اسپیس ایکس دوباره فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی می‌برد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
اسپیس ایکس

ناسا یک ماموریت دیگر را به شرکت اسپیس ایکس سفارش داده تا فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد. این ماموریت بخشی از پروژه‌ ناسا موسوم به Commercial Crew Program است. ناسا ۶ سال پیش این پروژه را کلید زد تا تضمین کند که ایالات متحده همچنان به فضا دسترسی دارد. ناسا اولین سفارش ماموریتش را در ماه نوامبر ۲۰۱۵ به اسپیس ایکس داد.

طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود پروژه شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱ به پایان برسد. به همین دلیل با پایان این برنامه، ناسا تصمیم گرفت پروژه CCP را راه بیندازد. با پایان کار شاتل، دیگر این سازمان، هیچ فضاپیمای اصلی‌ای نداشت و ناسا از آن زمان مجبور بوده از سازمان فضایی روسیه (روسکاسموس) کمک بگیرد تا فضانوردان را به ایستگاه فضایی بفرستد. این همکاری موثر بوده، اما هزینه‌ی آن بالا بوده است. ناسا باید به ازای هر صندلی برای ارسال فضانوردان به ISS مبلغ ۸۰ میلیون دلار به روسیه بپردازد.

وقتی فضاپیمای تکمیل و آزمایش شده، اسپیس ایکس می‌تواند همین کار را با میلیون‌ها دلار هزینه کمتر انجام دهد. ناسا معمولا این ماموریت‌ها را دو تا سه سال قبل از زمان شروع‌شان سفارش می‌دهد تا این شرکت زمان کافی برای توسعه فضاپیما را داشته باشد. اولین پروازهای سرنشین‌دار پروژه CCP برای اواخر ۲۰۱۷ یا اوایل ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده‌اند. اسپیس ایکس هم در حال حاضر چهار نسخه از فضاپیمای دراگون (Dragon) را در کالیفرنیا می‌سازد. دو فروند از این فضاپیماها فقط برای آزمایش استفاده خواهند شد.

کپسول دراگون شبیه همان فضاپیمایی است که اسپیس ایکس از آن برای ارسال محموله به ایستگاه فضایی استفاده می‌کند، اما به سیستم‌های کنترل و حفاظت از جان سرنشین مجهز است. این کپسول برای هفت سرنشین ظرفیت دارد. هر چند که ناسا می گوید یک ماموریت استاندارد ارسال فضانورد به ISS تنها چهار سرنشین را منتقل می‌کند و وزن محموله‌های فشرده‌شده‌ هم حداکثر ۱۰۰ کیلوگرم است. اسپیس ایکس می‌خواهد روزی از نسخه‌های بهبودیافته کپسول دراگون برای ارسال انسان به مریخ استفاده کند.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar طراحی سایت در اهواز

    جالبه ناسا کار های تاپ و جالبی انجام میده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه