چگونه یک آشپزخانه بی عیب و نقص داشته باشیم؟

۲۴ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
آشپزخانه بی عیب و نقص

از آنجایی که آشپزخانه یکی از پرکاربردترین فضاهای منزل به شمار می‌رود، روزانه فعالیت‌های زیادی از جمله پخت و پز، شستن ظروف، جابه جایی وسایل و غیره در آن انجام می‌شود و همین موارد آشپزخانه را به یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های خانه تبدیل می‌کند. بسیاری اوقات خانم‌های خانه از هرج و مرج و به هم ریختگی فضای آشپزخانه شکایت می‌کنند، طبیعتاً جمع کردن و تمیزکاری زیاد این فضا هم برای هر کسی خسته کننده است. به راستی چطور می‌توان یک آشپزخانه بی عیب و نقص مرتب و تمیز داشت؟ گاهی با وجود مرتب کردن همه وسایل درون کابینت یا در معرض دید، باز هم احساس می‌شود یک جای کار می‌لنگد. روش‌های ساده ولی کارآمدی وجود دارند که بدون صرف زمان و انرژی زیاد، تأثیر بسیار مفیدی در تمیز شدن آشپزخانه دارند. در ادامه مطلب می‌توانید چند راه حل‌ سریع برای تمیز کردن آشپزخانه را بشناسید.

۱- به شوینده زمین سرکه اضافه کنید

خانه تکانی

اضافه کردن مقدار کمی سرکه به شوینده شیمیایی یک ترفند محبوب و رایج است. سرکه سفید باعث می‌شود تا وسایل خانه راحت‌تر تمیز شوند و کثیفی و جرم‌ها با نیروی کمتری از بین بروند. پس زمانی که از این ماده استفاده می‌کنید، انرژی بدنی کمتری برای تمیز کردن برس و دستمال مصرف می‌شود. علاوه بر این، اضافه کردن سرکه می‌تواند قدرت تمیزکنندگی شوینده‌های شیمیایی را هم افزایش دهد.

۲- فیلتر هود را فراموش نکنید

راه های تمیز کردن فیلتر هود

احتمالا خیلی مواقعی که آشپزخانه را تمیز می‌کنید، بیشتر روی قسمت‌هایی متمرکز می‌شوید که جلوی چشمانتان قرار دارند. در اکثر مواقع فضاهایی که استفاده زیادی دارند ولی دور از دسترس هستند، نادیده گرفته می‌شوند. یکی از این قسمت‌ها، هود آشپزخانه است. هود هم مانند اجاق گاز و مایکروویو چربی زیادی به خود می‌گیرد. راه حل تمیز کردن هود آشپزخانه به این صورت است که با دقت فیلتر آن را جدا کنید، حال فیلتر را با ترکیب آب داغ، آب لیمو و سرکه سفید بشویید. بعد از پاک شدن چربی‌ها از سطح فیلتر هود و ضد عفونی شدن آن، داخل هود را هم با کمی آمونیاک یا شوینده مخصوص تمیز کنید تا جرم و چربی‌های انباشته شده از بین بروند. بعد از تمیز کردن هود، فضای آشپزخانه خوش‌بوتر خواهد شد. سعی کنید حداقل هفته‌ای یک‌بار هود را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: ۶ قسمت از خانه که تمیز کردن آن‌ها همیشه فراموش می‌شود!

۳- اجازه دهید ظروف در معرض هوا خشک شوند

نظافت منزل

وقتی آشپزخانه بی عیب و نقص باشد حتما ظرف‌ها هم تحت تاثیر آن تمیز خواهند بود. قبل از هر کاری به سبد ظروف شسته شده خود نگاه بیندازید. کسانی که سبد خشک کن ظروف را در کنار سینک ظرفشویی قرار می‌دهند، معمولا یک سینی مخصوص هم برای جمع‌آوری آب اضافی ظروف خیس در زیر سبد قرار داده‌اند. آیا شما آب جمع شده در آن را خالی می‌کنید یا همیشه سینی پر آب است؟ آیا بعد از شستن ظروف، آنها را با دستمال مخصوص خشک می‌کنید و سپس آنها را درون کابینت قرار می‌دهید؟ شاید هم آنها را زمانی سر جای خود قرار می‌دهید که هنوز مقداری رطوبت دارند.

در صورتی که ظروف نم داشته باشند، بعد از خشک شدن لکه آب و بوی ناخوشایند روی آنها باقی می‌ماند. این یکی از دلایلی است که حتی با داشتن آشپزخانه بسیار تمیز هم، همه چیز ایده آل به نظر نمی‌رسد. برای حل این مشکل حتماً صبر کنید تا ظروف در معرض جریان هوا کاملاً خشک شوند و سپس آنها را به درون کابینت منتقل کنید. برای سرعت بخشیدن به روند کار با استفاده از یک حوله خشک و تمیز، رطوبت اضافی ظروف را بگیرید.

۴- اسکاچ را ضدعفونی کنید

تمیز کردن اسکاچ ظرفشویی

اگر وسایل تمیز کردن آشپزخانه مانند اسکاچ را بعد از هر بار استفاده نشویید، چربی و بوی بد در آنها تجمع پیدا می‌کنند و به راحتی به ظروف هم منتقل می‌شوند. در ساعات آخر شب قبل از آنکه به تخت خواب بروید، اسکاچ را درون کاسه‌ای حاوی مقدار کمی آب و الکل قرار دهید و بگذارید تا صبح در این محلول باقی بماند. صبح روز بعد اسکاچ یا دستمال‌ها ضد عفونی و تمیز می‌شوند و آماده استفاده دوباره هستند. می‌توانید هفته‌ای دو بار اسکاچ ظرفشویی را ضد عفونی کنید.

نکته مهم دیگر در رابطه با نگهداری اسکاچ، قرار دادن آن در معرض جریان هواست تا به طور کامل خشک شود. اگر این وسیله را درون سینی یا هر محفظه نگهداری دیگری قرار می‌دهید، مطمئن شوید که در زیر آن حفره‌ای برای خارج شدن آب اضافی وجود داشته باشد. در این صورت از رطوبت و ایجاد قارچ و کپک جلوگیری کرده‌اید. علاوه بر رعایت بهداشت اسکاچ‌ها یادتان باشد که باید دائما آن‌ها را تعویض کنید. در شرایط ایده آل حداقل ماهی یک‌بار این نکته را در برنامه خانه داری خود قرار دهید.

وسایل شوینده آلوده نه تنها یک آشپزخانه بی عیب و نقص به شما نمی‌دهد، بلکه همه تلاش‌های‌ خانه داری‌تان را هم خراب می‌کند. پس توجه زیادی به وسایل تمیز کننده مانند اسکاچ، دستمال، جارو، تی و غیره داشته باشید و از پاکیزه و نو بودنشان اطمینان حاصل کنید.

۵- باز کردن راه آب سینک ظرفشویی

باز کردن لوله با نوشابه

از طریق سینک آشپزخانه معمولاً مقدار زیادی از خرده‌های مواد خوراکی وارد راه آب و لوله‌ها می‌شود. خصوصاً زمانی که ظروف کثیف را بعد از خوردن غذا مستقیم درون سینک ظرفشویی قرار می‌دهید، باقی مانده غذای درون بشقاب‌ها بیرون می‌ریزد و از راه آب خارج می‌شود. مواد غذایی که درون لوله‌ها باقی می‌مانند و به دیواره‌ها می‌چسبند و با فاسد شدن بوی نامطبوعی از خود ساطع می‌کنند. برای جلوگیری از این مشکل دو ماده خوراکی به کمکتان می‌آیند: دانه قهوه و نوشابه کولا!

ابتدا سینک را کامل تمیز کنید و اطمینان حاصل کنید که برای حداقل یک ساعت از آن استفاده نمی‌کنید. سپس دانه‌های قهوه ساییده شده باقی مانده در فیلتر دستگاه قهوه‌ساز را درون سینک بریزید و همزمان آب داغ را با فشار روی آن‌ها بگیرید. صبر داشته باشید تا تأثیر دانه‌های قهوه بر بوی نامطبوع سینک دیده شود. این روش هر چند بار که بخواهید قابل استفاده است و هیچ آسیبی بر جای نمی‌گذارد. بوی خوش قهوه بر عکس دیگر محصولات شیمیایی حس خوشایندی به شما می‌دهد.

روش دیگری که برای تمیز کردن لوله‌های سینک آشپزخانه به کار برده می‌شود، استفاده از نوشابه گازدار سیاه یا همان کولا است. کافی است یک لیتر از این نوشابه را به همراه ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین (حدود ۴۰ گرم) درون سینک بریزید و یک ساعت یا حتی یک شب تا صبح صبر کنید تا تأثیر نهایی خود را بر جای گذارد.

با اطلاع از نکات مهم در خانه تکانی آشپزخانه، خیالتان راحت است که هیچ منطقه‌ای از چشمتان دور نمانده و حواستان به همه اجزای آشپزخانه بوده است و شما هم می‌توانید یک آشپزخانه بی عیب و نقص داشته باشید.

منبع: Step to Health

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه