۶ قسمت از خانه که تمیز کردن آن‌ها همیشه فراموش می‌شود

۲۸ بهمن ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
6 قسمت از خانه که تمیز کردن آن‌ها همیشه فراموش می‌شود!

آیا می‌دانید که برخی از بخش‌های خانه همیشه از چشم دور می‌مانند و در خیلی موارد تمیز نمی‌شوند؟ برای اینکه منزل تمیز و عاری از باکتری و میکروب داشته باشید، حتی فضاهایی که در معرض دید قرار ندارند هم باید تمیز شوند، هم در خانه تکانی و هم در طول سال. برخی از موجودات و آلودگی‌های وارد شده به خانه که برای سلامت بدن مضر هستند، در صورت نادیده گرفته شدن رشد می‌کنند و می‌توانند باعث بروز حساسیت برای ساکنین خانه شوند. در حقیقت برخی از بیماری یا آلرژی‌ها در صورت نبود بهداشت کافی در خانه ایجاد می‌شوند. علی رغم همه تلاش‌هایی که برای تمیز کردن خانه کرده‌اید، هنوز هم برخی از بخش‌های منزل وجود دارند که خودشان را از دید شما پنهان کرده‌اند. روزهایی که بوی ناخوشایندی در خانه می‌آید و نمی‌دانید منبع این بو کجاست، باید به فکر تمیز کردن همین قسمت‌های فراموش شده خانه بیفتید. اگر می‌خواهید خانه‌تان برق بزند و هیچ آلودگی در آن وجود نداشته باشد، باید قسمت‌هایی که اغلب در تمیزکاری و خانه تکانی فراموش می‌شوند را خوب بشناسید و آن‌ها را هم در برنامه خانه‌داری منزل قرار دهید.

۱- قسمت بالای کابینت و یخچال

خانه تکانی به انگلیسی

سطح بالای کابینت دقیقاً یکی از فضاهایی است که گرد و غبار و کثیفی زیادی در آن‌جا انباشته می‌شود. البته اگر کابینت‌های آشپزخانه شما به سقف نچسبیده باشند، این مسئله در موردشان صدق می‌کند. در اکثر مواقع چون دسترسی به سطوح بالای کابینت سخت است، تمیز کردن آن‌ها اغلب فراموش می‌شود یا توجه چندانی به آن‌جا نمی‌شود.

ولی باید به این بخش از خانه توجه بیشتری داشته باشید و حداقل سالی دو بار سطح روی کابینت‌های بالای آشپزخانه را تمیز کنید. این مسئله در رابطه با یخچال هم دیده می‌شود و چربی‌های حاصل از پخت و پز روی سطح بالای یخچال و فریزر تجمع پیدا می‌کنند.

برای تمیز کردن این سطوح یک سطل بردارید، ۵ لیتر آب تمیز درون آن بریزید. یک دستمال یا پارچه را درون مایع خیس کنید. حال همه سطح بالای کابینت و یخچال و فریزر را با دستمال مرطوب تمیز کنید و در این حین مدام دستمال خود را در آب بشویید.

۲- سطل زباله و فضای اطراف آن

خانه تکانی عید 1403

سطل زباله معمولاً درون کابینت نگهداری می‌شود. برای بهداشت بیشتر باید هر ۱۵ روز هم سطل زباله و هم فضای درون آن کابینت را تمیز کنید. در بسیاری از مواقع زباله‌ها بیرون سطل، روی زمین یا درون کابینت می‌افتد و با تجزیه شدن زباله آلودگی و بوی نامطبوعی در فضا به وجود می‌آید.

برای تمیز کردن سطل کافی است یک دستمال تمیز را با آب و مایع سفید کننده مرطوب کنید. همه سطح کابینت و سطل زباله را با دستمال پاک کنید. سطل را با آب بشویید و قبل از استفاده صبر کنید تا کاملا خشک شود.

۳- تمیز کردن جارو

خانه تکانی نی نی سایت

معمولاً آشغال‌های ریز، مو و گرد و غبار روی سطح جارو به دام می‌افتند. این نکته بسیار مهم است که وسایل و مواد تمیز کننده خانه هم به طور مداوم تمیز شوند. در غیر این صورت همه زحمت‌های خانه تکانی شما به باد می‌رود و آلودگی از طریق همین اشیا به کل فضای خانه منتقل می‌شود.

حدود ۷ لیتر آب تمیز را در یک تشت یا لگن بریزد. مقدار کمی مایع شوینده به آب اضافه کنید. جارو را درون آب فرو کنید و آن را تکان دهید و بچرخانید تا به خوبی تمیز شود. حالا جارو را آب بکشید و صبر کنید تا خشک شود.

۴- پنکه سقفی و چراغ‌ها

خانه تکانی در یک هفته

قسمت بالایی لامپ، لوستر و سطح روی پنکه سقفی گرد و غبار زیادی می‌گیرد و البته معمولاً هم کثیفی آنها دیده نمی‌شود. اگر نمی‌خواهید گرد و غبار این وسایل درون هوای خانه پخش شود، باید حتماً از تمیز شدن پنکه سقفی و البته لامپ و لوستر مطمئن شوید.

برای تمیز کردن این وسایل در خانه تکانی، یک نردبان یا چهارپایه بلند تهیه کنید. ابتدا گرد و غبار روی سطح را با وسیله‌ای پر مانند تمیز کنید. سپس با استفاده از یک پارچه مرطوب و اسپری یا مایع تمیز کننده، لامپ و پنکه را دستمال بکشید. فراموش نکنید که قبل این کار حتما خاموششان کرده باشد.

۵- بالش و تشک

خانه تکانی سریع

هر چقدر هم که از ملحفه و محافظ استفاده کنید، شستن بالش و تشک باید به طور منظم در برنامه خانه‌داری منزل در نظر گرفته شود. سلول‌های مرده پوست، عرق، آلودگی و گرد و غبار روی کالای خواب تجمع پیدا می‌کند. از آنجایی که در طول شب ساعت‌های زیادی روی تشک و بالشت خود می‌خوابید، رطوبت و گرمای منتقل شده از بدن، این نقاط را به محیط مناسبی برای رشد میکروب‌ها تبدیل می‌کند.

برای تمیز کردن و شستن این کالاهای خواب، ابتدا ملحفه‌ها را جدا کنید، یک لیوان یا ۲۰۰ گرم جوش شیرین تهیه کنید. با استفاده از الک، این ماده را روی سطح تشک پخش کنید. آن را برای مدت سه ساعت به همان حالت رها کنید. سپس سطح تشک را جارو برقی بکشید. جوش شیرین آلودگی و گرد و غبار را جذب می‌کند.

۶- کیف‌های خرید پارچه‌ای

خانه تکانی آشپزخانه

خوشبختانه این روزها خیلی از افراد برای حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف کیسه پلاستیکی، از کیف‌های پارچه‌ای بزرگ برای خریدهای خود را استفاده می‌کنند. این اقدام پسندیده قدم مثبتی برای محیط زیست محسوب می‌شود ولی مشکل اینجاست که به دلیل حمل مواد مختلف مثل سبزیجات و میوه‌ها، آلودگی آن‌ها روی این پارچه‌ها باقی می‌ماند. آب یا خرده‌های مواد غذایی درون کیف باقی می‌ماند و برای رشد میکروب فضای مناسبی به وجود می‌آورند.

به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از انتقال آلودگی، کیف‌های پارچه‌ای خود را در فواصل کوتاه تمیز کنید. کافی است تکه‌های باقی مانده بزرگ خوراکی‌ها که درون کیف وجود دارند را خارج کنید. کیف را درون ماشین لباسشویی قرار دهید و آن با یک صابون با PH خنثی بشویید. صبر کنید تا کیف خشک شود و سپس می‌توانید مجدداً از آن استفاده کنید.

شاید تا به حال به این موارد توجه نکرده باشید و هرگز برای تمیز کردن آن‌ها قدمی برنداشته باشید. ولی اکنون لازم است با اطلاع بیشتر، برای سلامتی و بهداشت خانه و شخص خودتان تمیز کردن آن‌ها را در برنامه خانه‌داری و تمیزکاری خود بگنجانید.

۳ ضدعفونی کننده‌ی سطوح پرطرفدار در دیجی‌کالا

خانه تکانی عید نوروز

برای اینکه بتوانید این نقاط مخفی و فراموش شده را بهتر تمیز کنید بهتر است از یک محلول ضدعفونی کننده‌ی سطوح مناسب و با کیفیت استفاده کنید. در این بخش ۳ محلول ضدعفونی کننده‌ی برتر و پرطرفدار در دیجی‌کالا آشنا می‌شوید.

۱. اسپری ضدعفونی کننده سطوح سارفوسپت مدل Quick plus

فرمولاسیون این محلول بر پایه‌ی الکل طراحی شده است و می‌تواند تمام سطوح را به خوبی ضدعفونی کند. جالب است بدانید برای ضدعفونی کردن محیط‌ها و تجهیزات پزشکی هم از همین اسپری استفاده می‌شود، پس می‌توان گفت بهترین انتخاب برای ضدعفونی کردن همین اسپری است. برای استفاده هم فقط کافی است محلول را روی سطح مورد نظر اسپری کنید ۳۰ ثانیه منتظر بمانید، سپس با یک دستمال تمیز سطح را پاک کنید.

اسپری ضدعفونی کننده سطوح سارفوسپت مدل Quick plus حجم 750 میلی لیتر

۲. اسپری ضدعفونی کننده سطوح نانوسیل مدل D2 TEN

این محلول برعکس محصول قبلی غیرالکلی است و از فناوری نانو برای ضدعفونی کردن استفافده می‌کند. کیفیت آن به حدی است که در مراکز درمانی برای ضدعفونی کامل سطوح از این محلول استفاده می‌کنند. جالب است بدانید این محلول به غیر از گندزدایی و از بین بردن کپک‌ها و مخمرها، قابلیت از بین بردن ویرس‌های ساده تا خطرناک مثل HIV را هم دارد. اگر از طرفداران محیط زیست هستید باید بدانید که فرمولاسیون این محصول کاملا با محیط زیست سازگار است.

اسپری ضدعفونی کننده سطوح نانوسیل مدل D2 TEN حجم 500 میلی لیتر

۳. مایع ضدعفونی کننده سطوح کنز مدل PK

فرمولاسیون این محلول بر اساس مصارف خانگی طراحی شده و برای ضدعفونی کردن سطوح داخل خانه و سرویس بهداشتی و حمام مناسب است. قابلیت ضدخورندگی دارد و می‌توانید با خیال آسوده از آن برای ضدعفونی کردن سطوح فلزی مثل شیرآلات هم استفاده کنید. معطر است و علاوه بر سطوح، برای ضدعفونی کردن لباس هم کاربرد دارد.

مایع ضدعفونی کننده سطوح کنز مدل PK حجم 500 میلی لیتر

منبع: Step to Health

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. حسین

    سلام خانم حقیقت

    شما هنوز بعضی از خانم های ایرانی رو به خوبی نشناختید

    همسر بنده دریچه های کولر رو از دیوار جدا میکنه و پشتشون رو جارو برقی میکشه ( توی کانال کولر ) بعد

    دوبار سرجاش نصب میکنه و با چسب اکواریم با مهارت بالا دورتادور شون رو آب بندی میکنه

    تو ایام خونه تکونی بنده درحال دیوانه شدن بسر میبرم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه