امپراطوری اپ (فصل سوم/ بخش سوم/ پایانی)

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

فصل سوم – بخش سوم/ پایانی

این دنیای جدید را کشف کن

اپ استور

خرید آنی

چاد - امپراطوری اپاپ‌ها به دلایل مختلف‌ برای کاربران جذاب می‌شوند. یک دلیل مهم که پول زیادی برای خرید اپ‌ها خرج می‌کنند و حتی در روزهای کساد مالی باز هم به اپ‌استور سر می‌زنند این است که رقم فروش اپ‌ها بسیار کم است. این‌که لذت و سرخوشی فقط  به اندازه‌ی ۹۹ سنت و پنج ثانیه زمان دانلود کار داشته باشد، تصمیم‌گیری فوری را بسیار آسان کرده است.

در ذهن مشتری، ۹۹ سنت مبلغی نیست که برای‌اش تامل کند؛ خصوصا برای کسانی که گوشی‌های هوشمند گران خریده‌اند. «جان گالسون» در وبلاگ خودش شرح این رفتار را خیلی خوب و خلاصه توضیح داده است: “نود و نه سنت قیمت خیلی خوبی برای یک خرید آنی است و به ندرت حس ضرر را به مشتری می‌دهد؛ چرا که او می‌داند با یک نگاه درون داشبورد ماشین یا زیر کوسن‌های کاناپه، حداقل یک دلار پیدا خواهد کرد.”

در ستایش امپراطوری اپ

“وقتی صحبت از اپ آیفون می‌شود، چاد یک گنگستر به تمام معناست. میزان درآمدی‌ که او در مدت زمان کوتاهی به‌دست آورده، حیرت‌انگیز است. ”

«فرانک کرن»، پردرآمدترین مشاور تبلیغات اینترنتی در دنیا

خرید آنی ظرف یک ‌چشم به هم زدن اتفاق می‌افتد. من این را در اپ استور امتحان کرده‌ام. یک مشتری معمولی هنگام خرید اپ  یک روند شش مرحله‌ای را طی می‌کند. این شش مرحله برای بازی معروف پرندگان خشمگین (Angry Birds) به شرح زیر هستند:

۱. با گشتن در اپ استور، اپ مورد نظرشان را پیدا می‌کنند. (شکل ۵-۳ و ۶-۳)

۲. آیکون اپ را چک می‌کنند. مردم به شکل و شمایل بصری آیکون‌ها توجه می‌کنند و آیکون‌های جذاب را که کاربرد و نوع اپ را مشخص می‌کنند دوست دارند. مثل آیکون دوربین برای یک اپ عکاسی. آیکون پرندگان خشمگین یک ‌پرنده‌ی واقعا خشمگین دارد و کاملا گویای این است که این یک اپ بازی‌ست.

۳. ابتدا، مشتری‌ها عنوان بازی را می‌بینند و نگاهی به امتیازها می‌اندازند؛ پرندگان خشمگین، این اسم گویای همه‌چیز است. “اگر دنبال هیجان هستید، این بازی مناسب شماست.” با ۸۲۲ هزار امتیاز داده شده و ۴.۵ ستاره، هیچ سوالی برای میزان محبوبیت بازی باقی نمی‌ماند.

۴. بعد از آن همین‌ که مشتریان سراغ اسکرین‌‌شات‌ها می‌روند، نگاهی هم به توضیحات می‌اندازند. (شکل ۷-۳)

امپراطوری اپ - جستجو

شکل ۵-۳: پیدا شدن از طریق جستجو.

امپراطوری اپ

شکل ۶-۳: پیدا شدن از طریق گشت و گذار در اپ‌استور.

امپراطوری اپ - بررسی توسط کاربران

شکل ۷-۳: آیکون، اسم، امتیازها، و توضیحات.

۵. اسکرین‌شات‌ها عکس‌ها و دستورالعمل‌های تصویری خیلی خوبی هستند که راهنمای بصری اپلیکیشن به‌شمار می‌روند. (شکل ۸-۳) به این الگوها دقت کرده‌اید؟

۶. معمولا بعد از مرحله‌ی پنجم، بازی را می‌خرند. وگرنه، برای مطمئن شدن از اینکه دیگران هم این بازی را دوست داشته‌اند، چند نظر دیگر را هم می‌خوانند. “خب بدک نیست. به گمان‌ام می‌خرمش. بقیه هم همین‌کار را کرده‌اند و خوبی‌اش این است که قیمت‌اش فقط یک دلار است.” (شکل ۹-۳)

مشتریان بالقوه اغلب به‌طور ناخودآگاه این شش مرحله را طی می‌کنند و هر قدم، آن‌ها را به‌سوی قدم بعدی سوق می‌دهد؛ یا این‌که آن‌ها کلا اپ را دانلود نمی‌کنند. این روند حدود ۱۰ ثانیه طول می‌کشد.

امپراطوری اپ - اسکرین شات

شکل ۸-۳: اسکرین‌شات با نشانه‌ و دستورالعمل.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

گیرانداختن مشتری

خب، چطور می‌خواهید یک خریدار آنی را به مشتری دایمی تبدیل کنید؟ در دنیای تجارت، همه خوب می‌دانند که جذب کردن یک مشتری جدید هفت تا هشت برابر سخت‌تر از نگه‌داشتن آن است. در اپ استور این‌ها تفاوتی ندارند. تجربه‌ی من این است که شما باید در عرض ۳۰ ثانیه ارزش و جذابیت کارتان را نشان بدهید؛ وگرنه آن‌ها از صفحه‌ی اپ شما خارج می‌شوند و برای همیشه آن را پاک می‌کنند. اگر مکث اولیه آن‌ها بیش‌ تر از ۳۰ ثانیه طول بکشد، به احتمال زیاد مشتری‌تان را جذب کرده‌اید. همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، داشتن یک مشتری دایمی بیش‌تر از ۹۹ سنت می‌ارزد؛ چرا که او اپ‌های دیگری یا گزینه‌های بیش‌تری درون اپ شما خواهد خرید یا روی بنرهای تبلیغاتی‌تان کلیک خواهد کرد.

من این خرید آنی ۱۰ ثانیه‌ای و ۳۰ ثانیه زمان مشتری شدن را قانون ۱۰/۳۰ نام‌گذاری کرده‌ام. این قانون بسیار مهم است و من تمام اپ‌هایم را بر اساس این مفهوم طراحی کرده‌ام.

امپراطوری اپ - نظرات درباره اپ

شکل ۹-۳: نظرات.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

ویژگی‌های اپ‌های موفق

هر موفقیتی، داستان متفاوت‌ و منحصربه‌فردی دارد. اما موفق‌ترین اپ‌ها چند ویژگی مشترک با هم دارند. در فصل بعدی، به شما خواهم گفت چطور از این ویژگی‌ها در طوفان ذهنی‌تان برای ایده‌ی اپ‌ها استفاده کنید.

وقتی به یک اپلیکیشن نگاه می‌کنید از خودتان بپرسید آیا هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها را دارد:

سرگرمی/ تفریح: چقدر برای سرگرمی ارزش قایل شده است؟ آیا برای کاربرها لذت و هیجان کافی دارد؟ آن‌ها را می‌خنداند؟ یک بازی خوب، مثل یک فیلم خوب کاربران را پای صفحه‌نمایش نگه می‌دارد.

سهولت: بهترین اپ‌ها به‌آسانی قابل‌استفاده هستند. مردم همان ابتدای کار سریعا متوجه می‌شوند جریان چیست. مشتریان برای استفاده از آن‌ها احتیاجی به خواندن دستورالعمل‌های پیچیده ندارند. پرندگان خشمگین و «دودل جامپ» دو نمونه‌ی خوب در این بخش هستند.

جذابیت: اپ چقدر جذاب است؟ اپلیکیشن‌ها باید تا می‌توانند جذاب باشند و درعین‌حال قابلیت‌های نوآورانه‌ی دستگاه را هم نشان دهند.

امپراطوری اپ

اعتیادآور: نتوانید کنار بگذاریدش. نتوانید منتظر بمانید تا دوباره به سراغ‌اش بروید و به دام‌اش بیافتید. بهترین اپلیکیشن‌‌ها این‌طور کابرهای‌شان را جذب می‌کنند.

ارزش: اپ باید خیلی بیش‌تر از آن‌چه در ذهن مشتری به‌خاطر مبلغ پرداخت‌ شده جا باز می‌کند‌، برایش ارزش ایجاد کند. باید چیزی باشد که مدام از آن استفاده کنند و حس کنند از آن نفع می‌برند.

فراگیری فرهنگی: این خیلی مهم است که مخاطب اپ‌ها تا جایی که امکان دارد، زیاد باشند. هرچه مردم بیش‌تری اپ را درک و از آن استفاده کنند، امکان اینکه تبدیل به یکی از برترین‌ها شود بیش‌تر است.

گرافیک و صدای عالی: اپ‌های خوب مثل یک شی براق خیلی زود چشم را به‌خود جذب می‌کنند. آن‌قدر گرافیک خوبی دارند که بیننده دوست دارد نگاه‌شان کند و این تصویر با صدای باکیفیت ترکیب‌ شده است.

گسترش: بهترین شکل تبلیغ، نوع دهان‌به‌دهان است. وقتی‌که مردم درباره‌ی یک اپ ذوق می‌کنند، آن را با بسیاری دیگر در میان می‌گذارند. چرا از این تبلیغات مجانی بهتر استفاده نکنیم؟

در ادامه، به چند نمونه اپ که از روز اول موفق بوده‌اند می‌پردازیم. آن‌ها بسیاری از ویژگی‌های مشترکی که در بالا ذکر کردیم را در برمی‌گیرند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

دوودل جامپ (Doodle Jump)

دوودل جامپ یک موجود سبز کوچک بامزه دارد که باید با استفاده از طاقچه‌ها و لبه‌هایی به بالای صفحه بپرد. شما با مایل کردن گوشی خود آن را به چپ و راست هدایت می‌کنید. اگر یکی از طاقچه‌ها را جا بیندازید این موجود می‌افتد و می‌میرد. این‌ یک بازی مفرح و اعتیادآور است که بسیاری را سرگرم کرده است.

دوودل جامپ یک نمونه‌ی بی‌نقص از یک بازی ساده، بی‌نظیر با کاربرد آسان است که همه می‌توانند با آن بازی کنند. به همین دلیل هم خیلی موفق شده است. این بازی آن‌قدر آسان است که شما می‌توانید گوشی خود را به هرکسی بدهید تا بازی کند و آن‌ها فورا بفهمند چطور باید این کار را انجام بدهند. یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌هایی که اکثر توسعه‌دهندگان مرتکب می‌شوند این است که پیچیدگی زیادی به اپ خود اضافه می‌کنند و درنتیجه کاربرها را سردرگم می‌کنند. باید دقت داشته باشید که سادگی و کاربری راحت بیش‌ترین وجه اشتراک اپ‌های موفق و پرطرفدار است.

‌‌‌‌‌‌‌‌امپراطوری اپ

فروت نینجا (Fruit Ninja)

در بازی فروت نینجا، شما روی صفحه‌‌ی موبایل‌تان میوه‌های مختلف را در هوا شناور می‌بینید که باید در وقت و جای مناسب با کشیدن انگشت‌تان روی صفحه آن‌ها را از وسط به دو نیم کنید؛ درست مثل شمشیرهای نینجا.( شکل ۱۱-۳) با هر میوه‌ای که تکه‌تکه کنید امتیازتان بالاتر می‌رود. در این میان بمب‌هایی هم بالا می‌آیند که اگر حواس‌تان نباشد و آن‌ها را هم با انگشت‌تان نصف کنید، می‌ترکند و بازی را می‌بازید.

تعداد زیادی از اپ‌های موفق مثل فروت نینجا، راه‌های خلاقانه و مفرحی برای استفاده از نوآوری‌های آیفون، مثل تاچ بی‌نظیر صفحه‌نمایش‌اش، پیدا کرده‌اند. همین بازیکننده‌ها را جذب کرده و به آن‌ها هیجان ادامه بازی را القا می‌کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

تفریحات جدی

وقتی برای اولین بار به اپ‌استور رفتم، از این‌که دیدم اپلیکیشن شماره‌ی یک ‌چیزی نیست که دنیا را نجات دهد یا نحوه‌ی مدیریت و رهبری کسب‌وکارمان را متحول کند، بلکه یک تست حماقت (Moron Test  ) است، خیلی جا خوردم.

ازآن‌جایی ‌که با یک پیشینه‌ی جدی و سنتی معاملات املاک وارد دنیای اپ شدم، نسبت به ماهیت مفرح بازار اپ، بدبین بودم. اما ناگهان به ذهن‌ام رسید که: بیش‌تر کاربران آیفون دنبال تفریح و سرگرمی هستند، نه‌فقط بهره‌وری.

به همین خاطر، وقتی‌که اپ استور هنوز تازه بنیاد شده بود، Fingerprint Security را راه‌اندازی کردم، و جمعیت جوان را هدف قرار دادم. نظر من این بود که آن‌ها می‌توانند با این تصور که تاچ آیفون و آی‌پد واقعا کار اسکنر اثر انگشت را انجام می‌دهد، دوستان و والدین خود را گول بزنند. یکی از دلایلی که این اپ خیلی زود گسترش پیدا کرد این بود که بارها و بارها می‌شد از آن استفاده کرد. آن‌ها به دوستان‌شان نشان می‌دادند که اپ را می‌خرند و بعد آن‌ها هم به دوستان دیگرشان می‌گفتند. قیمت این اپ دقیقا ۹۹ سنت بود و درنهایت Fingerprint Security جزو ۲۷ اپ برتر پولی شد. اسم شرکت من امپراتوری اپ بود و Fingerprint Security سنگ بنای امپراتوری اپ من شد.

اطلاعات این فصل ساختن امپراتوری ‌تان را سرعت می‌بخشد. در فصل بعدی یاد می‌گیرید چطور ایده‌ی یک اپ موفق را داشته باشید.

‌‌‌‌‌‌‌‌

کارهایی که باید انجام بدهید

۱. به انواع مختلف اپ در اپ‌استور نگاه کنید و ببینید پیشنهاد بازار چیست.

۲. از دیگران بپرسید اپ‌های موردعلاقه‌شان کدام‌ها هستند؟ و چرا؟

۳. به اپ‌های موفق نگاهی بیاندازید و ببینید دلیل موفقیت‌شان چیست و شما چطور می‌توانید از آن‌ها تقلید کنید.

۴. حداقل ۲۰ اپ برتر را دانلود کنید تا متوجه شوید چه چیزی مشتریان را جذب می‌کند.

خرید کتاب از دیجی‌کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar AliReza.Sh

    امپراطوری اپ یکی از کتاب هایی خواهد بود که من نسبت به تهیه ش بسیار مشتاق هستم.
    دست مریزاد و ممنون از زحماتتون خانم قمری عزیز.

  2. Avatar شازده

    خداوکیلی یه خــــــــــــــــــــــــــــــسته نباشیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد باید گفت به شما مترجم گرامی.
    ترجمه عالی + فاصله ی زمانی مناسب بین هر بخش و فصل + ارائه رایگانش از دیجی کالا , فقط میشه گفت دمتون گرم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه