کشف گونه‌ی جدیدی پستاندار که از انقراض دایناسورها جان سالم بدر برده است

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دانشمندان گونه‌ای جدید از یک پستاندار باستانی پیدا کرده‌اند که از حادثه‌ی انقراض دایناسورها جان سالم بدر برده است.

این پستاندار جثه‌ای بزرگ داشته و شبیه به جوندگان امروزی بوده است. کشف آن می‌تواند به دانشمندان اطلاعاتی از اینکه چطور پس از انقراض دایناسورها، پستانداران توانستند به سرعت در زمین گسترش پیدا کنند، بدهد. نام این پستاندار، Kimbetopsalis simmonsae گذاشته شده و با ظاهری شبیه به سگ آبی، گیاه‌خوار بوده است. خبر این کشف، در ژورنال جانورشناسی انجمن لینه منتشر شده است.

دکتر «استیون بروسات» (Stephen Brusatte) از دانشگاه ادینبورگ، سرگروه این پژوهش است و درباره‌ی اینکه چگونه یکی از دانشجویانش به نام «کاریسا ریموند» (Carissa Raymond)، توانسته فسیل این پستاندار را در نیومکزیکوی آمریکا پیدا کند، توضیح می‌دهد. او می‌گوید: «ما خیلی سریع فهمیدیم که این یک گونه‌ی جدید پستاندار است و کسی تا به حال آن را ندیده.» پژوهشگران، نخست متوجه دندان‌های خاص این حیوان شدند که مختص گیاه‌خواری بود.

ساختار پیچیده‌ی دندان‌های این حیوان گیاه‌خوار، خیلی عالی به شکل فسیل حفظ شده است

ساختار پیچیده‌ی دندان‌های این حیوان گیاه‌خوار، خیلی عالی به شکل فسیل حفظ شده است

این گروه از پستانداران که اکنون منقرض شده‌اند، با نام «چندتکمیزه‌ایان» (Multituberculates) شناخته می‌شوند و در زمان دایناسورها می‌زیستند. آن‌ها در کل دوران ژوراسیک و بیش از ۱۰۰ میلیون سال زندگی می‌کردند، تا بالاخره از بین رفتند و  جوندگان جانشین آن‌ها شدند. دکتر بروسات می‌گوید: «زمانی که این حیوانات در کنار دایناسورها زندگی می‌کردند، جثه‌ی کوچکی داشتند. ولی وقتی شهاب‌سنگی که منجر به انقراض دایناسورها شد، به زمین برخورد کرد، کم‌کم جثه‌ی پستانداران هم بزرگ شد. بدین ترتیب بود که دوران فرمانروایی پستانداران روی زمین شروع شد و وضعیتی که اکنون می‌بینیم بوجود آمد.»

او ادامه می‌دهد: «البته که در حادثه‌ی برخورد شهاب‌سنگ، خیلی از پستانداران هم منقرض شدند؛ ولی این گونه توانست زنده بماند و از مخفیگاه بیرون بیاید. به نظر می‌رسد که آن‌ها فقط منتظر یک فرصت تاریخی بودند.»

منبع: BBC

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه