۳ تریلیون؛ تعداد درخت‌های زمین بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کردیم

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

بر اساس آمارهای جدید، بیش از سه تریلیون درخت روی زمین وجود دارند. این عدد، از آمارگیری‌های قبلی که تعداد درخت‌های روی زمین را ۴۰۰ میلیارد عدد نشان می‌دادند، حدود ۸ بار بیشتر است.

تحقیقات جدید برای محاسبه‌ی تعداد درختان را «توماس کروثر» (Thomas Crowther) از دانشگاه «ییل» (Yale) انجام داده است. او برای محاسبه‌ی تعداد درختان، از اطلاعات جمع‌آوری شده روی زمین و هم‌چنین عکس‌های ماهواره‌ای استفاده کرده است.

نسان‌ها سالانه ۱۵ میلیارد درخت را قطع می‌کنند، در حالی که فقط ۵ میلیارد اصله از آن‌ها دوباره کاشته می‌شوند

تیم «کروثر» نتایج تحقیقات خود را در نشریه‌ی «نیچر» «Nature» منتشر کرده است؛ بر اساس این اطلاعات، حدود ۴۲۰ درخت برای هر نفر روی زمین وجود دارد.

اطلاعات جدید، زمینه‌ی بهتری برای تحقیقات آینده به‌وجود می‌آورند. از تحقیقاتی که روی حیوانات و زیستگاه گیاهان انجام می‌شود گرفته، تا تحقیقات روی اقلیم زمین، می‌توانند از این آمار جدید استفاده کنند.

البته دکتر کروثر به این موضوع هم اشاره کرده است که تعداد بیشتر درخت‌ها، چیز زیادی را تغییر نمی‌دهد. او در این باره گفته است: «جمعیت جدیدی از درختان یا کربن پیدا نکرده‌ایم. پس خبر خوب یا بدی به دنیا نداده‌ایم. فقط وضعیت جنگل‌های دنیا را در آمار ارایه داده‌ایم تا مردم فهم بیشتری داشته باشند و دانشمندان هم از این اطلاعات استفاده کنند.»

دانشمندان می‌گویند که از سه تریلیون درخت، ۱/۴ تریلیون آن‌ها در مناطق گرمسیر و نیمه‌گرمسیر قرار دارند. ۰/۶ تریلیون از درخت‌ها در مناطق معتدل و ۰/۷۴ هم در جنگل‌های شمالی هستند.

Trees_2

این تحقیقات هم‌چنین به این موضوع اشاره کرده است که انسان‌ها سالانه ۱۵ میلیارد درخت را قطع می‌کنند، در حالی که فقط ۵ میلیارد از آن‌ها دوباره کاشته می‌شوند.

«دکتر ناتالی پتروئلی» از جامعه‌ی حیوان‌شناسی لندن گفته است که احتمالا باز هم تلاش‌های دیگری برای شمردن درختان دنیا صورت خواهد گرفت. او می‌گوید که اطلاعات بیشتر از مناطق اروپایی و امریکایی جمع‌آوری شده‌اند و تاثیر مناطق چین، استرالیا یا هند روی این تحقیقات جدید بسیار کم بوده است.

«دکتر مارتین لوکاک» از دانشگاه ردینگ هم می‌گوید که عدد به‌دست آمده شاید دقیق نباشد: «تخمین قبلی از درختان دنیا ۴۰۰ میلیارد عدد بود. تخمین جدید ۳ تریلیون عدد است. به‌قدری احتمال خطا در این مطالعات زیاد است که عدد واقعی ممکن است بین این دو باشد، یا حتی ۱۰ برابر بیشتر.»

منبع: BBC

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه