اپل به کنار رفت؛ الفابت پرارزش‌ترین کمپانی دنیا شد

۱۳ بهمن ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

از شرکت تازه تاسیس الفابت باید ترسید؛ حتی یک سال هم از تاسیس این کمپانی نمی‌گذرد و الفابت توانسته است به پرارزش‌ترین شرکت دنیا تبدیل شود. این اتفاق بسیار غیر منتظره بود. در حالی که حدود دو هفته‌ی پیش از نزدیک شدن ارزش شرکت الفابت به اپل گزارش دادیم، اصلا تصور نمی‌کردیم این شرکت بتواند جای اپل را بگیرد.

ممکن افزایش قیمت سهام الفابت موقتی باشد.

درست چند دقیقه پس از اینکه شرکت الفابت، گزارش مالی سه ماهه‌ی مالی اخیر خود را منتشر کرد، خرید و فروش بالای سهام این شرکت در وال‌استریت، قیمت سهام آن را به قدری بالا برد تا الفابت به پرارزش‌ترین شرکت دنیا تبدیل شود. در حال حاضر، الفابت ارزشی برابر با ۵۷۰ میلیارد دلار دارد. ارزش فعلی اپل، ۵۳۹ میلیارد دلار است.

با تمام این اوصاف، بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که ممکن است این افزایش قیمت سهام الفابت، موقتی باشد؛ یعنی با ثبات قیمت سهام این شرکت، احتمال ارزش افت الفابت وجود دارد.

چند وقت پیش هم چنین اتفاقی بین دو فرد اول ثروتمند دنیا افتاد. بیل‌گیتس برای یک بعد از ظهر، جای‌اش را به آمانسیو اورتگا، موسس شرکت «زارا» داد. با این حال، طولی نکشید تا بیل گیتس دوباره موقعیت‌اش را به عنوان پولدارترین مرد دنیا از اورتگا پس گرفت.

الفابت یک شرکت چند ملیتی است و زیرمجموعه‌های مختلف و بزرگی را در خود جای داده؛ یکی از این زیر مجموعه‌ها، شرکت عظیم گوگل است.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۰ دیدگاه
  1. Avatar میثم

    بزرگترین اشباه اپل اینه که از اندروید استفاده نمیکنه – این مثل این میمونه ک تو جایی که همه جایگاه سوختشون بنزینه ی ماشین برقی بیاد و نیاز به سوخت داشته باشه – هر چقدر هم ماشین خوب باشه ولی ۱۰۰ حیف ک نمیتونه از بنزین استفاده کنه و باید حلش بده تا جایی رو پیدا کنه که بتونه از برق استفاده بکنه .

  2. Avatar وحید

    اپل به تنهایی ولی آلفابت با گوگلش و سایر بخش هاش!
    در هر صورت بهشون باید تبریک گفت!

    1. Avatar رضا

      گوگل یا الفابت فقط به فکر سود نیست و خیلی از امکاناتش رو رایگان در اختیار مردم میزاره مثل همین اندروید که اگر رایگان نبود باید برای خرید هر موبایل حداقل چند دلاری پول سیستم عامل میدادیم ولی اپل به سودجویی معروفه و حتی اگه چند دیقه به سیب گاز زده ای اپل نگاه کنی استیو جابز میاد به خابت و پولش رو ازت میگیره اگر اپل مثله گوگل فقط به فکر سود نبود ارزش سهامش خیلی پایین تر از گوگل میشد

    2. Avatar کامی

      یعنی چه به تنهایی؟؟؟؟؟ شرکت اپل و شرکت گوگل که اسمش الان شده آلفابت ..یگ سری قسمت ها که قبلا زیر نظر گوگل بود برای توسعه و استقلال عمل بیشتر خارج شده و یک شرکت با نام جدید به نام الفابت موجودیت پیدا کرده که دوباره تمام اونها را پوشش میده…

  3. Avatar رضوان

    آفرین گوگل …..بلاخره موتور اپل آوردی پایین…..
    تبریک به حامیان اندروید در جهان که با حمایت از این پلتفرم با تهدیدات اپل و مایکروسافت از میدان خارج نشدند…..
    پیروزی های بیشتر نزدیک است…….

    1. Avatar ...

      تهدیدات!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!تهدیدات!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      تهدید کجا بود؟! چرا گندش میکنی؟!

      1. Avatar سهراب

        پس کی بود که اندروید را به یک جنگ اتمی تهدید کرد؟ کدام شرکت از htc و سامسونگ و موتورولا (موتورولا هم از جانب اپل و هم از جانب مایکروسافت مدام مورد شکایت قرار گرفت و با توجه به پتنت های زیاد این شرکت در صنعت موبایل تمام اقداماتشان ناکام ماند) مدام در دادگاه شکایت میکرد تا از اندروید عقب نشینی کنند. کدام شرکت (منظور مایکروسافت) با بستن قرار داد با htc از اب گل الود ماهی میگرفت تا اون هم مثل اپل با پتنت های نوکیا بهش حمله نکنه. کدام شرکت ال جی و سامسونگ و htc را مجبور به تولید ویندوز فون کرد تا اونها را از اندروید جدا کنه. سابقه این دو شرکت (اپل و مایکروسافت) در ایجاد موانع بزرگ سر راه اندروید بر کسی پوشیده نیست…..

  4. Avatar MMD

    اگه استیو جابز زنده بود قطعا اپل کنار نمیرفت هرچند که الان حتی نمیشود اپل را رقیب در نظر گرفت چون برتری اپل نسبت به رقباش همیشه نوآوری هاش بود که الان …

    1. Avatar رضا

      میشه دقیقا بگی کدوم نواوری؟؟

      1. Avatar علی جوادی

        آره رضا جون..منم چندساله میخوام بدونم این نوآوریهای اپل که فقط تو ایران ازش یاد میشه چیه؟؟؟
        خرید شرکتهای در حال سقوط و ادامه ی کار اونا یعنی نوآوری؟؟؟
        هر روز از دست این اپلی های عزیز ما شاد میشیم و میخندیم…بازم خدا رو شکر که با نظراتشون خنده رو به روی لبای ما میارن

      2. Avatar امین شجاعی

        دوستان با هم مهربون باشید 😀
        همین که ملت بدون اینکه به امکانات IOS نیاز داشته باشند و اصلا فرقشو با اندروید بدونند ، میرند کلی پول میدن و آیفون میخرند ، یعنی نو آوری 😐
        😀

      3. Avatar Amir

        کدوم نوآوری؟ :)))

        البته آره حق با شماست، ۳D Touch و Fingerprint Scanner و تولید MacBook با باتری ۳ لایه و کیبورد پروانه ای که نوآوری به حساب نمیاد!!!

      4. Avatar علی

        اگر بخواهید میتونم چند برابر این از امکانات پرچمداران قبلی سامسونگ براتون اسم ببرم.

      5. Avatar Pooya

        گوشی من Motorola Atrix هست و ساله ۲۰۱۱ اومده. Fingerprint scanner داره دوست عزیز. 🙂

      6. Avatar MJR

        حتمن دارین شوخی میکنین؟ واقعا نواوری های شرکت ااپل رو نمیدونین؟
        اول کامپوتر خانگی
        اولین سیستم عامل با گرافیک و هوشمند برای کامپیوتر
        اولین گوشی هوشمند ( با کلی امکانات عجیب و غریب برای اون زمان )
        اولین پخش کننده موسیقی جیبی ( که این هم توی زمان خودش چیز عجیبی بود. خیلی عجیب )
        ویندوز یه کپی حرفه ای از مکینتاشه . اندورید هم یه کپی حرفه تر از ای او اس .
        جابر تو جونیش کلاس خط میرفت برای همین روی زیبایی خط توی مکینتاش خیلی حساس بود و اگر حساس نبود الان همه ی ما در حال کار با یه فونت افتضاح بودیم توی ویندوزمون. چون حتی فونت هم توی ویندوز کپی شده از مکینتاشه
        اینها و خیلی چیزهای دیگه که من نمیدونم نواوری های اپل بوده
        همین الانش هم خیلی نواوری داره که ادمایی مثل من متوجه نمیشن. ادمهای اهل فن متوجه میشن

      7. Avatar رضا

        من نمیدونم اگر اپل امسال این فناوری تاچ فورس رو برای اولین بار به کار نمیبرداین طرفدار هاش چه حرفی برای گفتن داشتن .نکته ی این که اولین گوشی داری حسگر اثر انگشت گوشی موتورولا مدل اتریکس بود نه اپل .همچنین اولین کامپیوتر خانگی متعلق به اپل نیست کمی تحقیق کنید متوجه میشید. قبل از مکینتاش سیستم عامل هایی مثل یونیکس داشت ولی محیط گرافیکی نداشت و چند ماه بعد از هم اواین نسخه سیستم عامل مایکروسافت منتشر شد پس میشه از این موضوع به عنوان نواوری یاد کینم .اولین گوشی هوشمند هم مربوط به شرکت ای بی ام میباشد (بد نیست قبل از به رخ کشیدن نواوری های اپل کمی تحقیق کنید)این اپلی ها تا چند مدت دیگه ادعا کنند که کره ی زمین هم از اپل کپی کردند. خط خوش اقای جابز را هم شاید بتوان به نواوری های اپل ربط داد ولی انصافا هیچ ربطی به فونت ویندوز نداره

      8. Avatar سهراب

        هر روز می بینیم که طرفداری اپل دست روی یک چیزی میگذارند و به اسم خودشون مصادره میکنند. لازم است
        بنده دو کامنت که کامران ومرتضی در پاسخی مشابه به ادعاهای دوستان اپلی در مقاله “اپل مشکل درصد باتری آیفون ۶s را بررسی می‌کند” که در دیجکالا مگ منتشر شده, عنوان کرده اند, نقل قول کنم:

        نقل قول از کامران:
        به تعدادی از تصرفات ذکر شده در اینجا اشاره میشود که انگاشته میشود اختراع اپل بوده و یا در استفاده از آن اولین بوده:
        ۱- لپ تاپ: ایده لپ تاپ توسط آلن کی در سال ۱۹۶۸ در زمانیکه دانشجوی phd بود و بعدا توسط Xerox PARC در سال ۱۹۷۲ ساخته شد Dynabook نامگذاری شد .
        ۲-تاچ اسکرین خازنی (به قولی حرارتی): توسط Frank Beck در سال ۱۹۷۰ در CERN ساخته شد و در ۱۹۷۳ در تجهیزات CERN به کار گرفته شد.
        ۳- حسگر اثر انگشت در یک گوشی تلفن همراه: جالب بدونید اولین سنسور اثر انگشت در یک گوشی اندرویدی به نام Motorola Atrix 4G و در سال ۲۰۱۱ مورد استفاده قرار گرفت و بعدها در اپل درآیفون iPhone 5S در سال ۲۰۱۳ یعنی دو سال بعد معرفی شد.
        ۴- صفحه نمایش ۱۶ میلیون رنگ: گوشی های زیادی بودند که قبل از اپل از صفحه ۱۶ میلیون رنگ استفاده کرده بودند مثلا نوکیا ۶۱۳۱ که یک صفحه نمایش ۱۶ میلیون رنگ داشت که در سال ۲۰۰۶ به بازار اومد؛ قبل از هر گوشی دیگر اپل. اولین گوشی آیفون و بعدا گوشی آیفون ۳G هر دو ۲۶۲ هزار رنگ بودند و نه ۱۶ میلیون رنگ و اولین گوشی آیفون با قابلیت ۱۶ میلیون رنگ ۳GS بود که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. تا آن زمان گوشی های بیشماری ۱۶ میلیون رنگ بودند. مثلا اولین گوشی سامسونگ گلکسی در سال ۲۰۰۹ که چند ماه قبل از ۳GS معرفی شد و به بازار اومد هم ۱۶ میلیون رنگ بود.
        ۵- فلش ۲ تایی در Sony Ericsson K750: گرچه در مشخصات یکی ذکر شده ولی در داخل از دو فلش استفاده شده است.
        ۶-بزرگترین دستاورد فونت ها به صورتیکه ما الان استفاده میکنیم و درآن هر حرف و کاراکتر بصورت منحنی تعریف شده بجای تعدادی نقطه مجزا از هم, تا بتوانند قابلیت بزرگ نمایی داشته باشه البته بدون اینکه کیفیت متن در اثر بزرگ نمایی کم شود, متعلق به شرکت adobe است که در سال ۱۹۸۴ معرفی شد و در فرمت پست اسکریپت قرار میگیرد. حتی اپل از این فرمت و استاندارد استفاده کرد و این اختراع اپل به حساب نمی آید. استفاده از اینجور فونت ها فکر نمکنم نیاز به مجوز اپل داشته است چون اختراع adobe محسوب میشده.
        و………
        خوب حالا اپل چه چیزهایی را از بقیه ممکنه کپی کرده باشه؟ اینجا میشود تعداد کمی از اونا را هم ذکر کنیم که مطلب کامل بشه :
        ۱- Proximity sensor یا همان سنسور مجاورت و مکانیزم خاموش شدن صفحه نمایش هنگام مکالمه که از ابداعات Motorola محسوب میشود.
        ۲- سنسور NFC : در گوشی Nokia 6131 در سال ۲۰۰۶ مطرح شد که اپل بعدا در ایفون ۶ و درسال ۲۰۱۴ یعنی هشت سال بعد و برای پرداخت الکترونیکی از اون استفاده میشه.
        ۳- پردازنده چند هسته ای در موبایل و استفاده در یک سیستم عامل موبایل: اولین بار در گوشی های اندروید و در LG Optimus 2X و در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و اپل یک سال بعد از این مکانیزم در گوشیهایش و از آیفون ۴ در سال ۲۰۱۱ شروع به استفاده کردن کرد.
        ۴-استفاده از صفحه نمایش بزرگتر از ۳.۵ اینچ . این قسمت فکر نکنم به توضیح نیاز داشته باشه که کلا از اندروید الگو برداری شده.
        و………….(مثل ماکنیزم نونیفیکشن و مالتی تسکینگ و… از اندروید)

        نقل قول از مرتضی:
        ۱- کامپیوتر شخصی : اولین کامپوتر شخصی یا همون PC که ما الان می شناسیم کامپیوتری با نام Altair 8800 هست که بر اساس پردازنده Intel 8080 و در سال ۱۹۷۵ به بازار عرضه شده است. با این حساب مخترع و ابداع کننده اولین کامپیوتر شخصی هم با اجازه دوستان اپل نبوده است.
        ۲- تبلت: اولین پروتوتایپ یا همون نمونه اولیه یک کامپیوتر با فرمی که ما امروز به نام تبلت میشناسیم به نام Hindsight در سال ۱۹۸۶ توسط شرکت Hindsight تولید و در سال ۱۹۸۷ به معرض نمایش درآمد. متاسفانه اپل اولین شرکتی نیست که بفکر ساخت تبلت افتاده باشه.

        بنده هم به این لیست اضافه کنم:
        ۱- اولین سیستم عامل با رابط گرافیکی: سیستم عامل pilot در کامپیوتر روی میزی Xerox Star توسط شرکت Xerox PARC در سال ۱۹۸۱ . تمام ویژگی های سیستم عامل های گرافیکی مثل ایکون,منو, پنجره, مالتی تسکینگ بین برنامه هاو….از این سیستم عامل الگو برداری شده است.
        ۲- اولی پخش کننده موسیقی دیجیتال قابل حمل: AT&T FlashPAC در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت AT&T.
        ۳- اولین پخش کننده موسیقی دیجیتال جیبی: MPMan در سال ۱۹۹۸ توسط شرکت SaeHan که اولین پخش کننده mp3 هم محسوب میشود.
        اولین گوشی هوشمندهم که ادعا شده اپل ساخته توضیحی نداره و تکرار مکررات هست و با یک بررسی کوتاه نادرستیش اثبات میشه…….

        با تشکر

      9. Avatar Pooya

        واقعا ممنون، حیف که من معمولا حوصله جواب دادن به این جور کامنت های طرفداران اپل رو ندارم، همیشه بیشتر حرص میخورم. :)))
        دوست دارم بدونم که الان چی میخوان بگن. 🙂

    2. Avatar مهدی حیدری

      تاسیس شرکت الفابت یکی از پنج اتفاق اقتصادی مهم در یک قرن اخیره
      اونوقت تحلیل ما ایرانیا رو باش !!!
      یعنی من عاشق تحلیل احساسیه این دوستمونم !!! خخخخخ اگه استیو جابز زنده بود اپل کنار نمیرفت !!! پففف

  5. Avatar ...

    که اگه به پول خودمون حسابش کنیم
    میشه
    الفابت : ۲.۱۰۹.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان
    اپل : ۱.۹۹۴.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه