امپراطوری اپ (فصل دهم/ بخش دوم)

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

فصل دهم/ پایانی – بخش دوم

کروز کنترل

چطور کسب و کارتان را روی غلتک بیندازید؟

Chad_1۱. برنامه‌نویس

در مورد وظایف و اهمیت برنامه‌نویس‌ها با جزییات کامل در فصل ۵ صحبت کردیم. آن‌ها اپلیکیشن شما را می‌سازند و در اوایل کار کل گروه شما در همین یک نفر خلاصه می‌شود. نکته‌ی کلیدی در مورد آن‌ها این است که شما همیشه باید چند برنامه‌نویس آماده به کار سراغ داشته باشید تا اگر یکی از آن‌ها در دسترس نبود، کارتان متوقف نشود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۲. طراح گرافیک

در فصل ۵ در مورد طراحان گرافیک هم صحبت کردیم. آن‌ها طراح ظاهر اپلیکیشن و بخش‌های مربوط به بازاریابی‌تان هستند.  آن‌ها باید عضوی از اعضا گروه برنامه‌نویسی و توسعه باشند. البته طراحان گرافیک می‌توانند به طور مستقل کار کنند؛ اما اگر با برنامه‌نویس‌تان هم‌گام و هماهنگ باشند، همه چیز خیلی بهتر جلو می‌رود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۳. مدیر پروژه

در ستایش امپراطوری اپ

ایده داشتن به تنهایی مهم نیست، بلکه اجرای آن هم حایز اهمیت است. همان‌­طور که بازار اپ رشد می‌­کند، دیده شدن هم سخت‌­تر می‌­شود و کلید موفقیت دیده شدن است. این کتاب روند دیده شدن را در غالب مفاهیمی قابل درک ارایه می­‌کند و شما را قدم به قدم در اجرای موثرترین شیوه برای اجرای این امر راهنمایی می‌­کند. چاد دانش کافی برای این کار را دارد.

– «مایکل موون»، از «فری دی اپس»، کمپانی برتر اپلیکیشن و یک اپ‌میلیونر

مدیران‌ پروژه مهم‌ترین نقش را در گروه شما دارند. آن‌ها همه‌ی اعضا را مدیریت می‌کنند و نتایج روند کار را به شما گزارش می‌دهند. آن‌ها باید همه فن حریف و زیرک باشند و بتوانند از پس تمام قسمت‌های کسب و کار بر بیایند. یک مدیرپروژه باید چشم‌انداز کاری شما را کاملا درک کند و توان ارتباط برقرار کردن با اعضای تیم شما را داشته باشد تا مطمئن باشد تک تک اعضا و اجزا کار شما در راستای همان چشم‌انداز در حال حرکت هستند. وقتی شما شروع به کار کنید، خودتان مدیر پروژه خواهید بود؛ اما پیشنهاد می‌کنم هرچه زودتر و به‌محض این‌که به لحاظ مالی در توان‌تان بود، کسی را برای به عهده گرفتن این نقش پیدا کنید. در این صورت این امکان برای‌تان فراهم می‌شود تا در حالی‌که مدیر پروژه به کارها و عملیات روزمره رسیدگی می‌کند، شما روی هدایت و مدیریت شرکت تمرکز کنید.

زمانی‌که شروع به کسب درآمد کردم، تصمیم گرفتم دوستم را که شرکت اپلیکیشن داشت برای این کار استخدام کنم و ده درصد از شرکت را به او دادم. او اولین کسی بود که مرا برای ورود به کسب و کار اپلیکیش تشویق کرد و به نظرم برای این کار گزینه‌ی خوبی بود. او مهم‌ترین عضو گروه‌ام شد و ما به کمک هم درآمدمان را دو و سه برابر کردیم. این هم‌کاری به قدری خوب بود که ما دو شرکت دیگر با هم راه‌اندازی کردیم که به همان اندازه موفق بودند. پیشنهاد من این است تا زمانی ‌که ۱۰۰ درصد مطمئن نبودید که فرد مورد نظرتان ارزش خیلی زیادی به کارتان وارد می‌کند، ده درصد از شرکت‌تان را به او ندهید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۴. مدیر بازاریابی

برای این‌که مدیر بازاریابی‌تان بتواند دانلود اپلیکیشن‌های‌تان را بالا ببرد، باید با تمام ابزارها و تاکتیک‌های روز بازاریابی آشنایی داشته باشد. آن‌ها روزانه بازار را چک می‌کنند، می‌دانند کدام استراتژی‌ها نتیجه می‌دهند و از آن‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، عمل‌کرد شبکه‌ی ارتباطی بین اپلیکیشن‌ها را چک و تغییرات لازم را اعمال می‌کنند. این مدیران با ایجاد تغییرات لازم روی نسخه‌های بازاریابی دیگر، ترافیک‌ اپ‌ها و فروش‌شان را افزایش می‌دهند. این جایگاه بسیار مهمی است چرا که مسایل همیشه در حال تغییر هستند و مدیر بازاریابی باید همیشه خودش را بروز نگه دارد.

در شرکت‌ام، خودم این نقش را به عهده گرفته‌ام. به دلیل این‌که در این زمینه قوی هستم، آن را برون سپاری نکردم. یکی از دلایل‌ موفقیت‌ام این است که هرروز بازار را چک می‌کنم و به سرعت با تغییرات آن هم‌سو می‌شوم. اگر خودتان این کار را نمی‌کنید، یک نفر که توانایی‌اش را در بازاریابی اپلیکیشن ثابت کرده، استخدام کنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۵. تحلیل‌گر داده‌ها

وظیفه‌‌ی اصلی تحلیل‌گر داده‌ها این است که تمام داده‌هایی که در کسب و کار شما وجود دارد را جمع آوری و تحلیل کند. این شامل دانلودها، فروش‌ها، تحلیل کاربرها، رتبه‌های اپلیکیشن‌ها و… می‌شود. این عضو گروه باید به طور مداوم داده‌های ‌شما را تحت نظر داشته باشد و وظیفه دارد به مدیر بازاریابی برای تشخیص مواردی که به بهبود و توجه نیاز دارند، کمک کند. شما به فردی نیاز دارید که اعداد و ارقام و ترندها را ببیند، تحلیل کند و راه حل ارایه بدهد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۶. مسوول فنی (TA)

یک مسوول فنی امور روزانه را انجام می‌دهد که شامل ارایه و ثبت بروزرسانی اپلیکیشن‌ها، امتحان کردن اپ‌ها و تغییر اسم اپ‌ها، Nag Screenها و صفحات تبلیغاتی می‌شود. این یک وظیفه‌ی مهم است؛ چرا که مسوول فنی هم‌سنگر شما محسوب می‌شود. او مسوول است که مطمئن شود دستورات مدیر پروژه به سرعت و درستی انجام می‌پذیرد. مسول فنی همیشه باید در دسترس باشد. این شخص باید در زمینه‌ی تکنولوژی کاملا بروز و آگاه و فردی دقیق و ریزبین باشد. از آن‌جایی که یک مساله‌ی جزیی مثل یک Nag Screen بی‌ربط می‌تواند شما را روزانه متحمل هزاران دلار خسارت کند، پس این فرد جایی برای اشتباه ندارد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۷. حسابدار

شما باید در گروه‌تان یک حسابدار داشته باشید. حسابدار من تمام صورت‌حساب‌های‌ام را پرداخت و حساب‌های‌ام را بروز می‌کند. من دستمزدها و پرداخت‌ها را تعیین می‌کنم، اما پرداخت آن‌ها به عهده‌ی حسابدار من است و همین باعث می‌شود من کلی وقت آزاد برای رسیدگی به کارهای دیگر داشته باشم. حسابدارم مالیات‌ها را پرداخت می‌کند، حساب‌های بانکی‌ام را چک می‌کند و در خصوص مالیات مرا راهنمایی می‌کند. او حواس‌اش به موجودی کلی شرکت و هزینه‌های اپلیکیشن‌ها هست تا ببیند که پول‌ها را جای درستی هزینه می‌کنیم.

حسابدار شما باید یک قرارداد مستقل داشته باشد و شرح وظایف‌اش بر اساس نیاز شرکت شما تنظیم شده باشد. برای پیدا کردن یک حسابدار خوب، زمان صرف کنید؛ چرا که یک انتخاب خوب در موفقیت‌های مالی شما نقش بسیار مهمی دارد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۸. وکیل

برای تنظیم قراردادهای عدم افشا و توافق‌نامه‌های مربوط به اعضای قراردادی‌تان که تمام مقاطعه کارهای جانبی را امضا خواهند کرد، به یک وکیل پاره وقت نیاز دارید. اسنادی که شما با پیمان‌کارهای‌ مستقل‌تان امضا می‌کنید از دارایی‌های اطلاعاتی شما محافظت می‌کند. در اکثر موارد، شما می‌توانید از قراردادهای استاندارد استفاده کنید. اما شما کماکان برای بررسی آن‌ها نیاز به یک وکیل دارید. به همین دلیل، وکیلی انتخاب کنید که در زمینه‌ی تکنولوژی و استارآپ‌های تجربه و تخصص داشته باشد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌App_Empire_Next8

مدیریت از راه دور

همین‌که از آن ذهنیت قدیمی کار کردن کارمندان در یک دفتر فاصله گرفتید، می‌توانید به راحتی و از هرجایی آن‌ها را مدیریت کنید. حتی از دورترین مکان‌ها مثل شیلی یا فیجی. سایت‌های مدیریت پروژه آنلاین مثلBasecamp  شما را در زمینه‌ی تعامل با تمام اعضای گروه‌تان کمک می‌کنند. همه می‌توانند در یک پروژه و از چندین مکان مختلف در دنیا باهم کار کنند.

برنامه‌نویس و دستیار فنی شما باید به‌طور حضوری با هم کار کنند. نرم‌افزارهایی مثل اسکایپ و Basecamp به شما و بقیه‌ی اعضای گروه اجازه می‌دهند که در هرزمان با هم در تماس و تعامل باشند تا کارها انجام شود.

من تمام کارمندان‌ام را با آیفون‌ام مدیریت می‌کنم. با اپلیکیشن Basecamp می‌توانم ببینم اعضای گروه‌ام در حال انجام چه کاری هستند و تا آن لحظه در چه مرحله‌ای از پروژه را انجام داده‌اند. من می‌توانم در خصوص این‌که چه کاری باید انجام بشود با آن‌ها در ارتباط باشم و در عین حال ماجراجویی بعدی‌ام را برنامه‌ریزی کنم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

برون‌سپاری زندگی‌تان

در حالی ‌که شما مشغول بهینه‌سازی و اتوماتیک کردن کسب و کارتان هستید، فراموش نکنید که همین‌کار را هم با زندگی‌تان انجام بدهید. ما خیلی کارها را به صورت روزانه انجام می‌دهیم که می‌توانیم برون‌سپاری‌شان کنیم. همین‌ که به مرحله‌ی بخصوصی برسید، دیگر انجام کارهایی مثل رزرو بلیط هواپیما، هتل‌ها، جواب دادن به تماس‌ها و خرید از سوپرمارکت برای‌تان بی‌معنی می‌شود. بسیاری فکر می‌کنند برای داشتن دستیار شخصی باید پول‌دار باشند؛ اما اشتباه است. شما می‌توانید بدون هزینه‌ی زیادی، برای خودتان وقت آزاد داشته باشید.

تصور کنید، کسی باشد که در هفته بیست ساعت در انجام کارها به شما کمک کند و دستمزدش ساعتی ۱۵ دلار باشد. به عبارتی می‌شود هفته‌ای ۳۰۰ دلار یا ماهی ۱۲۰۰ دلار، در ازای ۸۰ ساعت وقت آزاد در ماه. شما می‌توانید این وقت آزاد را برای بودن کنار خانواده، یک سفر یا ماجراجویی جدید، یا برنامه‌ریزی برای دوبرابر کردن درآمدتان صرف کنید.

من می‌خواستم از وقت آزادم برای بهتر کردن سبک زندگی‌ام استفاده کنم. به همین خاطر، «کیت»، که من کیت بی‌نظیر صدای‌اش می‌کنم را استخدام کردم. او قبلا دستیار شخصی بازیگران درجه‌ی یک هالیوود بود و حالا من کسی را دارم که تلفن‌های‌ام را جواب می‌دهد، ایمیل‌ها را چک می‌کند، سفرهای مرا برنامه‌ریزی می‌کند، برای بازوی آسیب دیده‌ام دکتر خوب پیدا می‌کند و کارهایی ازین دست. کیت بی‌نظیر، باعث شده که من زمان بیش‌تری داشته باشم تا کارهایی که دوست دارم انجام بدهم. به همین خاطر من خلاق‌تر، شادتر و کارآمدتر شده‌ام.

اگر فکر می‌کنید زمان آن رسیده که سبک زندگی‌تان را بهتر کنید و اگر پول‌اش را دارید، برای خودتان یک کیت بی‌نظیر استخدام کنید. حتی برای چند روز در هفته این کار را انجام بدهید. مطمئنا از انجام این کار راضی خواهید بود.

خرید کتاب از دیجی‌کالا

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. bijan

    مرسی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه