اولین تصویر فضاپیمای چاندرایان ۲ از ماه

۱ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
فضاپیمای چاندرایان ۲

فضاپیمای چاندرایان ۲ که سه‌شنبه گذشته در مدار ماه قرار گرفت به تازگی اولین تصویر خود از تنها قمر زمین را به مرکز کنترل مخابره کرده است.

این فضاپیمای هندی سه روز پیش و حدود یک ماه پس از پرتاب وارد مدار ماه شد. متخصصان سازمان پژوهشهای فضایی هند به منظور انجام این ماموریت با موشکی کوچکتر مسیر پروازی طولانی را برای این ماموریت انتخاب کردند. فاصله زمانی پرتاب تا زمان تعیین شده برای فرود سطحنشین چاندرایان ۲ بر سطح ماه چیزی در حدود هفت هفته است.

اولین تصویر منتشر شدهی فضاپیمای چاندرایان ۲ از ماه از فاصله ۲۶۵۰ کیلومتری از سطح ماه و در چهارشنبه گذشته ثبت شده است. در این تصویر بخشی از نیمه پنهان ماه مشاهده میشود.

اما این منطقه محل تعیین شده برای فرود سطحنشین چاندرایان ۲ نیست. سطحنشین و ماهنورد ماموریت چاندرایان ۲ در منطقهای نزدیک به قطب جنوب ماه فرود خواهند آمد. طبق برنامه قرار است سطحنشین ویکرام و ماهنورد پراگیان ۱۶ شهریور بر سطح ماه آرام بگیرند.

پیش از این و در ماموریت چاندرایان ۱ نشانههایی مبنی بر وجود حجم زیادی از یخ آب در قطب جنوب ماه یافت شده بود. جایی که بخشهایی از برخیاز دهانههای ماه همیشه در سایه قرار دارند و یخ آب در آن نواحی در گرمای شدید روزهای ماه تبخیر نمیشود. به این ترتیب هند دومین ماموریت خود به سمت ماه را با بهرهگیری از نتایج ماموریت پیشین و با هدف بررسی قطب جنوب ماه طراحی و اجرا کرد.

در صورت موفقیت هند در فرود سطحنشین این کشور به چهارمین کشوری تبدیل خواهد شد که توانسته فضاپیمای خود را با موفقیت بر سطح ماه فرود بیاورد. سطحنشین ویکرام و ماهنورد پراگیان به مدت یک روز ماه (یا دو هفته زمینی) در سطح ماه فعالیت خواهند کرد. چرا که برای تحمل سرمای شدید ماه طراحی نشده‌اند. مدارگرد چاندرایان ۲ اما به مدت یک سال در مدار ماه به کاوش‌های خود ادامه خواهد داد.

عکس کاور: تصویر فضاپیمای چاندرایان ۲ از ماه.

Credit: ISRO

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه