آیا اینترنت توانایی حل مسئله و یادگیری ما را کاهش می‌دهد؟

۲ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
اینترنت

آخرین باری که یک مکالمه طولانی با کسی داشتید و طی آن می‌خواستید زمان اکران یک فیلم یا انتشار آلبوم موسیقی را به یاد بیاورید کی بود؟ حتما شما هم جزو ۹۹ درصدی هستید که خیلی وقت است چنین چیزی را تجربه نکرده‌اند. علتش این است که وقتی ما در مورد چیزی اطلاع دقیق نداریم، خیلی زود آن را گوگل می‌کنیم و پس از چند ثانیه جواب درست را پیش رویمان داریم.

اما محققان دانشگاه کالیفرنیا، واحد سانتا کروز و دانشگاه ایلینوی می‌گویند تاثیر آن بیشتر از چیزی است که فکرش را می‌کنیم. در واقع، آنها در مقاله‌ی جدیدی ادعا کرده‌اند که وابستگی فزاینده‌ی ما به اینترنت تاثیر جدی روی توانایی‌های ما در حل مسئله، به یاد آوردن اطلاعات و یاد گرفتن دارد.

این محققان به گرایش ما به سمت دستگاه‌های اینترنتی با عنوان «باراندازی شناختی» اشاره کرده و می‌گویند ما کمی بیشتر از آنچه که فکر می‌کنیم، به این تکنولوژی‌ها وابسته شده‌ایم.

دکتر «بنجامین استورم» نویسنده‌ی اصلی این مقاله می‌گوید: «آزمایش ما دو مرحله داشت. در مرحله اول، شرکت‌کنندگان سعی کردند به کمک گوگل و بدون آن به سوالات کم اهمیت نسبتا سختی پاسخ دهند. در مرحله دوم هم به شرکت‌کنندگان گزینه استفاده از گوگل دادیم تا به چند سوال جزئی خیلی آسان جواب دهند.»

در نهایت شرکت کنندگانی که باید با استفاده از گوگل به اولین دسته سوالات پاسخ می‌دادند، در دور دوم هم بیشتر عادت داشتند تا برای سوالات آسان از گوگل کمک بگیرند. این در حالی است که تقریبا همه سوالات مرحله دوم را به کمک حافظه می‌شد پاسخ داد.

این شرکت کنندگان نه تنها بیشتر از گوگل استفاده می‌کردند، بلکه خیلی زودتر تصمیم گرفتند به سراغ گوگل بروند. این نشان می‌دهد که آنها تمایلی به فعالیت‌های شناختی و به چالش کشیدن خودشان نداشتند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که وقتی مردم برای انجام کارها به اینترنت تکیه می‌کنند، به احتمال زیاد، در آینده هم به همین رفتار ادامه می‌دهند.

 منبع: Digital Trends

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar farshid

    یعنی این مقاله میگه که اینترنت باعث میشه مطالب رو سخت تر یاد بیاریم؟من چند وقته چیزای ساده ام یادم میره،واقعا تقصیر اینترنته؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه