گرگ‌ها در آسیای مرکزی اهلی و تبدیل به سگ شدند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سگ اهلی

براساس یکی از جامع‌ترین تحقیقات ژنتیکی که انجام شده، مبدا پیدایش سگ‌، آسیای مرکزی بوده است. 

“تعیین مکان پیدایش سگ‌ها زمینه‌ی تحقیقات بیشتری را فراهم می‌کند.”

سگ‌ها یکی متنوع‌ترین جانوران در سیاره‌ی ما هستند. تنوع نژادی زیاد در این جانوران حاصل هزاران سال پرورش نژادی توسط انسان‌ها است. اما سگ‌ها در ابتدا گرگ‌هایی وحشی بودند که به تدریج توسط انسان‌ها، احتمالا در حوالی نپال یا مغولستان امروزی اهلی شدند. گروهی از محققان دانشگاه کورنل به دنبال این هستند که مکانی را که برای اولین بار اهلی‌سازی این حیوان در آن صورت گرفت، تعیین کنند.

دانشمندان با مطالعه و بررسی DNA هزاران سگ به این نتایج دست یافته‌اند. دکتر «آدام بویکو» (Adam Boyko) و همکاران‌اش از «دانشگاه کورنل» (Cornell University) تعداد ۴۶۷۶ سگ اصیل از نژادهای شناخته شده و همچنین ۵۴۹ سگ دهکده‌ای را (سگ‌هایی که اطراف خانه‌های انسان‌ها زندگی می‌کنند) مورد مطالعه قرار دادند. تاکنون توجه تحقیقاتی کمی به گروه دومی شده، این در حالی است که آنها نقش مهمی در توضیح گوناگونی نژاد سگ مدرن دارند. دکتر بویکو به BBC News گفت: «ما تعداد زیادی از سگ‌های دهکده‌ای را از مناطق مختلف بررسی کردیم. با مطالعه‌ی آنها توانستیم به الگویی از تنوع این سگ‌های بومی دست یابیم.»

اهلی‌سازی به طور مستقل در گوشه و کنار جهان صورت می‌گرفته است. اما DNA سگ‌های مدرن به اثبات این ایده هیچ کمکی نمی‌کند. دکتر بویکو گفت: «ما به شکل خاص به دنبال شواهدی از چند مورد اهلی‌سازی بودیم. و مثل هر گروه دیگری که به دنبال چنین چیزی گشته، ما هم هیچ مدرکی پیدا نکردیم.»

محققان با دقت زیادی ژن‌هایی را مطالعه کردند که در کروموزوم سگ‌ها نزدیک به هم قرار داشتند. الگوی این ژن‌هایی که ارتباط نزدیکی با هم داشتند، به این تیم کمک کرد که آسیای مرکزی را به عنوان مکانی که اهلی‌سازی برای اولین بار در آن صورت گرفت، معین کنند. تیم‌های متعدد دیگری هم سعی کرده‌اند که این مسئله را حل کنند، اما به نتایج بسیار متفاوتی رسیدند. مطالعات قبلی، خاورمیانه را به عنوان محل پیدایش این جانوران تعیین کرده بودند.

بعید به نظر می‌رسد که یافته‌های جدید این موضوع بحث‌برانگیز را به فرجامی برساند، اما دکتر بویکو گفت که تعیین مکان پیدایش سگ‌ها زمینه‌ی تحقیقات بیشتری را فراهم می‌کند.

منبع: BBC

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. میلاد کسایی

    خیلی موضوع جالبیه، مرسی که مطرح کردین. فقط کاش مقاله اش یه اطلاعات جدید یا تازه ای در مورد این موضوع می داد..

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه