌ کافی است وارد قسمت Settings گوشی خود شوید یا باید گوشی را به برنامه آیتونز متصل کنید.

باید به این موضوع اشاره کنیم که سیستم‌هایی که بیشترین استفاده را از قابلیت‌های جدید iOS 9 می‌برند، آیپد ایر ۲، آیپد مینی ۴ و آیپد پرو هستند. سیستم عامل iOS 9 باعث شده که این تبلت‌ها به یک محصول اداری بسیار خوب تبدیل شوند. با کمک این سیستم عامل می‌توان دو برنامه را به شکل همزمان و در کنار هم روی آیپدهای مختلف اجرا کرد. قابلیتی که Split View نام دارد. با این ویژگی می‌توانید در نیمی از صفحه یک فایل ویدیویی اجرا کنید و در نیمه دیگر می‌توانید با افراد مختلف تماس تصویری برقرار کنید. همچنین iOS 9 باعث شده که صفحه کلید مجازی به شکل بهتری روی آیپدهای مختلف به نمایش در بیاید.

apple-ios9-9-2

سیری و جستوجوی باهوش‌تر

دستیار صوتی اپل به سرعت کارهای مختلف را یاد می‌گیرد. او به تمام کارهایی که با گوشی انجام می‌دهید، نظارت می‌کند و به همین دلیل به سرعت به سوال کاربران پاسخ می‌دهد. به طور مثال می‌توانید از او سوال کنید عکسی که در شهر اوکلند گرفته‌اید را به نمایش در بیاورد. سیری به سرعت تمام عکس‌هایی که در اوکلند گرفته‌اید را نشان می‌دهد. حتی می‌توانید به سیری بگویید که عکس‌هایی که در ماه آوریل گرفته‌اید را به نمایش دربیاورد. اگر به دنبال مکان خاصی روی نقشه هستید، می‌توانید از سیری سوال کنید تا مکان مورد نظر را برای شما پیدا کند. سیری می‌تواند برای شما ایمیل بنویسد و آن را برای دوستانتان ارسال کند. این امکان برای سیری به وجود آمده که بتواند یک کار را در زمانی دیگر به کاربر یادآوری کند. حتی سیری می‌تواند در شرایط مختلف برای شما یادداشت برداری کند.

اما اگر از جمله افرادی هستید که نمی‌خواهند با موبایل یا تبلت‌شان صحبت کنند، اپل ویژگی‌های جدیدی را به قسمت جستجوی دستی اضافه کرده است. کاربران در iOS 9 می‌توانند با حرکت دادن صفحه خانه به سمت راست به بخش جستجو دسترسی داشته باشند. این منو در قسمت‌های دیگر هم با حرکت دادن صفحه به سمت پایین ظاهر می‌شود. در این منو به سرعت می‌توانید به لیست مخاطب‌ها، تقویم و کلیدهای میان‌بر برای رفتن به قسمت ارسال پیام یا برقراری تماس دسترسی داشته باشید.

حتی در این منو می‌توانید چیزهای مختلفی را جستجو کنید و موضوعات مربوط به چیزی که جستجو کرده‌اید را مشاهده خواهید کرد. این موضوعات می‌تواند شامل برنامه‌های مختلف، اطلاعاتی از مکانی خاص در نقشه، نوشته‌ای در یکی از نوت‌ها یا حتی یک موسیقی خاص در برنامه Apple Music باشد.

از منوی جستجو می‌توانید به مکانی که دوستانتان قرار دارند هم دسترسی داشته باشید. در این قسمت نام مخاطب‌های شما به نمایش در می‌آید و در زیر اسم آن‌ها نوشته می‌شود که در چه مکانی قرار دارند.

apple-ios9-9-1

منبع جدیدی برای اخبار

همان‌طور که گفتیم شرکت اپل تغییراتی را هم در برنامه News به وجود آورده است. تغییراتی که باعث شده برنامه News شباهت زیادی به نرم‌افزار‌های Flipboard یا Feedly پیدا کند. در این برنامه می‌توانید مشخص کنید که چه گروه از اخبار برای شما به نمایش در بیایند. شما می‌توانید بین خبرها گردش کنید و آن‌ها را با افرادی که در لیست مخاطب‌هایتان قرار دارند، به اشتراک بگذارید. حتی می‌توانید خبرها را علامت‌گذاری کنید تا بعدا بتوانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

البته پس از مدتی با یک بی‌نظمی خاص در این قسمت مواجه می‌شوید. اگر چند سوژه خبری نزدیک به هم را انتخاب کنید، قطعا با خبرهای مشابه زیادی روبه‌رو می‌شوید که باعث سردرگمی می‌شوند. اپل هیچ ویژگی خاصی را برای دسته‌بندی خبرها به وجود نیاورده است. در برنامه‌هایی مانند Feedly کاربر می‌تواند دسته‌های مخصوص خودش را به وجود بیاورد تا خبرهای مختلف در این دسته‌ها نمایش داده شوند.

درحالی که تغییرات زیادی در این برنامه به وجود آمده، هنوز راه زیاد باقی مانده تا این نرم‌افزار به چیزی شبیه به Flipboard یا Feedly تبدیل شود.

apple-ios9-9-3

گردش به وسیله برنامه Maps

برنامه Maps هم با بهبودهایی همراه بوده و اپل بخش‌های جدیدی به آن اضافه کرده تا کاربران بتوانند بهتر از آن استفاده کنند. البته این سرویس از همان زمانی که راه‌اندازی شد، با مشکلات زیادی همراه بود و اپل همچنان سعی می‌کند که این مشکلات را برطرف کند. در iOS 9 کاربران می‌توانند مسیرهای حمل و نقل عمومی را روی نقشه مشاهده کنند. حتی می‌توانند نوع مسیر خودشان را به وسیله اتوبوس، مترو و یا تاکسی انتخاب کنند.

زمانی که نقشه را باز می‌کنید می‌توانید روی ایستگاه قطار، یا ایستگاه اتوبوس تپ کنید تا تمام مسیرها به نمایش در بیایند. به این صورت می‌توانید مسیر حرکت خود را انتخاب کنید. این قابلیت‌ها قبلا در سرویس Google Maps هم دیده شده بود. اپل هنوز راه زیادی دارد تا بتواند گوگل را در این قسمت پشت‌سر بگذارد.

apple-ios9-9-4

یادداشت برداشتن با برنامه Notes

بسیاری از کاربران از برنامه Notes استفاده زیادی نمی‌کنند. کاربران ترجیح می‌دهند در زمانی که مجبور به یادداشت برداری هستند، از نرم‌افزارهایی مانند Evernote یا One Note استفاده کنند. اپل در iOS 9 این نرم‌افزار را تغییر داده تا بتوان با آن کارهای مختلف انجام داد. به طور مثال می‌توان در برنامه Notes نقاشی کشید. در این برنامه می‌توانید لیستی از کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، درست کنید یا حتی در نوشته‌ای که آماده کرده‌اید، عکس قرار دهید. حتی حالت‌های نوشتن مختلف هم برای این قسمت طراحی شده تا بتوانید به نوشته‌های خود سبک خاصی بدهید و آن‌ها را زیباتر کنید.

بزرگ‌ترین ویژگی این قسمت، پشتیبانی از شبکه ابری iCloud است. به راحتی می‌توانید یک فایل را روی گوشی به وجود بیاورید و آن را در فضای ابری ذخیره کنید و در سیستمی دیگر آن را دوباره ویرایش کنید.

apple-ios9-9-5

ویژگی‌های دیگر

اپل تغییرات کوچک دیگری را هم در این سیستم عامل به وجود آورده است. قسمت App Switcher که در آن می‌توانستید بین برنامه‌های مختلف گردش کنید، تغییر کرده و اکنون نشان می‌دهد که چه برنامه ای درحال اجرا است و چه برنامه‌ای قبلا اجرا شده و می‌توانید دوباره به آن دسترسی داشته باشید. با یک لمس ساده می‌توانید به برنامه‌های باز دسترسی داشته باشید و می‌توانید آن‌ها را ببندید.

از دیگر تغییراتی که در iOS 9 مشاهده خواهید کرد، صفحه کلید است. تنها کافی است که دکمه Shift را نگه‌دارید تا تمام حروف به حالت بزرگ در بیایند. با رها کردن Shift هم تمام کلیدها به حالت حروف کوچک برمی‌گردند. این قابلیت شاید ناچیز باشد، اما در زمان وارد کردن رمزهای عبوری که حروف کوچک و بزرگ را شامل می‌شوند، به‌کار می‌آید.

apple-ios9-9-6

آیفون ۶s و آیفون ۶s پلاس

درکنار تمام مواردی که در تا این لحظه به آن‌ها اشاره کردیم، اپل چند ویژگی جالب توجه هم به وجود آورده است. با وارد کردن فشارهای مختلف به صفحه نمایش می‌توانید کارهای گوناگونی انجام دهید. حتی اگر گوشی به وسیله کابل به کامپیوتر متصل نباشد، با گفتن Hey Siri می‌توانید به این دستیار صوتی دسترسی داشته باشید.

اگر گوشی‌های آیفون ۶s و آیفون ۶s پلاس را خریداری کنید، می‌توانید از ویژگی‌های سخت‌افزاری این محصولات مانند لمس سه بعدی (۳D Touch) در سیستم عامل iOS 9 هم استفاده کنید.

apple-ios9-9-7

تجربه iOS 9 روی آیپد

اگر گوشی آیفون خود را به iOS 9 ارتقا دهید، تجربه چندان جدیدی را به‌دست نمی‌آورید و تقریبا با همان عملکرد iOS 8 روبه‌رو می‌شوید. اما این بروزرسانی در آیپدهای مختلف تغییرات زیادی را به همراه آورده است. اگر آیپد خود را به این سیستم عامل ارتقا دهید، میزان کارایی آن را افزایش داده‌اید. سیستم عامل iOS 9 به شکل خاص قابلیت‌های آیپد پرو که در آبان ماه راهی بازار می‌شود را به نمایش در می‌آورد.

اولین تغییری که iOS 9 روی تبلت‌های مختلف به وجود می‌آورد، حالت Slide Over است. اگر به سمت راست آیپد حرکت کنید، به منویی دسترسی خواهید داشت که لیستی از برنامه‌ها را به نمایش در می‌آورد. برنامه‌هایی که به شکل موقت می‌توانید آن‌ها را به نوار ابزار کناری تبلت اضافه کنید. البته این قسمت فعلا تنها به برنامه‌هایی که خود اپل آن‌ها را ساخته مربوط می‌شود. می‌توانید برنامه‌هایی مانند iMessage را در این قسمت قرار دهید تا به سرعت به پیام‌های دریافتی پاسخ دهید. حتی می‌توانید از این بخش به برنامه Notes دسترسی پیدا کنید.

یکی دیگر از تغییرات این بخش حالت تصویر در تصویر برای ویدیو است. می‌توانید یک برنامه را به شکل تمام صفحه اجرا کنید و در کنار آن مرورگر سافاری را هم باز کنید. در این حالت یک آیکون کوچک به نمایش در می‌آید که با فشار دادن آن ویدیو به یک قسمت صفحه حرکت می‌کند و در این حالت می‌توانید از هر دو برنامه به شکل همزمان استفاده کنید. حتی می‌توانید تصویر ویدیو را جابه‌جا کنید و آن را در مکان مناسبی قرار دهید تا بتوانید با برنامه‌های دیگر کار کنید.

apple-ios9-9-8

در صفحه کلید هم تغییرات کوچکی به وجود آمده که باعث می‌شود بتوانید متن‌های بزرگ را به سرعت ویرایش کنید. درحالی که تایپ می‌کنید، می‌توانید دو انگشت خود را روی صفحه کلید مجازی نگه‌دارید و در این حالت صفحه کلید ناپدید می‌شود. سپس می‌توانید انگشت خود را روی ترک‌پد حرکت دهید تا مکان‌نما به محل که می‌خواهید حرکت کند.

قابلیت‌های چند وظیفه‌ای (Multitasking) در آیپد ایر ۲ به شکل بسیار خوبی به وسیله iOS 9 اجرا می‌شوند. می‌توانید یکی از برنامه‌های خود اپل مانند سافاری، Notes یا Maps را اجرا کنید و آن‌ها را به قسمت Slide Over انتقال دهید. می‌توانید کاری کنید که این برنامه‌ها تا زمانی که صفحه نمایش به دو قسمت تقسیم شده در Slide Over قرار داشته باشند. در این حالت می‌توانید سافاری را در یک نیمه و برنامه Notes را در نیمه دیگر صفحه نمایش باز کنید.

البته این ویژگی قبلا در محصولات سامسونگ قرار گرفته بود. حالت بسیار پیشرفته آن هم در تبلت‌های سرفیس ۳ یا سرفیس پرو ۳ شرکت مایکروسافت قرار داشت.

این قابلیت جدید باعث شده که آیپد ایر ۲ کاربرد بیشتری پیدا کند. اینکه می‌توانید دو برنامه را به شکل همزمان اجرا کنید، بسیار خوب است. البته در صفحه نمایش ۹.۷ اینچی آپیدهای مختلف، برنامه‌ها در حالت اجرای همزمان در اندازه خوبی نمایش داده نمی‌شوند. به همین دلیل آیپد پرو بهترین گزینه برای این قسمت است. در آیپد پرو برنامه‌ها در اندازه مناسبی در کنار هم اجرا می‌شوند و به شکل بهتری می‌توان با آن‌ها کار کرد. آیپد پرو می‌تواند دو برنامه را در اندازه کامل در کنار یکدیگر اجرا کنند.

apple-ios9-9-9

عملکرد

سیستم عامل iOS 9 در میزان مصرف باتری محصولات مختلف هم تاثیرگذار بوده است. در آزمایش‌هایی که روی آیپد ایر ۲، آیفون ۶ و نسل ششم آیپاد تاچ صورت گرفته، نتایج مختلفی به‌دست آمده است. در این نتایج مشخص شده که iOS 9 باتری کمتری نسبت به iOS 8 مصرف می‌کند و حتی باعث شده که دستگاه عمل‌کرد بسیار بهتری داشته باشد. در ادامه می‌توانید نتایج این آزمایش‌ها را مشاهده کنید.

3DMark

Geekbench_3

در این امتیازات مشخص شد که دستگاه‌هایی که روی آن‌ها iOS 9 نصب شده، عملکرد بهتری داشته‌اند. این آمار در آیپد ایر ۲ بهتر بوده و نشان داده که این تبلت بهتر می‌تواند برنامه‌ها را به صورت همزمان اجرا کند.

میزان مصرف باتری

اپل گفته است iOS 9 باعث می‌شود که کاربران یک ساعت بیشتر بتوانند با تبلت یا آیفون خودشان کار کنند. البته میزان مصرف باتری در شرایط مختلف متفاوت است، اما در تست‌های انجام شده iOS 9 کمی کمتر از یک ساعت به کاربران شارژ بیشتر می‌دهد. در iOS 9 بدون اینکه تغییری در رفتار استفاده خودتان از گوشی یا تبلت به وجود بیاورید، می‌توانید از شارژ بیشتر بهرمند شوید.

البته در زمان فیلم دیدن میزان باتری مصرفی تفاوت چندانی با iOS 8.4.1 و یا نسخه‌های آزمایشی iOS 9 ندارد.

اپل ویژگی جدیدی را در این سیستم عامل به وجود آورده که باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌شود. این حالت که Low Power Mode نام دارد، باعث می‌شود که سخت‌افزار گوشی از انرژی کمتری استفاده کند. این قابلیت مانند Battery Saver در گوشی‌های اندروید است. با فعال کردن این قابلیت، بسیاری از ویژگی‌های گرافیکی غیرفعال می‌شوند. برنامه‌هایی که در پس‌زمینه کار می‌کردند هم غیرفعال می‌شوند و تنها می‌توانید به ایمیل‌ها و برخی برنامه‌های مهم دسترسی داشته باشید.

درحالی که اپل گفته این قابلیت ۱ ساعت شارژ بیشتر به همراه می‌آورد، این میزان در بررسی‌های انجام شده به زحمت به ۴۵ تا ۵۰ دقیقه می‌رسد. اپل امکانی را فراهم کرده که به وسیله آن زمانی که شارژ گوشی کامل می‌شود، قابلیت Low Power غیرفعال خواهد شد.

apple-ios9-9-10

نتیجه‌گیری
اگر شما هم از آیفون، آیپد، آیپاد تاچ و آیپد مینی استفاده می‌کنید، می‌توانید با iOS 9 از باتری بیشتری برخوردار باشید. تغییرات صورت گرفته در صفحه کلید هم باعث شده که از این محصولات بتوان بهتر استفاده کرد. سیری همیشه به حرف کاربر گوش می‌کند و در هر زمان می‌توانید از کمک او استفاده کنید. اما باید به این موضوع اشاره کنیم که iOS 9 آن سیستم عامل انقلابی نیست که انتظار داشتیم. ویژگی‌های خوب این سیستم عامل بیشتر برای افرادی است که از آیپد استفاده می‌کنند. همچنین بسیاری از این ویژگی‌ها در سیستم عامل‌های دیگر هم وجود داشت.

نکات مثبت: سیستم عامل iOS 9 باعث شده که دستگاه‌هایی مانند آیپد ایر ۲ پتانسیل بیشتری برای انجام دادن کارهای اداری پیدا کنند. همچنین حالت Low Power هم باعث شده که بتوان از دستگاه بیشتر استفاده کرد.

نکات منفی: بهترین حالت کار اداری تنها روی آیپد ایر ۲ به بعد به وجود می‌آید. تغییراتی که این سیستم عامل در تلفن‌های همراه به وجود آورده، زیاد نیستند و تحول بزرگی نسبت به iOS 8 به حساب نمی‌آیند. برنامه‌های News و Maps همچنان مشکلات زیادی دارند و نمی‌توانند جایگزین برنامه‌های دیگر بشوند.

نتیجه‌گیری نهایی: اگر از دستگاه‌هایی که از سیستم عامل iOS 9 پشتیبانی می‌کنند، استفاده می‌کنید، بد نیست که آیپد یا آیفون خود را به این نسخه به‌روزرسانی کنید. میزان باتری بیشتر و بهبود قسمت چند وظیفه‌ای روی آیپدها از ویژگی‌های خوب آن به حساب می‌آیند.

منبع: Cnet

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar آاگ

    خیلی خیلی ممنون

  2. Avatar abolfazl

    کاش یه کمی بیشتر بررسی می کردید و مشاهده می کردید که جز آیفون ۶ اس و نسخه پلاس، بقیه دیوایس هایی که به آی او اس ۹ و حتی ۹.۲ آپدیت شدن مشکل دارن مشکلایی مثل هنگ یا لگ که به هیچ وجه تو iOS 8 وجود نداشت. از آیفون ۶ و ۵ اس و ۵ گرفته تا آیپد ایر ۲ و ایر و … این لگ مخصوصا تو قسمت اسپاتلایت سرچ جدید خیلی اذیتم میکرد. واسه همین بعد از آپدیت مجبور شدم گوشیمو فروختم از جایی که هیچ کدوم از آیفون های الان جز ۶ اس محیط بدون لگی نداره و با بقیه گوشیا ام نمیتونم کنار بیام فقط تصمیمم رو ۶ اس. ولی خب فعلا قیمتش خیلی بالاست.

  3. Avatar Amin

    میخواستم ببینم اگه روی iPad air 2, iOS 9 نصب شه هیچ مشکلی از نظر کاهش سرعت و باگ و لگ براش پیش نمیاد ؟!؟!
    راستی عملکرد iOS روی air 2 بهتره یا mini 4 لطفا جواب بدید ممنون .

  4. Avatar مهدی رضایی

    عرض ادب و احترام
    واقعا ویژگی های خوبی اضافه شده و واقعا بیشترین تاثیر روی آیپد ایر ۲ بوده
    با تشکر از نشر این موضوع
    موفق باشید

  5. Avatar بیمه آسیا

    ممنون
    الان مشکلی نداره من اپدیت کنم

  6. Avatar hossein

    پیشنهاد میکنم مقاله ” جهان در دوراهی استثمار و تکنولوژی” را بخوانید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه