دانشمندان MIT الگوریتم درک و شهود انسانی را کشف کرده‌اند

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

پژوهش‌گران دانشگاه MIT احتمالا به‌زودی انسان را به‌طور کلی با کامپیوتر جایگزین خواهند کرد؛ آن‌ها توانسته‌اند الگوریتمی برای «درک و شهود انسانی» (Human Intuition) پیدا کنند. محققان MIT توانسته‌اند سیستمی بسازند که قدرت و سرعت تحلیل‌اش از انسان بسیار بیشتر است.

سیستم دانشگاه MIT توانسته از انسان بهتر و سریع‌تر تحلیل‌ها را انجام دهد.

آن‌ها سیستم پردازش داده‌ای‌شان را در مقابل الگوهایی که از آن‌ها برای پیش‌بینی نتایج استفاده می‌شود قرار دادند. این الگوها را هم به کمک ۹۰۶ انسان آزمایش کردند. اصولا انتخاب داده‌ای که باید تحلیل شود و گرفتن نتیجه در آزمایش، نیازمند شهود انسانی است. اما سیستم محققان دانشگاه MIT توانست از ۶۱۵ انسان بهتر و سریع‌تر تحلیل‌ها را انجام دهد.

در واقع، از بین سه تحلیلی که کامپیوتر Data Science Machine دانشگاه MIT انجام داده، دو تحلیل از ۹۴ تا ۹۶ درصد به دقت تحلیل‌های کامل انسانی بود. تحلیل سوم هم ۸۷ درصد دقت داشت. با این حال، در حالی که تیم‌های انسانی برای ارایه‌ی جواب‌شان ماه‌ها طول داده بودند، کامپیوتر MIT تنها ۲ تا حداکثر ۱۲ ساعت زمان لازم دارد.

«مکس کانتر»، از محققان MIT درباره‌ی سیستم جدیدشان گفته است: “ما Data Science Machine را به عنوان وسیله‌ای برای همراهی هوش انسان می‌بینیم.”

کانتر ادامه می‌دهد: “اطلاعات زیادی هستند که می‌توانیم تحلیل‌شان کنیم، اما کامپیوتر ما فعلا سر جای‌اش بیکار نشسته است. باید به دنبال ایده‌ای باشیم تا حداقل توسط آن کاری را شروع کنیم.”

پایگاه‌های داده معمولا داده‌ها را در دسته‌های مختلف طبقه‌بندی و رابطه‌ی بین آن‌ها را توسط شناسه‌های عددی شناسایی می‌کند. کامپیوتر Data Science Machine این روابط را بررسی می‌کند و با استفاده از آن‌ها، نتیجه‌ی خود را شکل می‌دهد.

این کامپیوتر می تواند برای بررسی داده‌های بزرگ و زیاد مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:‌ Science World Report

دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. محمدرضا

    من چند سالی روی هوش مصنوعی کار کردم ، رایانه هیچ نوآوری و فهم جدید نمی تونه داشته باشه و فقط از الگوریتم هایی که انسان ها براش تعریف کرده باشن تبعیت میکنه البته با سرعت بالا . تصور این که روزی رایانه جای انسان رو پر کنه غیر ممکن و محال است. برای فهم جریان درک و شهود انسانی بهتره کتاب های معرفت نفس رو بخونید ، نه این مقاله هایی که میگن چون رایانه چند تا محاسبه ی ریاضی رو سریع تر از انسان انجام داده پس روزی شهود یارانه های جایگزین شهود عرفا خواهد شد !

    1. امیرحسین

      اتفاقا نکته جالبی رو اشاره می کنید . اگر هوش مصنوعی در آینده موفق بشه شهود و خود آگاهی رو بازسازی و شبیه سازی کنه ، خیلی از مشکلات فلسفی و عرفانی ما هم حل و به راه حل نزدیک میشه . چون الان دو نظریه در مورد درک و خودآگاهی انسان در علم مطرحه . یکی اینکه ناحیه ای مشخص در مغز این مسئولین رو به عهده داره ، دوم اینکه مجموعه فعالیت یکپارچه مغز باعث احساس خودآگاهی انسان میشه . به عبارتی مغز سخت افزار هستش و ذهن و خودآگاهی نرم افزار . در آینده هم ممکنه روبات ها سخت افزار باشند و برنامه های هوش مصنوعی مثل ذهن ما براشون خودآگاهی و شهود فراهم کنند .

  2. مصطفی

    خیلی نباید از شنیدن این خبر خوشحال بود چون همانطور که بسیاری از صاحب نظران گفتند پیشرفت بیش از حد هوش مصنوعی برای بشر بسیار خطرناک خواهد بود.

  3. یاسر

    میشهبیشتر توضیح بدین که چه نوعی از داده ها تحلیل شدند. مثلا اثبات یه مسئله هندسی بود و یا به عنوان مثال تحلیل یه مسئله اجتماعی و قضاوت در مورد اون؟

  4. فرزاد شریف زاده

    خبر بسیار مهم و جالبی هست و اتفاقی بسیار با اهمیت. حیف که توضیحات و اطلاعات بسیار کمه و دقیقا مشخص نیست روی چه نوع پایگاه داده ای و چه دست روابطی این آزمایش ها انجام شده و ..
    البته با سر زدن به منبع اصلی خبر هم اطلاعات بیشتری پیدا نمی کنیم و در همین حد توضیح داده شده. امیدوارم به زودی خود MIT اطلاعات بیشتری از این آزمایش و نحوه پردازش اطلاعاتش در اختیار عموم بزاره.
    برای سالهاست که بزرگترین چالش علم پردازش اطلاعات و هوش مصنوعی امکان تحلیل و درک شهودی داده ها می باشد. از درک و فهم مکالمه و زبان طبیعی گرفته تا یادگیری ماشین و تصمیم گیری هوشمند، بخش بزرگی از علم ریاضی و کامپیوتر نوین تلاشش در جهت دست یافتن به شیوه های درک و تحلیل و یادگیری انسانی می باشد.کامپیوترها و سیستم ها تا به امروز فقط قادر به ارائه گزارشات آماری با توجه به داده های ذخیره شده در آنها بوده، اما امکان تحلیل شهودی کاری تماما انسانی است که با توجه به نتایج حاصله از این گزارشات نهایتا منجر به نتیجه گیریهای مشخص می شه. البته پیشرفت هایی در علم پیش بینی وضعیت بورس، بازار، آب و هوا، فرایندهای شیمیایی و غیره که البته اغلب نیازمند ابر رایانه های بسیار قدرتمند هستند انجام شده، اما این خبر گامی جدید در این عرصه هست و انسان رو یک قدم به روزی که ماشین هایی به هوشمندی (یا حتی هوشمندتر) از انسان داشته باشیم نزدیکتر میکنه.
    البته در همین نکته ترس و نگرانی فراوانی هم نهفته است. همین که ماشین تونسه در آزمایش ها از بیش از ۶۰۰ نفر از انسانها (بیش از دو-سوم یا بیش از ۶۰ درصد)، سریعتر و صحیح تر به کشف شهودی و درک داده ها دست بزنه خود گویای این هست که در آینده ماشین ها از ما سریعتر و بهتر فکر می کنند، نتیجه گیری میکنند و تصمیم می گیرن!!!
    چندی پیش هم خبر مشابهی انتشار یافته بود که کامپیوتر در تست هندسه جبری که یک تست ریاضی معمول برای دانشجویان هست امتیازی در حد ۷۰ درصد از دانشجویان متوسط کسب کرده بود. جالب اینکه جواب به سوالات هندسی مانند بکارگیری فرمولهای مشخص نیست و کاملا نیازمند درک و تحلیل سوالات داره و کامپیوتر کاملا به انسان در پاسخ به این پرسش ها نزدیک شده بود نمره قبولی گرفته بود.
    ممنون از آقای میرزایی با این خبر داغ و مهم

  5. bijan

    خیلی هم عالی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه