از ارتباط بیماری لثه با دیابت و بیماری‌های قلبی چقدر می‌دانید؟

۱ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
درمان بیماری لثه

مراقب نکردن از دهان و دندان می‌تواند منجر به مشکلاتی حتی بدتر از بوی بد دهان و پوسیدن دندان شود. شاید همه ندانند اما وضعیت سلامت دهان و دندان می‌تواند اطلاعات زیادی را درمورد سلامت عمومی بدن نشان دهد؛ و همین‌طور برعکس. تحقیقات نشان داده است که ارتباطی قوی بین مشکلات دهان مثل بیماری لثه با بیماری‌هایی مثل دیابت، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، آلزایمر، آسم، پوکی استخوان و سرطان وجود دارد. دلیل و چگونگی ارتباط بین سلامت دهان و دندان با بسیاری از بیماری‌ها هنوز مشخص نیست، اما این تحقیقات بیش از ۱۲۰ مشکل جسمی را با بیماری‌های لثه مرتبط اعلام کرده‌اند.

بیماری لثه و دیابت

خونریزی لثه

رابطه بین بیماری لثه با دیابت رابطه بسیار محکمی است. ناراحتی لثه هنگامی رخ می‌دهد که لثه تحلیل می‌رود یا از دندان جدا می‌شود. در این حالت لثه شکل جیب کوچکی را به خود می‌گیرد. در نتیجه ذرات غذا درون آن گیر می‌کنند و باکتری‌ها درون دهان با تولید کردن توکسین باعث التهاب و تورم لثه می‌شوند. اگر در این حالت لثه درمان نشود، استخوان‌ها و بافت‌هایی که از لثه‌ها حمایت می‌کنند خراب می‌شوند و از بین می‌روند.

کسانی که دیابت دارند زخم‌ و التهاب بدنشان به سختی برطرف می‌شود؛ چون سیستم ایمنی بدنشان عملکرد ضعیفی دارد. به همین دلیل خرابی بافت‌ها و دندان در آن‌ها بیشتر است. کسانی که مشکلات لثه بیشتری دارند، احتمالا میزان HbA1C بالاتری دارند که نوعی از هموگلوبین وابسته با گلوکز است و برای اندازه‌گیری کنترل عملکرد دیابت سنجیده می‌شود. بر اساس نظر انجمن دیابت آمریکا، رابطه بین بیماری لثه و دیابت دو طرفه است. ناراحتی لثه می‌تواند بر کنترل گلوکز خون تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر دیابتی‌ها هم بیشتر در معرض دچار شدن به عفونت‌های باکتریایی هستند که منجر به بیماری‌های لثه می‌شوند.

حدودا از هر ۵ نفری که بیماری‌ لثه دارند، یک نفر مبتلا به دیابت نوع دو است، و حتی ممکن است از این موضوع آگاه نباشد. از این رو محققان پیشنهاد می‌کنند به طور مرتب جهت معایه به دندان پزشک مراجعه کنید تا بتوانید از مشکلات جدی پیشگیری کنید. همچنین حفظ بهداشت دهان برای افراد سیگاری بسیار مهم است. افراد سیگاری علاوه بر کنترل میزان گلوکز موجود در خون، باید هر ۶ ما برای چکاپ به دندان پزشک مراجعه کنند.

بیماری لثه و قلب

بیماری قلبی

تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که ارتباطی بین بیماری لثه و مشکلات قلبی وجود دارد، اما هنوز هیچ‌کدام صددرصد قطعی نیست. به گفته محققین این ارتباط می‌تواند به دلیل خواص پروتئینی در پلسمای خون به نام “c-reactive” باشد. این پروتئین در خون افرادی که دچار بیماری لثه هستند بیشتر است و میزان آن با توجه به التهاب بیشتر شود.

یکی از احتمال‌های قوی این است که باکتری‌های موجود در بافت بیمار لثه وارد رگ‌های خونی می‌شوند و رگ‌ها و شریانات اصلی را ملتهب و مسدود می‌کنند. در یکی از تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده، محققان نشانه‌هایی از باکتری‌های دهان را درون یکی از رگ‌های خونی گرفته پیدا کردند. این تحقیق یکی از قوی‌ترین شواهد برای اثبات ارتباط قوی میان بیماری‌های دهان و قلب بود! عوامل مشترک موثر در بالا بردن خطر ابتلا به بیماری لثه و بیماری‌ قلب و عروق مثل سیگار کشیدن و پرخوری هم می‌تواند نشانی بر ارتباط زیاد این دو بیماری باهم باشد.

بیشتر بدانیم: ۸ راه برای داشتن قلب سالم!

کلید معما تشخیص به موقع است

دهان و دندان

با این که هنوز دلیل خیلی محکمی برای ثابت کردن ارتباط بین سلامت دهان با دیابت یا بیماری قلبی در دست نیست، حفظ بهداشت دهان و دندان باید جزو مهمترین اصول بهداشتی باشد که شما رعایت می‌کنید. با رعایت اصول اولیه بهداشت دهان و مراجعه مرتب به متخصص، می‌توان از بسیاری از بیماری‌های لثه و دهان جلوگیری کرد. بسیاری از این بیماری‌ها اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند به راحتی قابل کنترل هستند. درمانی که اگر دیر شروع شود، بی‌فایده خواهد بود.

بهتر است دندان‌های خود را ۲ بار در روز با خمیردندان استاندارد مسواک بزنید، به صورت هفتگی از فلوراید استفاده کنید، نخ دندان بکشید و سالی دو بار برای معاینه پیش دندان پزشک بروید.

اگر می‌خواهید سبک زندگی سالمی را داشته باشید و سالم بمانید، بخشی از آن به رعایت بهداشت دهان و دندان مربوط خواهد بود.

بیشتر بدانید: چرا دندان‌ها زرد می‌شوند؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه