آیفون X چگونه دنیای تکنولوژی را پیش می‌برد؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
آیفون X - آیفون 10

اپل امشب از آیفون X یا همان آیفون ۱۰ رونمایی کرد. آیفونی که به مناسبت دهمین سالگرد معرفی اولین آیفون، پس از سال‌ها تغییراتی اساسی در طراحی آن داده شده است. بسیاری از افراد حتی پیش از معرفی این آیفون، از این سخن می‌گفتند که ویژگی‌های جدید آیفون X را پیش از این در گوشی‌های دیگر دیده بوده‌ایم. البته ما ترجیح می‌دهیم به جای بحث کردن در مورد این که ویژگی‌های آیفون X تا چه حد جدید یا نوآورانه هستند، در مورد تاثیر آن‌ها در دنیای تکنولوژی صحبت کنیم.

کمتر کسی در این که آیفون نسل اول یک محصول انقلابی بوده است شک دارد. زمانی که استیو جاوبز در سال ۲۰۰۷ اولین آیفون را معرفی کرد، موجی در دنیای گوشی‌های هوشمند به راه افتاد که در نتیجه‌ی آن شکل و شمایل این گجت‌ها برای همیشه دگرگون شد. با این حال از آن زمان تا کنون هر سال به تعداد افرادی که معتقد هستند اپل نوآوری خاصی در محصولاتش ندارد اضافه می‌شود. باید بپذیریم که تا حد زیادی حق با این افراد است. ولی این موضوع منافاتی با این ندارد که هنوز اپل نقشی کلیدی در پیش رفتن تکنولوژی و جا افتادن نوآوری‌ها در این حوزه بازی می‌کند.

بیشتر بخوانید: آیفون نسل اول؛ موبایلی که دنیا را عوض کرد

بدون شک در تاریخ اپل علاوه بر آیفون نسل اول، محصولات و نوآوری‌های انقلابی دیگری هم می‌توان پیدا کرد. برای مثال سیری به عنوان اولین دستیار صوتی در گوشی‌های هوشمند که برای اولین بار روی آیفون ۴s قرار داشت، جریانی را آغاز کرد که در سال ۲۰۱۷ به یکی از مهم‌ترین ترندهای دنیای تکنولوژی تبدیل شده است. ولی نکته‌ی مهم این است که اپل بیش از نوآوری، با اجرا کردن صحیح و کارآمد ایده‌هایی که شرکت‌های دیگر پیش از آن موفق به اجرای درست یا کامل آن نشده بوده‌اند به دنیای تکنولوژی خدمت کرده است.

حتی در مورد آیفون نسل اول هم می‌توان همین الگو را پیدا کرد. این ال‌جی بود که اندکی پیش از اپل در گوشی ال‌جی پرادا برای اولین بار از صفحه‌نمایش لمسی خازنی استفاده کرد. ولی رابط کاربری متفاوت و مناسب آیفون موجب محبوبیت این تکنولوژی شد. همین‌طور پیش از سیری تلاش‌های بسیاری زیادی در زمینه‌ی تکنولوژی تشخیص مکالمه و دستیار صوتی صورت گرفته بود. ولی ترکیب درست این تکنولوژی با گوشی هوشمند در آیفون ۴s به پذیرفته شدن آن از سوی سایر شرکت‌ها کمک کرد.

آیفون X - آیفون 10

اساسا اپل به این معروف است که خیلی دیر از تکنولوژی‌های جدید استقبال می‌کند. شاید این موضوع از سوی برخی محافظه‌کاری بیش از حد تلقی شود، ولی تا حد زیادی به اپل شخصیت شرکتی را داده که آزمون و خطایش را در بازار محصولاتش انجام نمی‌دهد. زمانی که اپل از یک تکنولوژی استفاده می‌کند، تقریبا همه مطمئن می‌شوند که آن تکنولوژی خاص به بلوغ لازم برای استفاده‌ی گسترده رسیده است. و همین موضوع به پذیرفته شدن عمومی آن تکنولوژی یا ترند از سوی شرکت‌ها و کاربران بیشتر کمک می‌کند.

بنابراین درست است که تکنولوژی‌هایی نظیر صفحه‌نمایش کم‌حاشیه را پیش از آیفون X در گوشی‌های دیگری نظیر گلکسی S8، ال‌جی G6 و شیائومی Mi Mix دیده بودیم، یا ممکن است برخی اولین تلاش‌ها برای جایگزینی حسگر اثر انگشت را، اسکنر عنبیه بدانند، ولی حال که اپل در آیفون X از این تکنولوژی‌ها استفاده کرده است، باید منتظر باشیم تا به زودی آن‌ها را در گوشی‌های بیشتری ببینیم.

البته چیزهایی که گفتیم علاوه بر نقش اپل، به نقش برجسته‌ی سایر شرکت‌ها در پیشرفت تکنولوژی هم اذعان دارد. اگر تمام شرکت‌ها مثل اپل محافظه‌کار باشند، چه کسی قرار است تکنولوژی‌های جدید را برای اولین بار در شرایط واقعی بیازماید. در واقع این خوشبختی اپل است که هر زمان نیاز به آزمودن یک تکنولوژی جدید در بازار باشد، رقیبی وجود دارد که برای این کار داوطلب شود. این را هم نباید فراموش کنیم که دنیای سال ۲۰۱۷ با دنیای سال ۲۰۰۷ یا حتی ۲۰۱۰ تفاوت بسیار زیادی دارد. فاصله‌ی شرکت‌ها هر روز کمتر می‌شود و به همین دلیل دیگر نباید منتظر آیفونی باشیم که در حد آیفون نسل اول انقلابی باشد.

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۲ دیدگاه
  1. Avatar مهرداد

    از ایفون هشت و پلاس که بگذریم به سختی میشه حتی اسمشون رو ایفون هفت اس و پلاس گذاشت حتی ولی ایفون هشت شایسته همین مدل ایکس بیشتر نبود و جهش نامگذاری کار خود اپل رو خراب میکنه نامگذاری چنین محصولاتی باید دقیق باشه شوهای معرفی محصول اپل داره مضحک میشه بنظرم اونهایی که بعد از هر اظهار نظر غلو امیز تیم کوک کف میزدن معلوم بود حقوق بگیرها و کارمندها و اجیر شده های اپل بودن کاملا مشخص بود و میخاستن ایجاد شور و شوق کنن و اصطلاحا عرضه داغ داشته باشن تا حداکثر فروش و با این ابزارهای روانی داشته باشندکه کار زشتی هست هرچند تریک تجاری هست البته بی اثر هم نبوده ولی این سالیانه بیست سی درصد افزایش قدرت اون هم توی ابزار کوچکی بنام گوشی همراه داره بنوعی بی معنی و زاید میشه و این اسباب بازی ها دیگه از حدود قیمتی خارج شده و واقعا اپل هم نمیداند با اینهمه قدرت پردازش چه کند!!
    فراموش نکنیم این ابزار گوشی هست با صفحه ای اندازه کف دست واقعا بازی کردن و نمایش اموجی در شان یک شرکت تجاری رده یک در دنیا هست؟؟؟ شوهای اپل سال به سال بی معنی تر تکراری تر قابل حدس زدن تر و کسل کننده تر هستند و کسی که اشنا باشد میتواند تمام گامها را حدس بزند شاید این صنعت هم مانند پی سی های رومیزی کهنسال شده و باید بفکر چیز تازه ای بود مانند یخچال فریزرهایی که سالهاست پیشرفتی نداشته و همان هستند که بودند فقط با کاهش مصرف انرژی بیشتر و ظاهر شکیل تر و مدل دار تر گوشی و تبلت ها هم به اینجا پایان خط رسیدند بیشتر ساعت ها مطرح باید بشوندد،و تلوزیونهای هوشمندی که امکانات پردازشی قویتر دارند گوشی به پایان رسیده و هر چه جلوتر بروند بیشتر درجا میزنند حذف حاشیه و کیفیت بهتر دوربین تا چند سال دیگر جوابگو است؟؟!
    بعد از این قابلیتهای خلاقانه نرم افزاری تنها مطرح میشوند و توسعه هوش مصنوعی.
    قاب شیشه ضعف بزرگیه و سقوطش حتمی هست و شکننده بودن شیشه غیر قابل اجتناب و بنظرم همان الومینیم بهتر بود شارژ بیسیم کارکرد ضعیفی دارد و مناسب نیست هنوز اپل عجله کرده بخاطر حفظ فاصله با رقبا و نکته دیگه مدیریت حافظه بسیار عالی در محصولات اپل هست جایی که بزرگترین ضعف اندروید است دلیل هم واضح است اندروید قرار بود روی لوازم خانگی هوشمند کارکرد ساده ای داشته باشد تاریخچه اندروید را بخوانید و گوگل تدریجی انرا گسترش داد و اگر بخواهد این نقیصه را اصلاح کند باید سیستم عامل جدیدی پایه گذاری کند که ناممکن است چون سازگاری برنامه ها از دست میرود کندی و هنگ و لگ و نیاز به ریست کارخانه های متعدد در طول عمر یک اندرویدی چیز روتین و عادی هست چیزی که در اپل بندرت شاید در طول کل عمر گوشی پیش بیاید تنها برگ برنده ایفونها همین مدیریت حافظه بی نقص انهاست چون فضای اختصاصی هر برنامه مجزا و ایزوله از سایر برنامه هاست و هم امنیتی و هم کارکردی بهترین گزینه است و تنها ضعف ان عدم امکان داشتن فایل منیجر و مدیریت واحد کل فضای ذخیره سازی است چون کل حافظه به قطعات جزیره ای تقسیم میشوند که دسترسی به یکدیگر ندارند بهمین دلیل است که مثلا وقتی اهنگی دانلود کردید با سافاری نمیتوانید در بخش موزیک انرا ببینید از درون خود گوشی هرگز ایفونها صاحب فایل منیجر و مدیریت یکپارچه مانند اندروید نخواهند شد سادگی و غیر قابل سفارشی سازی و تاکید بر کارایی سادگی و اختصار تنها برگهای برنده اپل هستند که از ذهن کاریزماتیک و نبوغ خاص استیو بدلیل تاثیر عمیق فلسفه ذن و بودیسم روی تفکرسرچشمه گرفته شستگی رفتگی و یکپارچگی چیزی که در اندروید نخواهید دید لطفا این واقعیات را قبول کنید و بزرگترین برگ برنده گوگل در اندرویدش اپن سورس بودن ان هستو باز بودن منبع کدها و دسترسی به همه چیز بدون محدودیت که باعث اشفتگی شده است و کارکرد ناقص

  2. Avatar سینا

    البته پیرو نظر قبلیم باید بگم که اپل ۱۰ به اندازه ی کافی نو آوری کاربردی داره و ایراد من تنها به استدلال نویسنده است.

  3. Avatar سینا

    البته این خیلی استدلال درستی نیست که در مورد برندهای دیگه غیر از اپل نقدشون کنیم که هیچ نوآوری جهت برآورده کردن انتظارات بازار ندارن و وقتی به اپل میرسیم بگیم که اپل محتاطه و نوآوری نداشتنشم از با اصالت بودنشه. خب در مورد برندهای دیگه هم همین قدر مثبت نگر باشین

  4. Avatar ///mahdispd

    اصلن تعصب رو اپل میباره

  5. Avatar وفا محمودی

    با سلام
    امسال هیچکدام از شرکت های مدعی، نوآوری خاصی در گوشی ها ارائه ندادن و بیشتر به تغییرات کوچک و بهبود دوربین سلفی و دوربین اصلی پرداختن و مقداری قدرت پردازش و گرافیک را بالا بردن که به جرات می توانم بگویم که زیاد برای آدم های غیر حرفه ای قابل درک نیست . کیفیت صفحه نمایش هم زیاد تغییر نکرده و نیاز هم به تغییر نداره. در کل فکر کنم دارن به یک بن بست می رسن و به این دلیل کم کم تغییرات را رو می کنند که بازار را از دست ندهند. فرق پرچم داراها سال گذشته با امسال چقدر است؟که شخص را ترغیب به عوض کردن گوشی بکنه؟

  6. Avatar محمد

    من برام سوال هست منتقدین آیفون که میگن نو آورى نداشته طرفدار چه گوشی هستند ! مثال نو آورى سامسونگ چی بوده ؟ هرچی که سامسونگ استفاده کرده قبلا هم بوده …
    آیفون ایکس نرم افزاز بسیار قوى ولی در مورد سخت افزازی اون طور که انتظار می رفت ظاهر نشد اما چیزى هم کمتر از. پرچمدار هاى دیگه نداره
    اما با احترام به نظرات دوستان چیزى که باعث میشه
    خیلی ها طرفدار اپل باشن آى او اس هست !
    من note 2 و note 3 داشتم بعد به آیفون روى آوردم
    و در حال حاضر به هیچ عنوان نمیتونم با أندروید کار کنم آیفون ایکس یک گوشی فوق االعاده تو رنج قیمتش میتونه باشه … آیا اگه روزى گوگل توسعه اندروید متوقف کنه ( که هیچ وقت این اتفاق نمی افته) گوشی هاى اندرویدى به هیچ وجه حالا حالا نمیتونن سیستم عاملی معرفی کنند که به اپل برسه واقع بین باشیم …
    پس لطفا نگویید الکی پول میدن

    1. Avatar امیر اسدی

      واسه همین کامل بودنه iOS است که با هر نسخه جدیدی که ازش میاد یه قابلیت اندروید ۲ سال قبلش بهش اضافه میشه؟! تنها مزیت iOS و آیفون سخت افزار و نرم افزار منزوی اش است، شما اندروید ۷ رو روی یه گوشی ۱۵۰ دلاری و یک گوشی ۱۰۰۰ داری، ولی iOS فقط روی بعضی گوشی های خود اپل هست.

      1. Avatar وفا محمودی

        با سلام
        اپل از لحاظ پشتیبانی از اندرویدی ها بهتر عمل می کند. مانند آیفون ۴ اس که رقیب گلکسی اس دو سامسونگ بود(که هردو را داشتم) تا سال قبل از این گوشی اپل پشتیبانی کرد وبعد از عرضه ios10 این گوشی از رده خارج شد، ولی رقیب سامسونگ خیلی زودتر از رده خارج شد. این یک تفاوت بین این کمپانی است.هنوز بین مردم گوشی آیفون ۴s هست ولی رقیب سامسونگش به ندرت قابل پیدا شدن است.

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه