اندروید P استفاده‌ی اپ‌های پس‌زمینه از دوربین و میکروفن را هشدار می‌دهد

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

گاهی وقتی کاربران دیوایس‌های مبتنی بر iOS و اندروید یک اپ جدید بر روی دستگاه خود نصب می‌کنند، پیش از راه‌اندازی آن اپ از کاربر سوالاتی مبنی بر مجوز استفاده از دوربین، میکروفن و دسترسی به گالری تصاویر پرسیده می‌شود. سوالاتی که تنها با یک لمس، اجازه‌ی دسترسی کامل به موارد گفته شده را به اپلیکیشن می‌دهد. گوگل وعده داده تا این مشکل را در اندروید P برطرف کند.

اندروید P در نسخه‌ی جدید خود دسترسی نرم‌افزارهای غیرفعال به میکروفن و دوربین دیوایس را به صورت نوتیفیکیشن به کاربر اعلام می‌کند.

باید به این نکته توجه کرد که با دادن این اجازه، ممکن است برخی اپ‌ها از دسترسی‌های خود سواستفاده کرده و از ویژگی‌هایی استفاده کنند ک لزوما نیازی به آن ندارند. به همین دلیل اندروید در جدیدترین نسخه‌ی خود این نکته را مورد نظر قرار داده و قصد دارد در صورتی که اپ‌های پس‌زمینه از میکروفن یا دوربین دیوایس استفاده کنند، این موضوع را در قالب نوتیفیکیشن به کاربر اعلام کند.

به عبارت دیگر، کاربران اندروید P در یک نگاه قادر خواهند بود اپ‌هایی را که در پس‌زمینه قرار گرفته و  از دوربین یا میکروفون در صورت عدم لزوم استفاده می‌کنند ببینند. به عنوان مثال اگر برنامه‌ای وجود داشته باشد که فکر نمی‌کنید از دوربین یا میکروفون استفاده می‌کند، از طریق نوتیفیکیشن به شما اطلاع داده خواهد شد. به این صورت کاربران قادر خواهد بود در صورت تشخیص عدم لزوم استفاده‌ی اپ‌ها از دسترسی‌های داده شده، اپ را غیر فعال کرده یا دسترسی‌های داده شده را از آن برنامه بگیرند.

اپل پیش از این امکانی مشابه را در سیستم عامل iOS 11 قرار داده بود که استفاده‌ی اپ‌های پس‌زمینه از امکان مکان‌یابی آیفون و آیپد را به کاربر اطلاع می‌داد تا در صورت عدم لزوم این دسترسی از آن اپ گرفته شود. استفاده‌ی نرم‌افزارها از دسترسی‌های مکان‌یابی، صوتی و تصویری، سال‌هاست که یکی از دغدغه‌های امنیتی کاربران به شمار می‌رود و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها و سیستم‌های عامل همواره سعی کرده‌اند تا با رفع مشکلاتی از این دست امنیت کاربران را بیشتر از پیش تامین کنند.

منبع: ubergizmo

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar سیدحسین هاشمی رهق

    ۹۹ درصد کاربران یا درک درستی از این موضوع ندارند یا اهمیت نمیدهند.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه