ادعای بزرگ گوگل در مورد دوربین پیکسل

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دوربین پیکسل

گوگل مشخصات فنی دوربین پشتی ۱۲.۳ مگاپیکسلی گوشی‌های جدیدش یعنی پیکسل و پیکسل ایکس ال را منتشر کرده است. با این مشخصات دوربین پیکسل باید واقعا دوربین خوبی باشد. گوگل می‌گوید دریافت امتیاز ۸۹ از DXOMark دوربین پیکسل را به «بهترین دوربین گوشی موبایل» تا به حال تبدیل و از نظر شفافیت و دقت رنگ آن را به دوربین‌های عکاسی کامپکت واقعی نزدیک می‌کند. سنسور نسبتا بزرگ و رزولوشن نه‌چندان بالا باعث شده تا اندازه‌ی هر پیکسل به عدد بزرگ ۱.۵۵ میکرون برسد. در نتیجه دوربین پیکسل در نور کم هم باید عملکرد خوبی داشته باشد.

دوربین گوگل پیکسل

سرعت عکس‌برداری پیکسل از تمام گوشی‌های هوشمند دیگری که گوگل آزموده سریع‌تر است. این یعنی هنگام عکاسی از صحنه‌های پرتحرک دوربین تقریبا هیچ شاتر لگی نخواهد داشت. با اتکا به چنین سرعتی، دوربین پیکسل حالت HDR را همواره روشن نگه می‌دارد تا در عکس‌هایی که در نور شدید روز گرفته می‌شوند جزئیات بخش‌های بیش‌ازحد پرنور و سایه‌های بسیار تاریک را بهبود دهد. گوگل می‌گوید دوربین پیکسل، هر عکس را به چند برداشت سریع تقسیم می‌کند تا بتواند پیکسل‌های تصاویر را با هم تراز کند و علاوه بر بهبود دامنه‌ی پویای عکس، هرگونه محوشدگی را از بین ببرد. گوگل با طعنه زدن به اپل این را هم اضافه کرده که تمام این کارها را بدون برجستگی دوربین انجام می‌دهد. پس از ثبت شدن تصویر، گوشی پیکسل می‌تواند عکس را به لطف پردازنده‌ی بسیار سریع اسنپدراگون ۸۲۱ و ۴ گیگابایت رم، دو برابر سریع‌تر از گوشی‌های دیگر پردازش کند.

دوربین گوگل پیکسل

گوگل فیلم‌برداری را هم فراموش نکرده است. گوشی پیکسل می‌تواند ویدیوهای ۴K را با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه، ویدیوهای ۱۰۸۰p را با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه و ویدیوهای ۷۲۰p را با سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. گوگل در مراسم معرفی پیکسل فیلم جذابی را برای نشان دادن عملکرد لرزشگیر ویدیو در پیکسل به نمایش گذاشت. در این آزمایش وضعیت ضبط ویدیو هنگام پیاده‌روی با لرزشگیر خاموش و روشن در کنار هم نشان داده شده است. نسخه‌ای که در آن لرزشگیر روشن بوده کاملا نرم و پایدار است ولی نسخه‌ی بدون لرزشگیر عملا به هیچ دردی نمی‌خورد. گوگل می‌گوید دوربین پیکسل در هر ثانیه ۲۰۰ بار اطلاعات ژیروسکوپ را پردازش می‌کند تا بلافاصله تاثیر لرزش و اعوجاج تصویر (Jello Effect) را جبران کند.

به نظر می‌رسد مقایسه کردن دوربین گوشی پیکسل گوگل با دوربین‌های آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس امری ناگزیر باشد. در مجموع پیکسل لنز تله‌فتو و قابلیت‌های عمق میدان یا بوکه‌ی آیفون ۷ پلاس را ندارد ولی اگر امتیاز DXOMark را جدی بگیریم سرعت دوربین پیکسل بالاتر است و لنز بهتری دارد. البته در مقایسه با دیافراگم f/2.0 پیکسل، هر دو مدل آیفون ۷ به لنزهای بازتری با دیافراگم f/1.8 مجهز هستند. آخرین نکته این که هر دو مدل گوشی پیکسل با خود امکان استفاده از فضای نامحدود برای ذخیره کردن عکس‌ها و فیلم‌ها با کیفیت اصلی در سرویس گوگل فوتوز را خواهند داشت. ولی درهرحال ما باید دوربین پیکسل را از نزدیک بررسی کنیم تا ببینیم آیا واقعا به همان خوبی که گوگل می‌گوید هست یا نه.

منبع: Engadget

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۵ دیدگاه
  1. Avatar مصطفی

    اول تا اخرش دوربینه همه ی اینارو سونی میزنه حتی همین ایفون و گوگل…

  2. Avatar Pouya a.b

    سلام
    از نظر من فکر میکنم باید مقایسه کرد بین این دو گوشی
    اعداد و ارقام چیزی رو ثابت نمیکنه ایفون کیفیت ثبت تصاویر واقعا هیجان انگیزی داره هنوز با گوشی جدید گوگل کار نکردیم اما فقط برای رقابت به دوربین نیاز نیست، ارزشی نداره گوشی ای داشته باشیم اما جانبی گوشی در بازار موجود نباشه بهتره قبل خرید به فکر این چیزا هم بود مباید گول اعداد رو خورد

  3. Avatar اسماعیل

    الان اکثر سایتهای معتبر در نقدشون گفتن که بهترین دوربین نتعلق بهs7 هست.گوگل هم میدونست که دوربین گوشیش در حد s7 نیست اسمی ازش نبرد

  4. Avatar رضا طاهری

    البته بر خلاف ادعا گوگل ، DXO Mark باز هم به وجود Jello Effect به عنوان یه ضعف در فیلمبرداری این دوربین اشاره میکنه.
    امتیاز بالای این دوربین به دلیل سنسور سونی IMX 378 با ابعاد پیکسلی μm1.55 که از خیلی از رقبا بیشتره( در حال حاضر فقط google Pixel و HTC 10 و Xiaomi Mi5c از این سنسور استفاده میکنن) .دوم لنز استک با کیفیت و سوم الگوریتمهای پردازشی تصاویر و بخصوص HDR + که یه پردازش نرم افزاری از تصاویر متعدد با اکسپوژرهای مختلف که به بصورت متوالی گرفته شدن و تو باز آفرینی رنگها و سایه ها و کنترل بهتر نویز در فضاهای با کنتراست بالا بیداد میکنه …. اما همین ترفند نرم افزاری بخصوص توی عکاسی در حرکت باعث زیاد شدن آرتیفکت بیشتر و از بین رفتن جزئیات میشه . برای همینه که آیفون ۷ امتیاز کنترل آرتیفکتش خیلی بالاتر از پیکسله. پس باز هم اگه دنبال عکسهای خوش رنگ و لعاب با نویز کم توی هر شرایط نوری هستین پیکسل به نظر بهتر عمل میکنه ولی اگه دنبال جزئیات دقیقتر عکس هستید هنوز روش اپلی ها رو آیفون ۷ بهتره.

  5. Avatar علی

    من شنیدم گوشیهای pixel وارد ایران نمیشه این صحت داره؟

  6. Avatar reza

    دوربین پیکسل رو با HTC 10 و s7 و xperia x قیاس میکنند که امتیاز نزدیکتری داره نه iphone 7.اگر امتیاز dxomark رو جدی نگیرید میخواید چه امتیازی رو جدی بیگیرید؟!

    1. سلام دوست عزیز. اگر به چارت ابتدای مطلب دقت کنید به جز آیفون و گوشی‌های گوگل گوشی دیگری رو نمی‌بینید. این چارت رو خود گوگل در مراسم معرفی استفاده کرده. گوگل خودش به درستی فهمیده که در زمینه‌ی دوربین آیفون رقیب اصلیشه. در مورد DXOMark هم باید بگم متاسفانه به دلیل تکرار شدن بیش از حد نام این موسسه در رسانه‌های مختلف اعتبارش بیش از حد جدی گرفته شده. DXOMark یک سازمان مستقل نیست. این موسسه فروشنده‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزار آنالیز سیستم‌های تصویربرداری به تولیدکنندگان مختلفه و سودش در راضی نگه داشتن مشتریانشه. طبیعتا تولیدکنندگانی که مشتری DXOMark هستند بهتر می‌تونن دوربینشونرو برای گرفتن امتیاز بالاتر از تجهیزات آزمایش DXOMark تیون کنند. البته این به این معنی نیست که DXOMark فاقد اعتباره ولی مهم اینه که به امتیازهای این موسسه نباید چشم‌بسته اعتماد کرد.

      1. Avatar soheil

        چارتی که گوگل نمایش میده که برای رقابته و دلیل بر این نیست که دوربین گوشی دیگه ای امتیاز نگرفته و فقط گوگل و اپل هستن که رقابت دارن در اعداد دوربین Z5 امتیاز ۸۸ یا ۸۷ دقیق یادم نیست رو از همین سایت DXOMark گرفته و در آخر هم حرفتون کاملا درسته که امتیاز و اعداد این موسسه ها و سایتا رو زیاد نمیشه جدی گرفت و بررسی از نزدیک و کار کردن با گوشی ملاک باید باشه

      2. سلام دوست عزیز. منظور من رو صحیح متوجه نشدید. منظور من این بود که اگر در متن گفته شده مقایسه بین پیکسل و آیفون ناگزیره، دلیلش اینه که خود گوگل اصرار داره با آیفون سنجیده بشه. چارت رو برای همین مثال آوردم.

  7. Avatar Next is Now

    دوربین که آیفون که رقابت نداره اگه تونست دوربین نوت ۷ و اس ۷ رو شکست بده اونوقت معلوم میشه چیز خوبیه

    1. Avatar sepehr

      خدایی اینجا چکار میکنی شما؟؟؟؟

  8. Avatar Mehrdad Gh

    فقط میشه گفت
    اوووف گوگل چی زدی پسر!!

  9. Avatar امیر معین رحمانی

    ۷plus کجای لیست قرار دارد؟!
    نکنه گوگل کم آورده اونو منتشر نکرده؟!

    1. Avatar محمد

      بررسی نشده

      1. Avatar امیر معین رحمانی

        چطور ۶s plus بررسی شده!
        باید قبول کنیم سخت‌افزار اپل رو هیچ کمپانی‌ای نمیتونه باهاش رقابت کنه…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه