ایران و ژاپن برای آغاز مذاکرات رسمی آماده می‌شوند

۲۹ مرداد ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش روزنامه‌ی ژاپنی Nikkei از منبع‌های دولتی ژاپن، کشورهای ایران و ژاپن به دنبال لغو تحریم‌ها، مذاکرات مربوط به سرمایه‌گذاری را آغار خواهند کرد.
روزنامه‌ی  Business Daily بدون معرفی منابع‌اش نوشته است که در این مرحله، گفت‌و‌گوهای اولیه میان دو کشور در حال انجام است تا ایران و ژاپن برای لغو تحریم‌ها آمادگی لازم را داشته باشند و پس از آن مذاکرات رسمی را از سر بگیرند.

داییشیرو یاماگیوا، معاون اول وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در سفرش به تهران با مقامان ایران درباره‌ی ایجاد زمینه‌ی مناسب برای مذاکرات رسمی به گفت و گو نشست.

ژاپن علاقه دارد که پیوندهایش با ایران را بیشتر کرده و برای پروژه‌های مهم در این کشور سرمایه‌گذاری کند و علاوه بر این، ژاپن قصد دارد پس از تحریم‌ها میزان واردات نفت‌اش از ایران را دو برابر کرده و از ۵ درصد به ۱۰ درصد برساند.

حدود دو هفته پیش، «داییشیرو یاماگیوا» (Daishiro Yamagiwa)، معاون اول وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن به تهران رفت و با مقامان دولتی و همچنین مدیران اجرایی صنایع نفت و گاز ایران دیدار کرد. «شیگتسو ایکیاما» (Shigetsu Ikeyama)، یکی از مدیران وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در خاورمیانه و آفریقا از هدف دیدار یاماگیوا به رویترز گفت. به نقل از ایکیاما، هدف دیدار یاماگیوا گفت و گو بر سر موافقت‌نامه‌ی سرمایه‌گذاری نبود. بلکه به دلیل تمایل شرکت‌های ژاپنی به گسترش روابط اقتصادی با ایران، یاماگیوا به تهران سفر کرد تا درباره‌ی فراهم کردن بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری به بحث بپردازد، اما هیچ قرارداد خاصی امضا نشد.

rtx17r0k
دلیل دیگر برای دیدار یاماگیوا از تهران این بود که ژاپن از کشورهای اروپایی و آمریکایی عقب نماند. از همین رو شرکت‌های مهم ژاپنی از جمله Innex Corp، بزرگ‌ترین شرکت تحقیقاتی ژاپن در زمینه‌ی انرژی، یک شرکت مهندسی و  شرکت میتسوبیشی از جمله شرکت‌هایی بودند که در سفر به تهران یاماگیوا را همراهی کردند. یکی از سخنگویان شرکت Inpex تایید کرد که برخی از مقامان این شرکت در این سفر با یاماگیوا همراه بودند.

وزیران ارشد دولت‌های ایتالیا، فرانسه، آلمان و صربستان از جلمه‌ دولت‌مردانی هستند که از زمان امضای قرارداد توافق‌نامه‌ی هسته‌ای برای برقراری روابط اقتصادی با ایران در تلاش بوده‌اند. تلاش‌های این کشورها احتمال لغو تحریم‌های بانکی و تجاری ایران تا پایان سال را بیشتر کرد.

ماه گذشته پس از توافق‌نامه‌ی هسته‌ای، ایران برنامه‌اش را برای بازسازی روابط مهم تجاری و صنعتی‌اش تشریح و عنوان کرد که تا سال ۲۰۲۰ برای پروژه‌های نفت و گاز به ارزش ۱۸۵ میلیارد دلار برنامه‌ریزی کرده است.

منبع: Business Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه